von_skyffel Postad 13 April , 2014 Rapport Share Postad 13 April , 2014 Nån som vet om det skiljer nått mellan "prototypaxlarna" och dom vanliga, har hört att dom ska va smalare men är de nått mer eller är de samma delar i övrigt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 April , 2014 Rapport Share Postad 13 April , 2014 Nån som vet om det skiljer nått mellan "prototypaxlarna" och dom vanliga, har hört att dom ska va smalare men är de nått mer eller är de samma delar i övrigt Oj, det där talade ju jag och "MickeValp" här på forumet om senast vi sågs.. Hmm..tror han kunde en del om det där. Jag ska försöka locka hit han.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 14 April , 2014 Rapport Share Postad 14 April , 2014 Ja det där har jag också fått förklarat för mig av en bekant som just har en prototyp bil... Sen är det minnet som vanligt men jag har för mig han sa att hans bil var 10cm smalare än min, får göra ett besök o fråga ut honom om inte säkra uppgifter kommer från någon annan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Micke Valp Postad 14 April , 2014 Rapport Share Postad 14 April , 2014 Hejsan. Ja prototyperna, eller själva axlarna då ... Som ni säkert vet, satt det en Volvo B20-motor i dessa bilar. Jag är tämligen säker på att därför användes TGB 13-utväxlingar, alltså 7,09:1. Hade isär en sådan för något år sedan, men klantade mig och glömde räkna kuggen (Någon typbricka satt inte på utsidan). Att de är smalare än produktionsaxlarna stämmer. Dock har jag inte måttet i huvudet. Däremot kan jag mäta spårvidden på en prototypaxel och se hur mycket det skiljer till TGB 11 som har 154 cm. Sedan då. Ja, naven ser annorlunda ut och har en "lucka" i centrum. Där innanför sitter en mutter för att spänna hjullagret. Man behöver alltså inte dela portalhuset för det jobbet. Det går även smidigt att byta yttre hjullagret den vägen. Bromstrummorna är ganska lika, men har utskurna "halvmånar" för varje pinnbult till fälgarna. Styrande portalhus ser också annorlunda ut. Inte mycket, men ändå. En sak på dessa är styrarmarna. På vanliga axlarna är de gjutna. På prototyperna är de istället avtagbara. Armarna sitter med en styrtapp i mitten och två stora insexskruvar. Just det. Portaldreven är inte gjutna utan istället smidda. Hm, ska se om jag inte får med mig en kamera och skjuter några skott på framaxeln. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
von_skyffel Postad 14 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 14 April , 2014 Tack för ett bra svar. Så om man kör sönder nått så går de ta delar ifrån en vanlig axel utom drivaxlar då eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.