Gå till innehåll

Fångstbygel kardanaxel


Gripen

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag håller just nu på med att dieselkonvertera min 11' och har i samband med detta micklat lite med kardanaxlarna på bilen. Nu funderar jag på att sätta dit en fångstbygel för den främre kardanaxeln så att denna inte skadar motorblocket om ett knutkors kastar in handduken. Man har ju sett ett antal axlar se ut som hängk-kar, vispandes under bilen, dock inte på någon TGB.

Jag tänker mig en stöddig bygel monterad så att den kommer ungefär på mitten av axeln, då fångas axeln upp vare sig det är det främre eller bakre korset som pajar. Den kommer inte heller att sticka ned speciellt mycket om man sätter den där. Vad tror ni om detta?

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter väl som en bra ide :wub:

På min förra valp hade jag behövet en sån,kom farande i stan över ett farthinder då

pangar en bygel som håller knuten mot medbringaren på främre axeln...

och det dunkade rejält under när vispade runt :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En en hi-lift eller farmar-domkraft tror jag det heter kan kanske användas för att lyfta karossen så man kan mäta.

Eller en annan metod att lyfta med truck eller telfer.

Karossen är demonterad, och i verkstaden sitter en 10 tons travers i taket, så jag gör ett praktiskt prov. Tror ni att jag kan förutsätta att dämparna går till sitt ändläge när jag lyfter ramen, eller sitter det ändlägesdämpning i stötdämparna som gör att jag behöver trycka ned axeln lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte den kommer så långt ned att dämparen går i botten, snarare kan det vara svårt att få ut fjäderpaketet tillräckligt.

Du lär ha nära nog max utsträckning när schackeln ligger i linje med fjäderpaketet. Lägger man till en cm på det så tror jag att det räcker.

Hur långt tänkte du flyga? Troligtvis så går det inte så fort annat än man blir överraskad av ett farthinder och då får man inte full utsträckning i alla fall.

Den mesta rörelsen få man nog i terrängen och då borde det räcka med frihängande axlar.

 

Nu har jag spekulerat lite men det är ett intressant problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...