Gå till innehåll

prototypaxlar


von_skyffel

Rekommendera Poster

Nån som vet om det skiljer nått mellan "prototypaxlarna" och dom vanliga, har hört att dom ska va smalare men är de nått mer eller är de samma delar i övrigt

Oj, det där talade ju jag och "MickeValp" här på forumet om senast vi sågs..

 Hmm..tror han kunde en del om det där.

  

  Jag ska försöka locka hit han.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

 

Ja prototyperna, eller själva axlarna då ...

 

Som ni säkert vet, satt det en Volvo B20-motor i dessa bilar. Jag är tämligen säker på att därför användes TGB 13-utväxlingar, alltså 7,09:1. Hade isär en sådan för något år sedan, men klantade mig och glömde räkna kuggen (Någon typbricka satt inte på utsidan).

 

Att de är smalare än produktionsaxlarna stämmer. Dock har jag inte måttet i huvudet. Däremot kan jag mäta spårvidden på en prototypaxel och se hur mycket det skiljer till TGB 11 som har 154 cm.

 

Sedan då. Ja, naven ser annorlunda ut och har en "lucka" i centrum. Där innanför sitter en mutter för att spänna hjullagret. Man behöver alltså inte dela portalhuset för det jobbet. Det går även smidigt att byta yttre hjullagret den vägen.

Bromstrummorna är ganska lika, men har utskurna "halvmånar" för varje pinnbult till fälgarna.

 

Styrande portalhus ser också annorlunda ut. Inte mycket, men ändå. En sak på dessa är styrarmarna. På vanliga axlarna är de gjutna. På prototyperna är de istället avtagbara. Armarna sitter med en styrtapp i mitten och två stora insexskruvar.

 

Just det. Portaldreven är inte gjutna utan istället smidda.

 

Hm, ska se om jag inte får med mig en kamera och skjuter några skott på framaxeln.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...