Gå till innehåll

Hjälp med SEM 25 systemet?


Winther

Rekommendera Poster

Hej!

Ämnet är alltså Tyska försvarets SEM-25 (och med detta kompatibla) system och annat som är relevant i sammanhanget (kommer troligen även upp några frågor om flygradiointerface senare när jag fått hem det... Men först till den gröna "panzer radion")

Jag är totalgrön på detta system så jag vore uppriktigt tackasam om någon eventuellt hade lust och intresse av att svara på mina dryga nybörjarfrågor i saken. :)

 

Mina funderingar gäller för närvarande främst kompatibilitet mellan moduler; frågor om kablage och kontaktstandarder, etc.

 

För att försöka åskådliggöra saken så ser mitt system för närvarande ut såhär:

 

Först skall vi ha en strömförsörjningskabel som då bör leverera in 24V DC till ett transciens skydd (inte helt nödvändigt i nuläget då BW förstärkaren har eget backupskydd) men det behövs senare för själva basenheten (när jag får tag på en sådan), (hursomhaver så ser det väl ballt ut med fler gröna boxar om inte annat...och det står redan ett exemplar på mitt skrivbord, så varför inte använda det.))

 

Sedan kopplar vi i detta fallet vidare till en BW förstärkar enhet (som jag pga ett mindre missförstånd vid leveransen ännu ej fått hem) denna ansluter vi sedan till en omställare via ytterligare ett kablage till antingen ett eller två st headset med strupmick (original telemit lurarna, lade ner det fölrra projektet och återanvände alla gröningarna till originalsystemet istället då det blev enklare och betydligt snyggare i slutänden...)) alternativt tex en eller två LS-166/ext högtalare (valde just 166 för att jag kom över ett exemplar med klippt kablage billigt från Tyskland och redan hade en sedan tidigare + att den har bättre skyddad front än de tidigare modellerna, att den inte är lika snygg som de andra modellerna kan jag leva med... stilmässigt passade de in perfekt i kärran.) + ett headset osv, kort sagt den kombination man för tillfället föredrar.

 

(Slutligen har jag även ett löst interface men det får tillsvidare vara ren dekor tills jag får tag på en basenhet men tanken med multipla interface är att dessa går att kombinera i princip i oändlighet, man kan även använda dem i tex multiplex sändning, stackade för frekvens skifte, separerade enheter osv osv.)

 

 

den stora haken med dessa system vad jag erfarit är att det är ett (jordsvin) att få tag på kontakter och kablage till alla de små modulerna...

 

Den första frågan är om någon här ev. vet var man får tag på lämpligt kablage mellan enheterna samt om SEM-35 osv är fullt bakåtkompatibel (vilket jag gissar att den är)

 

Nästa fråga är om någon vet vilka signaler som är användbara till andra enheter man kan få ut från BW enheten?

(tex var man kan hitta pinoutscheman och liknande?)

 

Antar att det endast finns en kanal på speakerlinjen?

 

Tips på internförstärkare för mickarna?

 

Vidare önskar jag ett externt volyminterface för speakerkuberna.

Finns detta eller blir det till att snickra ihop någonting eget?

 

 

.

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall skriva litet mer här iställetför privata konversationer så att alla kan läsa och kommentera...

 

Men av det lilla jag kan för närvarande så ser det just nu ut enligt följande,

 

LS-XXX speaker systemet är alltså ersättare till de äldre svarta boxarna för bland annat det Amerikanska PRC systemet(?) och dito backpacket.

 

Systemet är alltså tänkt som ett kombinations system som kan användas antingen ihop med tex fieldpack (eller modulsystem med samma specifikationer, som tex (det Tyska) SEM/SE/SEL systemen)

 

(snackar gör man antingen medelst "vietnambananen" (en enorm grön externlur i gjutgods, ett monser att hantera men mycket eftertraktad pga vietnam looken...), backelitluren (inte samma men liknar på ytan den till fältapan, inte speciellt dyra från surplus men kan vara knepig att hitta i sverige, den är bara en lur med internelement, ingeting mer så den är ganska oanvändbar fristående, misstänker starkt att det även är en kolkornsmick i den men jag har inte sett den isärskruvad ännu.), lös mick, eller headset (stryparklon är dock en riktig dubbel membranmick i det Tyska systemet, ger intryck av mycket hög kvalitet när jag skruvade isär den, dock vet jag som sagt ännu inte förslag på fristående matning, men dyker ibland upp moduler från surplus utomlands som går att använda om man inte har en riktig externförstärkare.), etc. LS-XXX systemet är endast för passiv lyssning men det finnes även tvåvägs speakers för fordonsmontage där man kan gallskrika "uppfattat" tillbaka som svar på det odeffinierbara mummlet från stryp... strupmickarna från något befäl iförd gasmask i ett dånande motorrum... Dvs liknande det som Svenska försvaret använde, mest visuella skillnader.)

 

BV förstärkaren är en helt extern intercomförstärkare som även kan arbeta helt fristående och fungerar då som ett eget intercom system men utan möjlighet till radiosändningar, det går att länka på samma vis och även samarbeta med andra fordon eller fjärrkontroller mm mm via kabel. Den har egen matning och avsäkring för 24V DC.

 

Till denna rekommenderas en switch eller gren, etc om man önskar använda multipa lyssnings och/eller mick enheter, den har stöd för multipla enheter, har den inte här just nu, men kan kolla under veckan som kommer mer exakt hur många äkta kanaler den har om någon är intresserad.
 Denna är mariginellt lättare att hitta och något billigare (ish om man räknar med frakt...) än själva radioenheterna och man kommer väldigt långt med enbart denna, den är fullt kompatibel med senare SEM, tex 35 och liknande.

(har dock aldrig sett den i sverige)

 

Önskar man använda original transciensskyddet, vilket dock inte är nödvändigt om man kör enbart BV förstärkaren, men nödvändigt om man kör radion också, så fungerar det också som förgrening och har ett gäng utgångar som kan användas till annat (kan kolla även det om någon vill veta mer exakt). Intercomförstärkaren, eventuella aktiva plattor, externenheter, etc behöver dock som regel egna utgångar men det är då meningen att man skall kunna koppla allt till samma box på transcientskyddet.

 

Kablage kan dock vara betydligt svårare att få tag på alla delar man behöver än själva boxarna...

 

Om man vill börja bygga på dessa system bör man vara medveten om att det snart nog kommer att dyka upp milioner små tillbehörsdelar, fästen och boxar man inte tänkt på innan man får igång det hela, det färdiga systemet ser ut som ett ormbo trots extrafin Tysk precicion. Men delarna vä'ger dock inte så mycket som de ser ut och är ganska små oich kompakta, det tar faktiskt alls icke mycket plats väl på plats i ett fordon. Det som benämns blindplattor är exakt vad det låter som, dessa är tänkta att monteras på ställen där man ofta kopplar i och ur kontakter till fast mionterat kablage, tex vid antenner och annat, häri pluggar man då in löst hängande kablage om man behöver boxarna på annat håll eller temporärt önskar ända konfigurationen ombord så att man får ordning och reda i fordonet, enkelt men smart.

 

Skall fylla på mer hä'r sedan, kommentera gärna!!  

 

 

 

 

 

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...