Gå till innehåll

Gummihålsfjäder


mud boy

Rekommendera Poster

Menar du genomslagsgummit ovanför bladen?

 

Jag har funderat på samma sak men jag undrar vad som händer när fjädrarna väl går i botten speciellt med lite last i bagaget, det kanske blir tvärstopp istället om de är för mjuka.

 

Jag antar att de är progressiva så att de bli hårdare ju mer de komprimeras, isåfall borde de ju vara bättre att klämma in spiralfjädrar för att få mer höjd innan gummina tar i fjädrarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt sett borde man ju kunna svarva ner gummit så det blir tunnare och därmed få gummifjädern mjukare.

Annars är det ju ganska många som monterat spiralfjäder istället för gummifjädrarna på åtminstone framaxeln. Jag ar monterat bakfjädrar från Volvo 745 på min framaxel och upplever den som mjukare. Genomslag verkar inte vara något problem, spiralfjädern ger en lite progressiv effekt så axeln verkar inte gå emot ramen. Bilen går upp på tre hjul innan det händer (fast kör man över en trottoarkant i 90km/h kanske axeln bottnar men å andra är nog problemen lika stora om man har gummifrjädern på plats.)

 

Varför inte prova lyxvarianten; luftbälgar :) 

Vad jag förstått kan det bli lurigt att hitta rätt i fråga om diameter och slaglängd. För stor bälg(eller om det var tvärtom) kan vara mjuk i normalt läge men hådrnar snabbt när den komprimeras= dåligt flex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Varför inte prova lyxvarianten; luftbälgar :) 

Vad jag förstått kan det bli lurigt att hitta rätt i fråga om diameter och slaglängd. För stor bälg(eller om det var tvärtom) kan vara mjuk i normalt läge men hådrnar snabbt när den komprimeras= dåligt flex.

Luftbälgens egenskaper blir ju förändrade beroende på vilket lufttryck det är i den, och jag tänker mig att man reglerar detta från hytten beroende på vilken typ av körning det är frågan om, Off road/On road. Jag är väldigt sugen på luftfjädring, och sätter nog dit det på framaxeln nu när jag ändå rivit bort karossen för motorbytet som pågår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Här är en länk om topic "fjädring", som jag startade för ett tag sedan. Massa husmorstips.. Bland annat om hålgummin.

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9444-fj%C3%A4dring/

 

Jag tror att du ska vara försiktig med att mjuka upp dem, då de påverkar egenskaperna vid lastning avsevärt.

 

mvh

 

//E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...