Gå till innehåll

Historien om ett auktionsköp


Gäst Fredrik

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik

@ Petewedi

 

"Måste tändspolen och förkopplingsmotståndet också bytas? Passar de ej tillsammans  med ej avstörda grejer?"

 

Utan att veta skulle jag tro att den avstörda tändspolen fungerar med standardkomponenenter. Men då får man trixa till någon egen lösning eftersom den avstörda varianten ju har gängade anslutningar, till skillnad från standardutförande. Kanske går att demontera metallhöljet. Har inte tittat så noga på detta då vi fick med en tändspole av standardtyp vid vårt köp. 

 

20070518_112552_tändspole_avstö.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Gäst petewedi

Hur har ni gjort med stänkskärmar vid besiktning? I regbeviset står 'karroseri för utbytbara karosser' eller liknande. Är bilen godkänd för att köras utan utbytbar kaross och därmed utan stänkskärm över bakhjulen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Fredrik

Detta ex har skåp och plats för 1 passagerare i skåpet, enligt reg. beviset. Det där kan tydligen skilja på olika 13-bilar.

 

Nu är den omregistrerad till lätt lastbil, utan några andra modifikationer än borttagna fjäderblad bak. Dock får den ej framföras med mer last än 2 personer + lätt packning. Då den saknar flak ville besiktningsmannen inte godkänna någon ytterligare lastmöjlighet. För att få lasta mer blir det till att bygga flak och registrera igen. Men nu är den körklar och..körd. Skogsreportage kommer..!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Hur gick den igenom besiktningen? Med eller utan nånting över bakhjulen? Skåp, flak, skärmar etc. Det låter lite för bra för att vara sant att den glider igenom utan nånting alls över boggin. Jag ringde tekniska på bilprovningen och de förklarade skärmkantsmått, vinklar och avstånd så min slutsats var att glömma besiktning utan skärmar.

petewedi2007-07-26 00:05:56
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Den är omregistrerad till lätt lastbil och kontrollbesiktigad (detta skedde vid samma tillfälle men vi fick betala för både och) med godkänt resultat som den ser ut på tidigare bilder dvs utan flak, skåp eller skärmar. Som sagt får den inte köras med annan last än 2 personer + ca 20 kg, det var villkoret för att den skulle godkännas i nuvarande skick.  Vet inte om kompisen fått reg. beviset än, ska kolla vad som står där. Tyckte besiktningsmannen nämnde något om att den är registrerad som chassie utan flak och då slipper man krav på stänkskärmar.

Dock tyckte han att det skulle finnas stänklappar bakom framhjulen vilket renderade en anmärkning att åtgärda. Ingen Tgb 11, 13 eller 20 har något sådant i original men det är ju lätt att hänga dit (och bort) och vi ville inte förstöra besiktningsmannens annars vällvilliga och hjälpsamma attityd genom att börja dividera.

Detta ex hade förstärkt fjäderpaket bak, dvs 4 blad på varje sida istället för 3. På intyget från Volvo står det att 1 blad per sida skall avlägsnas för omreg. till lätt lastbil. Min kompis tänkte lite för mycket själv PDT_Armataz_02_09.gif och tog bort 2 blad per sida eftersom Volvo inte visste att den var ombyggd. Han pratade även om detta i telefon med besiktningsmannen innan varför det blev en del frågetecken vid själva reg. besiktningen. Hur många blad är det från början!!? frågade sig bes. mannen. Men han tog sig tid och ringde till Volvo och fick svar så det ordnade sig på så vis.

 

På det stora hela gick reg. besiktningen mycket bra och den aktuella besiktningsmannen var synnerligen serviceinriktad - ett föredöme. Jag kan kolla om kompisen har kvar hans telefonnr till stationen i Högdalen om du vill.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Verkligen... Efter att ha läst många olika historier om besiktning verkar det vara väldigt subjektivt och upp till besiktningsmannen. För jag har som sagt ringt till tekniska på bilprovning och uppgett regnummer och fått infon att den måste ha stänkskärmar. Men din bil klarar sig utan men behöver stänklappar fram!?!? Vad gäller fjädern bak har min också 4 och jag hade tänkt chansa på 3 blad kvar då det ju syns att ett blad tagits bort.  Och varför skulle man inte få lasta upp till 3500 kg? Bilen väger ca 2300 i egen vikt + lite förare, passagerare, bränsle... Gott om utrymme att fylla upp till 3.5 ton. Och bilen lär ju hålla för det...

 

Jag tackar men skall prova att besiktiga i på annan ort där bilen finns. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

"besiktning verkar det vara väldigt subjektivt och upp till besiktningsmannen"

 

Ja, besiktningsmän (och kvinnor, har träffat en!!) är människor de också. Och olika människor gör olika bedömningar och tolkningar samt kommer fram till olika slutsatser. Det går nog aldrig att komma ifrån men det är tråkigt när man själv kommer i kläm för byråkratiskt krångel, som tycks sakna substans.

 

Den här 13-bilen ska företrädesvis köras i terräng, men så småningom ska den få flak och högre tillåten lastförmåga.

 

Ska kolla lite närmare på reg. beviset när min kompis kommer hem från semester.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Det är ju därför man har regelsystem, för att bestämma svart på vitt vad som gäller och sedan följa det. Jaja, vi får se hur det går för mig. Just nu var det dåligt med tider för besiktning så det dröjer ytterligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...