Gå till innehåll

Handpåläggning och topplockspackningsbyte..


LaToffel

Rekommendera Poster

Jag kör på NGK BP6HS stift, går lös på 50:-/st på AD, sen hurvida de är bäst eller inte alls bäst i andras ögon vet jag inte, men duger för mig :)

 

Ang extramotor, skaffar man en fungerande kan man ju renovera upp den gamla undertiden, utan att missa viktig körning :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är allt återmonterat. de gick bra med det mesta.. startade direkt, dock hostade den å hade sig. nu körde jag inte någon längre stund. backade mer el mindre bara ut den från verkstaden så de kanske reder sig så småningom..

 

Noterat under monteringen var att tändkablarna började bli kassa.. kollade lite snabbt på mekonomen. det ser ut som dom har tändkablar som ska passa B30. Någon som har erfarenhet av dessa?? avser även att byta fördelarlock

 

Sedan va det en kort aluminiumslang som satt på en plåt mot grenröret som jag inte riktigt fick dit, då den va kass. Är den till värmesystemet? vad kan jag få tag på en ny sådan?

 

/LaToffel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. då får jag köpa en nya sådan... någon som har dim. i huvudet på slangen?? :)

Jag kör enbart på grusvägar och en och annan skogsväg. Det är ytterst sällan som nedre delen på fälgen är under ytan. Så de borde räcka med mekonomens kablar ;) ;)

 

Den går helt klart bättre än innan.. känns piggare på något vis. MEN... den tickar från ventilerna som den inte gjort förut... kan vi har ställt ventilerna fel??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. MEN... den tickar från ventilerna som den inte gjort förut... kan vi har ställt ventilerna fel??

Troligtvis inte men minsta kortare stötstänger dvs tjockare toppackning ger det resultatet, så efter du efterdragit toppbultarna så ställer du ventilspelet så blir det nog bra igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror som Frippe ovan, du behöver finjustera ventilerna. Saker och ting har en förmåga att "sätta" sig efter en stunds körning så det är bara att efterjustera ventilspelet i samband med efterdragning av toppen eller om det redan är gjort så är det bara att justera vid första bästa tillfälle.

Om du är osäker på om du har läckage mellan vatten, olja eller cylindrar så kolla tändstiften efter ett antal mil "hård" körning då ska porslinet på elektroden helst vara svagt ljusbrunt och det ska inte finnas några avlagringar på stiften. Ljusgrå eller vit elektrod så går den för snålt (mer soppa) sotsvart så går det för fett (för mycket soppa eller helt slut kolvringar). Fastbrända vitaktiga avlagringar tyder på att kylväska kommer in i förbränningsrummet.

Man kan också kolla om det bubblar i expansionskärlet med varmkörd motor och på tomgång. Jag har förstått att det är klurigt att se om det bubblar i bottenanslutningen på expansionskärlet hos TGB:er men man kanske kan ansluta ett externt dito utanför bilen och fylla med lite kylarvätska innan man varmkör. Bubblar det i en jämn ström har man läckage från någon cylinder till kylkanalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...