mud boy Postad 15 September , 2014 Rapport Share Postad 15 September , 2014 Är det någon som vet om det finns mjukare att få tag i.Tänkte prova om det blir något mjukare fjädring. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 16 September , 2014 Rapport Share Postad 16 September , 2014 Menar du genomslagsgummit ovanför bladen? Jag har funderat på samma sak men jag undrar vad som händer när fjädrarna väl går i botten speciellt med lite last i bagaget, det kanske blir tvärstopp istället om de är för mjuka. Jag antar att de är progressiva så att de bli hårdare ju mer de komprimeras, isåfall borde de ju vara bättre att klämma in spiralfjädrar för att få mer höjd innan gummina tar i fjädrarna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 16 September , 2014 Rapport Share Postad 16 September , 2014 Teoretiskt sett borde man ju kunna svarva ner gummit så det blir tunnare och därmed få gummifjädern mjukare. Annars är det ju ganska många som monterat spiralfjäder istället för gummifjädrarna på åtminstone framaxeln. Jag ar monterat bakfjädrar från Volvo 745 på min framaxel och upplever den som mjukare. Genomslag verkar inte vara något problem, spiralfjädern ger en lite progressiv effekt så axeln verkar inte gå emot ramen. Bilen går upp på tre hjul innan det händer (fast kör man över en trottoarkant i 90km/h kanske axeln bottnar men å andra är nog problemen lika stora om man har gummifrjädern på plats.) Varför inte prova lyxvarianten; luftbälgar Vad jag förstått kan det bli lurigt att hitta rätt i fråga om diameter och slaglängd. För stor bälg(eller om det var tvärtom) kan vara mjuk i normalt läge men hådrnar snabbt när den komprimeras= dåligt flex. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 16 September , 2014 Rapport Share Postad 16 September , 2014 Varför inte prova lyxvarianten; luftbälgar Vad jag förstått kan det bli lurigt att hitta rätt i fråga om diameter och slaglängd. För stor bälg(eller om det var tvärtom) kan vara mjuk i normalt läge men hådrnar snabbt när den komprimeras= dåligt flex. Luftbälgens egenskaper blir ju förändrade beroende på vilket lufttryck det är i den, och jag tänker mig att man reglerar detta från hytten beroende på vilken typ av körning det är frågan om, Off road/On road. Jag är väldigt sugen på luftfjädring, och sätter nog dit det på framaxeln nu när jag ändå rivit bort karossen för motorbytet som pågår. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 17 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2014 Jag har spiralfjädrar men tycker det blev för hårt.Ev kanu det bli bättre om man tar bort några blad.Jag får klura på hur det blir mjukaste. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 25 November , 2014 Rapport Share Postad 25 November , 2014 Här är en länk om topic "fjädring", som jag startade för ett tag sedan. Massa husmorstips.. Bland annat om hålgummin. http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9444-fj%C3%A4dring/ Jag tror att du ska vara försiktig med att mjuka upp dem, då de påverkar egenskaperna vid lastning avsevärt. mvh //E Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.