monkysa Postad 24 Februari , 2015 Rapport Share Postad 24 Februari , 2015 Jag kör på NGK BP6HS stift, går lös på 50:-/st på AD, sen hurvida de är bäst eller inte alls bäst i andras ögon vet jag inte, men duger för mig Ang extramotor, skaffar man en fungerande kan man ju renovera upp den gamla undertiden, utan att missa viktig körning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 24 Februari , 2015 Rapport Share Postad 24 Februari , 2015 Det är viktigt att efterdra toppen, särskiljt om du vill vara 100% säker på att det inte ska krångla senare. Varmkör motorn och efterdra alla topplocksbultar med rätt moment. Vad var det som fick dig att tro att topplockspackningen var trasig i första läget? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LaToffel Postad 25 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Februari , 2015 Nu är allt återmonterat. de gick bra med det mesta.. startade direkt, dock hostade den å hade sig. nu körde jag inte någon längre stund. backade mer el mindre bara ut den från verkstaden så de kanske reder sig så småningom.. Noterat under monteringen var att tändkablarna började bli kassa.. kollade lite snabbt på mekonomen. det ser ut som dom har tändkablar som ska passa B30. Någon som har erfarenhet av dessa?? avser även att byta fördelarlock Sedan va det en kort aluminiumslang som satt på en plåt mot grenröret som jag inte riktigt fick dit, då den va kass. Är den till värmesystemet? vad kan jag få tag på en ny sådan? /LaToffel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 25 Februari , 2015 Rapport Share Postad 25 Februari , 2015 Toppen att det gått bra! :-) Aluminiumslangen finns säkert på Mekonomen, den är till för att förvärma insugningsluften lite när det är kallt ute... /Gripen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 25 Februari , 2015 Rapport Share Postad 25 Februari , 2015 Mekonomens tändkablar duger bra för vanlig körning/bil. Ska du vara under vatten kanske man ska vara lite mer kräsen med ändarna på kablarna (tändstifts hattar och fördelar anslutningar). Bra att allt gick som det skulle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LaToffel Postad 25 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Februari , 2015 Ok. då får jag köpa en nya sådan... någon som har dim. i huvudet på slangen?? Jag kör enbart på grusvägar och en och annan skogsväg. Det är ytterst sällan som nedre delen på fälgen är under ytan. Så de borde räcka med mekonomens kablar ;) Den går helt klart bättre än innan.. känns piggare på något vis. MEN... den tickar från ventilerna som den inte gjort förut... kan vi har ställt ventilerna fel?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 25 Februari , 2015 Rapport Share Postad 25 Februari , 2015 . MEN... den tickar från ventilerna som den inte gjort förut... kan vi har ställt ventilerna fel?? Troligtvis inte men minsta kortare stötstänger dvs tjockare toppackning ger det resultatet, så efter du efterdragit toppbultarna så ställer du ventilspelet så blir det nog bra igen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 25 Februari , 2015 Rapport Share Postad 25 Februari , 2015 Jag tror som Frippe ovan, du behöver finjustera ventilerna. Saker och ting har en förmåga att "sätta" sig efter en stunds körning så det är bara att efterjustera ventilspelet i samband med efterdragning av toppen eller om det redan är gjort så är det bara att justera vid första bästa tillfälle. Om du är osäker på om du har läckage mellan vatten, olja eller cylindrar så kolla tändstiften efter ett antal mil "hård" körning då ska porslinet på elektroden helst vara svagt ljusbrunt och det ska inte finnas några avlagringar på stiften. Ljusgrå eller vit elektrod så går den för snålt (mer soppa) sotsvart så går det för fett (för mycket soppa eller helt slut kolvringar). Fastbrända vitaktiga avlagringar tyder på att kylväska kommer in i förbränningsrummet. Man kan också kolla om det bubblar i expansionskärlet med varmkörd motor och på tomgång. Jag har förstått att det är klurigt att se om det bubblar i bottenanslutningen på expansionskärlet hos TGB:er men man kanske kan ansluta ett externt dito utanför bilen och fylla med lite kylarvätska innan man varmkör. Bubblar det i en jämn ström har man läckage från någon cylinder till kylkanalerna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.