Frippe S Postad 14 November , 2014 Rapport Share Postad 14 November , 2014 Jag är en såndär som gärna skulle vilja ha en tgb30 och kommer "nån gång" att köpa en, men det kommer att få bli en relativt billig i så bra skick som möjligt för dom pengarna då det kommer bli klurigt att förklara varför den gemensamma ekonomin måste köpa en tgb30... Kanske tom måste sälja nått annat fordon Men detta gör ju att jag läser allt i denna avdelningen. jag läste följande i en annons på Blocket. "Viktig information till dig som funderar på att köpa en TGB 30 eller 40: MOTORN: SCANIA D11 har O-ringar som tätning undertill för cylinderfodren. Dessa torkar med åren, och det är inte en fråga OM, utan NÄR dessa går sönder då bilarna gått så lite. På min är de bytta allihopa. Det är de INTE på bilarna som säljs för 45.000 på auktion och liknande." Jag förstår ju att det är bra att de är bytta och att det är bra att köpa en så dyr/ ompysslad bil som möjligt men... Har alla ni bytt? Är det ett stort problem? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Henrik Postad 14 November , 2014 Rapport Share Postad 14 November , 2014 Har haft 2st TGB40, ej haft något problem med detta heller inte hört talas om det innan jag läste samma annons. Men man blir ju lite nyfiken....någon som haft detta problem?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 14 November , 2014 Rapport Share Postad 14 November , 2014 Jag läste samma annons som er och kom att tänka på en merca automat jag hade för drygt tio år sedan. Den läckte ATF-olja mellan motor och låda, mycket irriterande! Jag hand ned lådan flera gånger, bytte packningar, tätningar och tätade med motorsilicone.Inget hjälpte så jag kontaktade Mercadoktorn i Västerås för att få hjälp. De svarade att det kunde vara mycket svårt att få tätt på en dylik läcka men att de brukade använda en speciell oljetillsats som tydligen skulle fixa det mesta. I min desperation köpte jag en burk av dem (OMEGA 917). Jag var mycket skeptisk till deras "mirakelmixtur" men desperat nog att kasta ett par hundringar i sjön. En vecka senare hade lådan blivit tät! Dessutom fick automaten en helt ny karaktär som var mycket distinktare och bilen blev betydligt roligare att köra. Man började ju undra vad det var man hade hällt i maskineriet så jag tog en gammal torr och hård oring och lade den i en skvätt av tillsatsen jag hade kvar. Den fick ligga där ett bra tag men efter bara några dagar kändes det att den blivit betydligt mjukare. Gummit svällde inte heller upp (som en svamp) trots att oringen låg där i någon månad utan verkade bara återfå spänsten. Spräckta eller allt för slitna oringar går inte att laga men oringar som de scaniamotorn går utmärkt att åtgärda med denna tillsats. För att "laga" läckande gummitätningar behövs 3% inblandning i oljan och för att förebygga 1%.Min TGB40 går sedan en vecka tillbaka med 3% inblandning i "boostat" förebyggande syfte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 14 November , 2014 Rapport Share Postad 14 November , 2014 Förstår att säljaren vill att bilen ska uppfattas som extra prisvärd och har inga problem med det. Med det sagt kan jag också konstatera att på det tiotal 30/40-bilarna jag har haft, har det aldrig varit något annat motorfel än ett par slitna spridare. Jag känner åtskilliga 30/40 ägare och har inte hört talas om läckande foder på någon. Scania D11 är en extremt pålitlig motor som nog har tillverkats i 100-tusentals exemplar. Se till att kylsystemet alltid är fyllt, byt filter och olja ofta, så går den hur länge som helst... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 14 November , 2014 Rapport Share Postad 14 November , 2014 Jag är en såndär som gärna skulle vilja ha en tgb30 och kommer "nån gång" att köpa en, men det kommer att få bli en relativt billig i så bra skick som möjligt för dom pengarna då det kommer bli klurigt att förklara varför den gemensamma ekonomin måste köpa en tgb30... Kanske tom måste sälja nått annat fordon Men detta gör ju att jag läser allt i denna avdelningen. ... Exakt sadar kande jag forra aret. Det gick inte att motsta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.