johgen Postad 31 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2014 Är det någon som kan det här med "drivningen" av diffen på suggan? Jag har en slang somsticker ut i torpedväggen som jag inte vet var den ska gå. Har en 350tbimed en 400 låda. Tacksam för guidning! Mvh John Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
54ekstrom Postad 31 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2014 Diffspärrarna manövreras med "vakuum" (undertryck). Originalmotorn har en anslutning till en "vakuumtank" och i hytten finns ett par ventiler (90 graders "vridkranar") som kopplar samman resp. diffspärr med denna tank när man ska lägga i spärrarna och som kopplar ihop spärrarnas manövercylinder med fria luften när de ska läggas ur (jag har hört någon säga "släpper ut vakuumet", men jag gilar inte den beskrivningen, den är lite oteknisk...). Så... Du behöver lista ut var slangens andra ände är. Finns ventilstället kvar (två ventiler bredvid varandra och två indikeringslampor)? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johgen Postad 31 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 31 Augusti , 2014 Yes. Tack för svaret! Allt är intakt förutom vacumtanken!? Jag behöver alltså hitta en vacumförsörjning? Var kan man hitta det på en V8? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
54ekstrom Postad 31 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2014 Normalt (och även på suggan) använder man undertrycket i insugningsröret, samma som man använder för bromsservon exvis. På suggan och andra liḱnande har man en tank med backventil som "lagrar undertrycket", så att det finns lite att ta av även när motorn går med hög last (mycket gas); det är ju max undertryck vid motorbromsning eller lågt gaspådrag. Om tanken är borta, så går det säkert att slöjda till nåt av en gammal gasflaska eller en tömd brandsläckare e.d. En backventil i slangen till insugningsröret är ett måste. Om man inte har en tank, finns risken att diffspärrarna slår ifrån när man pressar motorn lite och sedan går till okontrollerat när man släpper gasen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johgen Postad 31 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 31 Augusti , 2014 Ok, alltså så skulle man teoretiskt sett kunna använda vacumet som blir i i luftburken? Storleken på vacumtanken behöver kanske inte vara så stor? Hur stor är den och var är den placerad på originalet ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 31 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2014 Tror inte i luftburken, borde vara i insuget istället, backventil kan man ta samma som till bromsservorna finns på volvobutiken, sitter väl i de flesta gamla bilarna iaf. Har du ingen tgb eller valpägare i närheten så kan du kolla in på dessa Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johgen Postad 31 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 31 Augusti , 2014 Lite dåligt med det, men jag ska nog söka upp en som har en valp edy för att få "insikt" .. Du menar att undertrycket inte är tillräckligt i burken utan måste tas närmre insuget..hmm.....vet inte var exakt man ska ta det ifrån då... Tackar ödmjukast iallafall fall för informationen. Mvh John Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 1 September , 2014 Rapport Share Postad 1 September , 2014 Hej, du har inget vakum på den sidan spjället (mot luftburk mm) det måste tas på själva insugsröret, ( mellan spjäll och topp) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
54ekstrom Postad 1 September , 2014 Rapport Share Postad 1 September , 2014 Nu vet jag inte exakt vad du menar att du har för motor, men en V8 med TBI (om det nu är så) som inte har servouttag i insugningsgrenröret låter lite udda. Det kan ju sitta en plugg i förstås. Ett sånt uttag är ju lämpligt att använda. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johgen Postad 1 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 1 September , 2014 check! Tankevurpa från min sida...! ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tator Postad 14 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2014 Ellers så kan du montere en remdriven vacumpump. Finnes på manga bilar f.eks Peugeot j5 diesel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johgen Postad 16 Oktober , 2014 Författare Rapport Share Postad 16 Oktober , 2014 check. har lite bromsmontering kvar och att styrenheten ska in i hytten.......SEN ska vi testa.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.