Gå till innehåll

Kraftuttag på TGB 11 - hur funkar det?


PSK

Rekommendera Poster

Då var det åter dags att vända sig till detta eminenta forum som så utmärkt kompletterar mina egna kunskapsbrister.

 

Denna gång gäller det kraftuttaget.

Jag har försökt förstå hur det fungerar, men blir inte riktigt klok på det.

 

1. Har TGB 11 kraftuttag som standard eller är det något man eftermonterar? Där jag tolkar att kraftuttaget skulle sitta är det bara en bultad plåt (om jag fattar rätt).

 

2. Om eftermontering måste göras - vad är det för grejer man behöver?

 

3. Är kraftuttaget enbart för vinsch eller finns det andra spännande lösningar, till exempel driva ett elverk?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar lite snabbt och kortfattat, återkom gärna med fler frågor:

 

1. TGB-11 har ej kraftuttag som standard (dvs militärvarianten). Många civila C303 har kraftuttaget då det driver en mekanisk winch. Men det skiljer från bil till bil hur dom utrustats. Rätt om plåten, det är bara ett täcklock. Kraftuttaget är som en lite egen växellåda som ger en till utgående axel bakåt. Anledningen till att det är en kuggväxel som sänker utgående axeln är att det är en vakuumtank/ramrör i vägen för kraftuttags-kardanen. Den går då under tanken. Vakuum kopplar för övrigt in kraftuttaget...klokoppling direkt mot första drevet i fördelningslådan.

 

2. Eftermontering, vanliga verktyg. Beror lite på hur du vill manövvrera uttaget, finns elstyrda vakuumventiler alternativt manuell ventil. Det är dock enbart en nippel för vakuumslang på själva kraftuttaget.

 

3. Kraftuttaget kan användas till det mesta. Winch, vattenpump är väl dom vanligaste användningarna, hydraulpump ganska vanligt. Har du en liiten hydraulpum kan du klara dig med ett enklare och kortare kraftuttag från C202 som har samma fördelningslåda (FD-51), och sätta pumpen direkt på kraftuttaget. När det gäller elverk är det nog bäst att sätta en längre kardan emellan för att få upp aggregatet från smutsen?

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar.

Men om jag tar bort täckplåten på min TGB - vad hittar jag då?

Finns det något att fästa en axel i eller är det en axel?

 

Och det där med vakuum begriper jag inte. Kopplar jag in kraftuttaget med vakuum?

Och styr man det från hytten?

I sådana fall behöver man väl montera någon slags start/stopp.

Läste någonstans att man använde växellådan (kanske i neutralläge) och att man styr varvtal med hjälp av vald växel.

 

Min tanke med elverket var att man skulle ha en fristående lösning som man kan ställa bredvid fordonet och driva med kraftuttaget. Lite som jag tror man använder traktorer till att driva elverk. Men jag kan vara ute och cykla rejält på detta område.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Lite svar på frågorna i stora bokstäver

 

Tack för bra svar.
Men om jag tar bort täckplåten på min TGB - vad hittar jag då? INVÄNDIGA SPLINES
Finns det något att fästa en axel i eller är det en axel? DU MÅSTE KÖPA ETT KRAFTUTTAG OCH DET BULTAR DU FAST PÅ FÖRDELNINGSLÅDAN ISTÄLLET FÖR TÄCKLOCKET

Och det där med vakuum begriper jag inte. Kopplar jag in kraftuttaget med vakuum? JEPP VAKUUMET DRAR EN BÄLG SOM FÖR IN EN AXELSTUMP I FÖRDELNINGSLÅDAN, TYP
Och styr man det från hytten? ELLER PÅ VALFRI PLATS I BILEN
I sådana fall behöver man väl montera någon slags start/stopp. INTE MER ÄN REGLAGET FÖR VAKUUM TILL KRAFTUTTAGET
Läste någonstans att man använde växellådan (kanske i neutralläge) och att man styr varvtal med hjälp av vald växel. JEPP

Min tanke med elverket var att man skulle ha en fristående lösning som man kan ställa bredvid fordonet och driva med kraftuttaget. Lite som jag tror man använder traktorer till att driva elverk. Men jag kan vara ute och cykla rejält på detta område. TROR DET BLIR BESVÄRLIGT ATT FÅ TILL EN FRISTÅENDE LÖSNING MEN ALLT ÄR JU MÖJLIGT. DU MÅSTE ISÅFALL MONTERA BORT KARDANSTÅNGEN VARJE GÅNG DU SKA ANVÄNDA ELLER TA BORT GENERATORN.

 

SUMMA SUMMARUM SÅ ÄR NOG EN MOTORDRIVEN GENERATOR BÄTTRE. mEN DET FINNS JU MYCKET ANNAT KUL MAN KAN GÖRA MED ETT KRAFTUTTAG :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ja jag håller med dig - finns nog bättre saker att koppla på kraftuttaget än ett elverk. 
Tänkte mest att det vore vansinnigt häftigt på något sätt. 

Vinsch känns som om det kanske vore bäst med mina behov, men kompressor är klart lockande också. 

Vi får se om det blir något överhuvudtaget. 

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...