Gå till innehåll

Färgfunderingar 30:a


Rekommendera Poster

Hallå!

 

Tänkte pejla läget lite vad det gäller färg. Har köpt en 30:a som behöver en del omvårdnad samt skaffat plåtlämmar varav två måste kortas. I samband med allt det här fixet har min plan varit att pö om pö byta färg på bilen.

 

Den är nu standard camouflage, men min tanke var Panzergrau RAL 7016 alternativt Dunkelgelb RAL 7028. Vet att när jag hade min 11:a som jag målade sandfärgad så var det många som hade rätt bestämda åsikter vad gällde färg. Senare verkar det ha släppt lite.

 

Har dock aldrig sett någon 30 eller 40:a med ``annorlunda´´ färg och har förstått att många är lite camo konservativa.

 

Vis av tidigare erfarenheter kommer jag inte att måla hela bilen förrän jag vet att allt funkar som det ska, men nu har jag börjat fundera på om det är dumt? Kan det som jag ser som en klar förbättring kanske till och med vara en nackdel den dan bilen ev ska säljas?

 

Vad tycker ni? Tacksam för alla åsikter och funderingar ni vill dela med er av.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tycker du ska måla bilen i den kulör och ev mönster som du trivs med! Har någon synpunkter på de, kan de handla en egen bil och måla efter egen smak...   :wub:

 

I Ljungby finns en TGB30 i nära nog nyskick, den är ljust knallgrön i blank lack! Det finns en annan som jag sett på youtube med ökenkamouflage, lite som Rommels afrikabil. Skitsnygg    :D

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag ski... bryr mig inte så mycket om vad andra tycker så. Åker för tillfället runt i tjejens rosaglittriga Polo  -_-  Tänkte mest att det verkar vara många som gillar Camo och att ge sig på att återställa det kan ju vara lite pilligt. 

 

Nu när du säger det så har jag ju faktiskt sett att rosa bussarna har ett par i just rosa.

 

Mmmm ökengul med svarta detaljer var både min 11:a och min Land Rover. Lutar åt det.

 

Du råkar inte ha nån länk till den där på Youtube? Har kollat runt en del där men aldrig sett den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kommer nog aldrig att kunna välja färg när man ska köpa TGB. :huh:  Man får nog gå efter skick och pris.

Jag tycker som Wf att du ska lacka den efter egen smak, det ger mer karaktär ^_^

 

Och nu när allsmäktige Wingflyer har uttalat sig törs nog ingen annan säga emot :lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lastbil som jag kan tänka mej att efterapa lacken på är försvarets Scania 124 trailerekipage som använd vid mässor och liknande.

Den är svart i botten med bruna och gröna camofält med klarlack. Alltså högblank camo! Skitsnygg, skitfrän.

Hittar tyvärr ingen bild på den men det borde finnas nånstans i cyberrymden.// Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt..

..att jobbet blir snyggt och rätt , är viktigare än just kulör/nyans valet anser jag.

  Även de snyggaste kulörerna kan se ut som skit om man inte gör jobbet noggrant och bra, tex kladd utanför maskeringar, gardiner, färgresningar mm mm..

 

 (Jag jämför med tex folkracebilar då jag körde själv många år. En bil som lackades överallt seriöst med maskeringskanter osv, kunde bli hur läcker som helst.

Och under färgen bara en bucklig skrotbil typ..) :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så svag för militärfärger så jag funderar på att lacka om min 40bil i någon form av "signalfärgscamo" vit, signalgul och signalorange :D  Skulle nog kunna bli lite coolt :unsure:  Fälten finns ju redan utmarkerade. Sedan får det väl bli ledljus under bilen också :lol:  Kanske kan bli ett sommarjobb för sonen B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite hydraulik också SBAT111 så skulle du smälta in i South central utan problem  :D Skämt åsido. Varselcamo kan nog sticka ut lite. Alla ideer är bra utom dom dåliga  :wub:

 

Stewz. Ral 1001 liknar den färg jag använt förut, men eftersom den ``kopierades´´ från en engelsk färg jag köpt för länge sen så hade den ett BS nr. Engelsmännen är ju inte så mycket för det där med att följa andras standarder  :wacko:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan variant är ju att parkera framför den lokala grafittiväggen under en helg :lol:

 

Det där med hydrauler tål att fundera på, vore coolt att släppa ned framvagnen i gatan och göra ett rejält gnistregn. :lol:  Går nog i och för sig att lösa med en snöplog och slitstål i magnesium också B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så svag för militärfärger så jag funderar på att lacka om min 40bil i någon form av "signalfärgscamo" vit, signalgul och signalorange :D  Skulle nog kunna bli lite coolt :unsure:  Fälten finns ju redan utmarkerade. Sedan får det väl bli ledljus under bilen också :lol:  Kanske kan bli ett sommarjobb för sonen B)

 

 

Så här?

img_5888.jpg?w=945

 

http://ergracing.com/category/scania-sba-111/

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...