Gå till innehåll

Varför grön motor? Bv202


Gotland

Rekommendera Poster

Hej!

Är ny på detta forum och efter att ha ägnat ett ex antal timmar till att läsa alla trådar så har jag förstått att det är här man ska vara om man har en bandvagn 😊

Jag har en liten fundering, jag har en grön motor med världens största generator på, jag undrar om det är fler som har en likadan!?

Jag har förstått att alla är som en annan och vill se bilder så här kommer mina bilder på min bandvagn.

 

 

post-9222-0-65302000-1424613529_thumb.jpgpost-9222-0-89677300-1424613537_thumb.jpgpost-9222-0-21230500-1424613561_thumb.jpgpost-9222-0-49115400-1424613584_thumb.jpgpost-9222-0-58056400-1424613604_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gotland Kul att du hittat hit! Jag är också ganska ny här och inte så hemma på bandvagnar så jag ska inte ge mig in på några synpunkter eller råd angående din vagn :P  Du kommer säkert att få både de svar och synpunkter du behöver ^_^

 

Någon upplyste mig tidigare om att bandvagnar endast ska brukas inomskärs, så frågan blir uppenbar: är Gotland ett skär :lol: :lol:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gotland och välkommen! :)

 

Ditt utförande med motor och generator har jag inte sett förut (har du bilder på andra sidan också?)

Sitter hydraulpumpen på andra sidan då?

 

Annars brukar väl gröna volvomotorer vara pentas signum väl?

Vad har den för serienummer? (vid insidan av tändfördelaren) Sånt borde gå att spåra.

 

I övrigt ser din vagn lite udda ut, kanske en specialare?

Norsk radiobandvagn eller span?

 

 

****

 

Starta fö gärna en projekt-tråd om din bandvagn :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det måste vara måste vara ett skär för att få ha en bandvagn så är Gotland definitivt ett skär. Kanske till och med Sveriges största skär ja jag hoppas att någon har en likadan motor i sin. Det jag vet om min vagn är att den troligtvis är en radiovagn, misstänker även att den är från England.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Vinkon!

Tack så mycket :)

Ja det där med att det kan vara en pentamotor har jag också tänkt på, det skumma är att generatorn och hydralpumpen är lackade i samma färg och ser ut att vara fabriksmålade. Ja pumpen sitter på andra sidan, skall försöka fixa lite bilder inom snar framtid.

Ja den är lite udda kan man säga :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade i mitt lilla bildarkiv och googlade lite nu.

Jag skulle gissa på att färgsättningen är något fuffens som britterna hade för sig.

De målade tydligen startmotorerna också, det tror jag inte ens penta skulle besvära sig med :)

http://www.handhsurplus.co.uk/product/volvo-bv202-military-vehicle-snow-cat-bosch-24v-0001308006-starter-motor/

 

Även utförandet med generator och hydraulpump verkar inte heller vara unikt för dem.

Däremot så måste nån ha bytt fördelarlocket på din motor :)

 

Ja grattis till en udda vagn då, hur fasen kom du över den? :) (vet du historian bakom?)

 

*Tillägg*

Ditt regbevis ger även en liten ledtråd om vad det E frågan om :)

Redigerad av Vinkon
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gotland och välkommen! :)

 

Ditt utförande med motor och generator har jag inte sett förut (har du bilder på andra sidan också?)

Sitter hydraulpumpen på andra sidan då?

 

Annars brukar väl gröna volvomotorer vara pentas signum väl?

Vad har den för serienummer? (vid insidan av tändfördelaren) Sånt borde gå att spåra.

 

I övrigt ser din vagn lite udda ut, kanske en specialare?

Norsk radiobandvagn eller span?

 

 

****

 

Starta fö gärna en projekt-tråd om din bandvagn :)

 

Hallå Vinkon! Han har ju precis startat en (projekt)tråd om vagnen!   :lol:  :lol:  :lol:

 

Välkommen Gotland! Tonen är ibland rå men mycket hjärtlig här! Om du vill kan du byta rubrik på tråden så småningom när du börjar mecka. Lycka till med vagnen, jag har precis hämtat en själv!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska han mecka med den? :huh:  På bilderna ser det ju ut som om den är i näst intill perfekt skick :wub:  Det heter ju "if it ain't broke don't fix it" :lol:

 

Are you kidding me?? Klart han ska mecka! Visa mig den ägaren av ett grönt fordon som inte får skit under naglarna! Det är ju antingen halva nöjet eller nödvändigt ont (beroende på läggning)!   :ph34r:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte tänkt på det där E i reg beviset, men det verkar väl logiskt!

Har även hunnit med att mecka en del faktiskt har satt i flera och större fönster i bakvagnen och även gjort ny inredning då den gamla såg alldeles för taskig ut. Fixat med div elfel också, och det var inte så kul då den förra ägaren måste varit bästa vän med en avbitartång✂

Är för övrigt andra ägaren av vagnen på Gotland, innan dess var den i Dalarna och mer än så vet jag inte.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...