Gå till innehåll

Projekt: Snöblad till TGB 11


Rekommendera Poster

Godkväll allihopa :)

Har blivit lugnt med uppdateringar på ett par dagar. har haft mycket att göra så det har helt enkelt inte funnits tid. Men det har blivit en hel del gjort på plogen :)

Har hunnit med både en, två och tre testsvängar med lite modifikationer mellan varje sväng.

 Jag sammanfattar inte allt i en text här utan det blir text till varje bild isätller.

 

post-7503-0-36164900-1424022675_thumb.jpgpost-7503-0-36164900-1424022675_thumb.jpg

Så här blev skäret. Funkar över förväntan faktiskt. Det är golvet som är ojämnt, därför det inte tar i marken i mitten.

 

post-7503-0-78741300-1424022733_thumb.jpg

Första testet. Som ni ser så fanns det inte så mycke snö att prova i. Det mesta verkar funka, förutom stödhjulen. Plogen studsade mest bara på dom där små och stenhårda gummihjulen. Bara in i garaget och fundera igen. Det fick istället bli fasta glidplåtar. For sedan ut på ett andra test men då hade ja byggt dom högt upp så gummiskäret tog i marken för hårt så även den gången studsade plogen för mycket. in i garaget igen å flyttade ner dom lite grann. 3e testet funkade det betydligt bättre :)

 

post-7503-0-34390800-1424023021_thumb.jpg

Nu sitter krysstaget i ramen å lite andra förstärkningar. Började idag mäta ut vart hydraultuberna till svängen ska sitta.

Har ändrat mig, kommer använda winschen till lyft av plogen istället för hydraulik. Dels för att plogens egenvikt verkar räcka gott och väl till att trycka ner den nog mot marken och dels för att det endast var 3funktioner på ventilpaketet. Jag skulle behöva 4st eftersom jag hade tänkt en dubbelverkande tub.

 

post-7503-0-20327000-1424023351_thumb.jpg

 

Ha en fortsatt trevligt kväll å håll tummarna på mer snö nu när det börjar närma sig :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd med den :) de enda ja kan anmärka på är att den skulle gärna fått gå lite fortare när man inte har belastning på den. Jag har för mig att ja satt säkring. Minns däremot inte om ja använde den som följde med eller om ja kopplade på huvudsäkringen i bilen. Ingen huvudströmbrytare har ja Monterat. Wiren har jag inte kortat, skulle gärna haft en längre om de hade rymtes :P

de är bara att se till att bli frisk då så du få montera den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nyfiken på hur den ska fungera. Min sitter i ett flyttbart fäste, och han som sålde den (återförsäljaren) tyckte medföljande säkring va sisådär så blir nån 350 A säkring eller något sånt, å skulle den gå så är det ju bara koppla förbi säkringen, för stunden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puh. Efter många timmars jävelskap å jag helt dränkt I hydraulolja så funkar äntligen svängen på bladet :)

kliade mig mer än en gång i huvudet innan ja fick både el och hydraulik att fungera som jag ville.

I morgon blir det en ordentlig provtur Och funkar allt som planerat så hinner jag förhoppningsvis måla den och snygga till alla slangar och kablar som hänger å blöder just nu.

 

post-7503-0-57324700-1424472321_thumb.jpg

 

post-7503-0-74998100-1424472434_thumb.jpg

de här är säkert skitenkelt för dom som kan. Men jag som är utbildad svetsare har inte mycket kunskap om el och hydraulik, lite grann bara som mam lärt sig hemma i garaget :P men ja är nöjd att ja till Slut fick ihop de :)

 

Ha en fortsatt trevlig kväll! :)

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat Pontan!

 Tycker du ska vara riktigt nöjd med resultatet. När du skriver att du inte pysslat med detta tidigare tycker jag du är riktigt säker ändå..

 

Och med mina egna erfarenheter efter ett sånt här projekt som man verkligen ror hem, betyder det ett stärkande självförtroende..

 

..och tio nya ideér på nya nästkommande projekt :lol: :lol: hehe.

 

Kör hårt!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack svana :)

jag är ganska bra problemlösare/tänkare och envis å blir hyperfokuserad när ja håller på med nåt roligt å intressant, kan ha varit de som va räddningen till att ja fick ihop el å hydraulik utan hjälp :P

 

Jo visst får man bättre självförtroende allt :)

Haha ja som du skriver, många nya idéer finns redan :D dock får de bli lugnt ett framöver så kvinnan i huset inte går i taket över att jag aldrig är hemma :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack bring :)

 

Tack sbat111 :) jadå än så länge är jag nöjd iaf :)

Hmm jadu, har inte reflekterat speciellt mycket än och det känns som jag vill prova den mer innan man börjar ge tips till andra, eller ja ett tips har jag redan, funderar nån på att bygga en plog så göre ba! Ett riktigt roligt projekt :)

en sak som jag kom att tänka på så här i efterhand som måste byggas är någon form av stopp så ja inte kan hissa bladet för högt så jag trycker sönder pumpen och hydraulTanken mot winschfästet :P. en annan sak ja kommit fram till är att tag måste vikta ner bilen bak. Det va inge roligt att köra efter vägen med bladet upphissat, inte mycket tryck på bakdäcken :P

 

Tack turbo :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kom inte så mycket snö som jag hade hoppats på, men lite blev det iaf :)

än så länge funkar allt bra :) lite vikt behövs bak i bilen kände ja nu ikväll, inge trevlig att köra efter väg med bladet upphissat. Men man får ju alltid räkna med småsaker att åtgärda efter ett tag :)

post-7503-0-29040400-1424812422_thumb.jpg

trycker på skapligt :)

 

post-7503-0-14960900-1424812648_thumb.jpg

Gjorde uppfarten lite bredare. 2 omtag så va jag igenom :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...