Gå till innehåll

Hjälp! Behöver O-ring mellan oljekyl och motorblock B30..NU!


Svana

Rekommendera Poster

Fan!

 

Jag har rivit för att byta oljekylet, då jag misstänkt att den var sprucken.

 

  Den är nog inte sprucken, för jag får samma oljeläckage med en bättre begagnad likadan kylare i bra skick..

 

 Mitt största problem nu verkar vara att  O-ringen verkar omöjlig att ersätta, och dem jag testat i olika dimensioner har tydligen inte tätat, trots att dem ser perfekta ut i passform....

 

Nu står bilen isärskruvad på en mekonomenverkstad, och jag behöver sätta ihop den innan jag blir ivägen där.

 

(Jag vet att Tatanka har, men det hjälper mig inte här och nu.)

 

 Har någon vänlig själ en exakt rätt modell av orginal O-ringen i bra skick att sälja i Sthlms-området, så kommer jag och hämtar den på direkten imorgon lördag!!!

 

SMSa isåfall, jag har ingen mobilteckning här på landet.. "Svana" 070-621 40 94.

 

 

 

>>  En plan B är att testa sätta upp en av oljekylen i nc-fräsen , och testa fräsa ur ett spår och peta ner en kantig oljefilter-tätning istället.. vet dock inte hur mycket materialdjup jag kan fräsa ur innan jag går igenom.

 

>> En plan C är att bygga bort hela oljekyl-helvetet, koppla ihop vattenrör med rör och slang och skruva filtret som orginal B18 /B20, filtret direkt mot blocket istället.

 

 Vägrar sätta ihop allt igen utan att vara nöjd (för fjärde gången)..

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har använt klister, kanske för mycket?

. Ser ut som den närmast o-ringen vi hittat va nån halvmillis längre och kalvar när vi monterar.

    Nu har jag varit ute på landet på ett par reserv-B20 och tagit lite vattenrör mm för ev.ombyggnad.

 

Tack Broten och Peeter, jag återkommer om det kommer till det läget.

 

 Ska rensa hyllorna på jobbet igen! En hydraulik / pneumatik firma MÅSTE ju ha resurser tycker man.

 

 

Önska mig lycka till. :) .

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade åxå problem med att min läckte.

Tog med original o-ring till momentum och köpte en likadan sen var problemet borta, jag limmade min åxå å då vart det tätt.

 

Köpte två så jag har en över men den finns i Borås men jag skulle kunna mäta den i eftermiddag om det hjälper dig.

 

Mvh Pigge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, kamrater.

 

 Jag ska vara ärlig, för första gången när jag skruvar blev jag vansinnig, vi gav upp!

 

Efter 8:de monteringen med 9 olika o-ringar jag hittade, åkte skiten av för alltid...

..nu är kylet förbikoppat med lite egna rör och slangar, och det får funka att åka utan.

 

  Kanske man gör iordning det som orginal igen nån gång i framtiden. Men inte detta år!!

 

Nu läcker det inte en droppe vatten eller olja, blev helt tätt.

Men jag tänker beställa delar från Tantanka ändå på måndag   -billigt och bra att ha hemma! :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oljekylaren har Volvo tagit från marinsidan, så O-ringar till denna kan du få från vilken Penta-dealer som helst. Torö Varv tex...

Tack för tipset maan!

 

 Hade ingen aning om att penta marinarna hade samma kyl faktiskt. Ska kolla detta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej Svana

Jag har också meckat oljekylare till faan hämtade mig.

Det visade sig att lödningen i oljekylaren var sprucken av någon anledning!

En väldigt fin spricka som var nästan omöjlig att se, men läckte gjorde det utav h-vete.

Jag körde till brorsan om har ett gasverk och smälte om lödningen och kompleterade med mer lod och rikligt med lödfett. NU, är den tät.

Hoppas denna erfarenhet kan hjälpa även dig om du någon gång bestämmer dig för att sätta dit kylaren igen.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Svana

Jag har också meckat oljekylare till faan hämtade mig.

Det visade sig att lödningen i oljekylaren var sprucken av någon anledning!

En väldigt fin spricka som var nästan omöjlig att se, men läckte gjorde det utav h-vete.

Jag körde till brorsan om har ett gasverk och smälte om lödningen och kompleterade med mer lod och rikligt med lödfett. NU, är den tät.

Hoppas denna erfarenhet kan hjälpa även dig om du någon gång bestämmer dig för att sätta dit kylaren igen.

Lycka till!

Tack så mycket.

 

Slutligen testade jag ju en annan som jag köpte av en kamrat, och när även den läckte insåg jag att det var dax att ge upp. Nu har jag ju nya o-ringar ligger här i en burk så en dag när man har lite lust  kanske man sätter dit igen, och läcker det då..då ska jag sluta skruva bilar! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...