PSK Postad 6 Februari , 2014 Rapport Share Postad 6 Februari , 2014 Hejsan på er i detta fina forum. Fick punktering idag och fick meka en del med det på grund av att det även visade sig vara punktering på reservhjulet. Mindre roligt. Men nu är det i alla fall ordnat. När jag hämtade däcket såg det väldigt uppblåst ut, så jag frågade vilket ringtryck han hade fyllt. 2,7 kg. Jag frågade då om det inte är lite väl mycket, eftersom manual säger 1.7. Men han hade själv en 903:a som han på körde 3 kg ringtryck. Det ger bättre vägegenskaper och han menade på att ett tryck på 1.7 är inte bra för däcken.Och han borde ju veta... Vad har ni för kunskap eller erfarenheter på detta område? Vad är ett rimligt tryck om man kör mest väg och lite terräng? Och jag vill inte hålla på och höja och sänka beroende på var man kör. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 6 Februari , 2014 Rapport Share Postad 6 Februari , 2014 1,7 är en komprimiss militären körde med. Inte bra vägen och inte bra i skogen men som sagt en kompromiss. I skogen kan du gå ner till ca 1 bar och på väg 2,5-3 bar Finns tyvärr ingen bra genväg utan vill du ha ett bra ringtryck för väg är du tvungen att lufta ur för skogskörning och vice versa 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
PSK Postad 7 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2014 Tackar. Jag ska nog lägga mig på 2.4 kg - en kompromiss som jag tror passar mig bättre än militärens 1.7 kg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 8 Mars , 2014 Rapport Share Postad 8 Mars , 2014 Ska du upp i högre hastigheter är ett högre ringtryck nästan ett måste. Annars får du problem med "ljudvallen" vid lägre hastigheter och då är det inte bara bullret jag syftar på, utan bilens egenskaper. Jag kör lätt 3 kg om jag ska någonstans, men sänker gärna till 1 om jag ska ut i skogen. Fast mina däck kan köra på 0, eftersom det är Michelin XZL av gamla hederliga sorten med himla massa stål i. Med under 2 kg i däcken hamnar man i "ljudvallen" runt 70 knyck, men med över tre kg, så flyttar den upp till över toppfarten nästan. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.