Gå till innehåll

Tips inför besiktning?


Viper99

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag ska besikta min TGB för första gången i egen regi, imorgon. 

 

Några tips som man kan ha nytta av, antingen för att komma igenom eller nåt som skall framföras till "inspektör'n"?

 

Ska man städa och bättringsmåla?

Ska man gasa livet ur den för att få ner CO2 innan man glider in i hallen?

Ska man torka bort småläckor, bla på däcken från axlar eller bromsar?

Ska man ha slips?

 

:)

 

mvh //E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent och snyggt är väl ett bra tips. Om jag vore besiktningsgubbe och det kom in en skapligt renstädad c303 med en hel och ren ägare skulle jag troligen bli på gott humör, förmoda att ägaren har ordning på grejorna och kanske bedöma bilen lite mildare.

Kommer det in en som nyligen varit dränkt i ett lerhål med lera och skit över hela inredningen, gällivarehäng och smörja över hela ägaren skulle jag kanske bli på sämre humör då jag direkt skulle få räkna med att få lera och grus i ögonen vid underredsinspektion, skit på kläderna vid provkörning mm. Troligen skulle jag även få en förutfattad mening om att ägaren är en slarver som inte håller ordning på grejorna och kanske bli extra hård i bedömningen.

:)

 

CO-halten har de inte kollat på min de gånger jag varit inne har jag för mig. Småläckor brukar jag torka bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det spelar väl egentligen ingen roll hur man är klädd eller hur ren bilen är. Dömmer dom bilen efter person så har dom missköt sitt jobb!

Vi besiktiga inte våra fordon för att det är kul...

 

Surt att får ombesiktning för en trasig lampa men sådant kan man själv kolla innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det spelar väl egentligen ingen roll hur man är klädd eller hur ren bilen är. Dömmer dom bilen efter person så har dom missköt sitt jobb!

Vi besiktiga inte våra fordon för att det är kul...

 

Surt att får ombesiktning för en trasig lampa men sådant kan man själv kolla innan.

Håller delvis med, men det är människor och inte robotar som jobbar på besiktningen så ett visst mått av subjektivitet finns tyvärr i deras objektiva uppdrag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle rekomendera att du försöker leta upp en besiktning där det finns personer som sett sådana bilar förut och vet vad de ska leta efter. Senast jag var och besiktigade min så kollade märktes det att han som kollade bilen viste vad han höll på med vilket känns trafiksäkert och bra. Fick visserligen bilen underkänd på båda undre spindellederna och indre p-änden men det var rätt att underkänna bilen för det.

Co halten ska dom inte kolla

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle rekomendera att du försöker leta upp en besiktning där det finns personer som sett sådana bilar förut och vet vad de ska leta efter. Senast jag var och besiktigade min så kollade märktes det att han som kollade bilen viste vad han höll på med vilket känns trafiksäkert och bra. Fick visserligen bilen underkänd på båda undre spindellederna och indre p-änden men det var rätt att underkänna bilen för det.

Co halten ska dom inte kolla

 

// Jonas

Bor ju på Wischan....

 

De HAR nog sett allt mellan himmel och jord. Trimmade 760 med olika stora däck, peugeoter med för stora avgasrör, terrängbilar med hijackers, sänkta SAAB:ar med väsande dumpventiler å 125 hk, Amazoner med trippla batterier och 1000W stereo, gamla desotos med sprucken topp... :ph34r:

 

Skämt åsido: De får fan läsa på. Det ÄR en veteran med max 500 mil/år, och de får INTE göra vilka prov som helst på den, och den har undantag giltiga sedan dackefejden vid Uppsala år 923.

 

Sedan kommer min ärliga uppsyn och på vilket sätt jag visar att "jag är rädd om bilen", antyda att jag inte kommer att göra bromsprov framför snuten mitt i vintern, eller testa dess terrängförmåga över grannens häck.

 

Belysning är OK, och den drar hyfsat jämt vid bromsning. Håller tummarna... :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...