Gå till innehåll

Får inte ur T-läget?


Rekommendera Poster

Nu sitter lådan fast i T-läget. Det är tradigt att kajka runt i 50 så behöver få tillbaka till V.

 

Igår var det en tendens. Den ville inte tillbaka till V men stopp på motor/tändning och rucka på stora kontakten i elcentralen, och sedan switchade den tillbaka till V.

Idag har vi kört på Brändåsen hela dagen. På vägen tillbaka ville den inte gå ur T igen och inget av gårdagens knep hjälpte.

 

Kollade en annan tråd där ni säger att T-V är förreglat av gaspedal switchen. När jag mäter 525 mot jord är den 24V utan att pedalen är tryckt. Är det normal läge eller indikerar det ned-tryckt pedal till boxen, och därmed spärrar växling V-T?

Jag kan inte se några pulser på 527 eller 528, vilket antyder att pulserna är spärrade av switchen?

 

Switchen i övrigt verkar röra sig OK men jag har dränkt den (eller snarare rullen med bihang) i WD40, dock utan resultat. Man kan också höra att det clickar när man vrider på gas "rullen" under grillen.

Kan man ta loss själva switchen för rengöring och även räkna med att montera tillbaka den utan problem?

 

Någon som har andra tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt Björn, vi som hade så kul! Skruva loss plåten med brytaren (V-T) och mät direkt vid denna samt kolla att inte någon kabelsko ramlat av när vi studsade runt i terränglådan. Där kan du ju testa med att ge ledningarna för T resp. V strömpulser med en lös kabel och se om du får det att funkadå.

 

Många tack för dagens initiativ :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka är: att få i V-läget igen!

:)

Jag provade ditt tips och la +24 på 527 en kort stund. Jag hörde inget slå om men en provkörning konfirmerar att V nu gäller :)

 

Jag är tämligen säker på att det är switchen som är problemet. Den sista tiden har jag märkt ibland att bilen kryper när man lägger i Drive. Det borde den väl egentligen inte göra förrän man gasat en aning och därmed aktiverat switchen?

Det ser ut som switchen ligger på hela tiden. Jag tog lös den och rengjorde (utsidan) och hjulet så mycket som gick men även gillrad öppen eller intryckt verkar det vara samma +24 på 525 hela tiden. Hur fixar man switchen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt en del men inte hittat hur man reparerar switchen. Jag lossade den från fästet och har rengjort rull mekanismen. Kan den tas isär något mer?

Jag vågade inte slita något i den och riskera att skada den...

 

Vad är gummipåsen du nämner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där kablarna går in i själva kontakten sitter en gummitätning, denna ska fyllas med 5-56 eller dylikt för att inte få fukt i den. Man kan också vända på switchen så att kablarna går in i den underifrån.

 

Grabbarna kopplar en kontrollampa till switchen så att man ser vilket läge den är i. Jag har kopplat min lampa fel för den lyser när gasen är nedtrampad alltså i pricip hela tiden :blush:

 

Att bilen kryper på drive indikerar väl att switchen fungerar? Min bil driver alltid lite på tomgång.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag höll på och försökte få igång min häromdan så upptäckte jag att kammen som trycker på switchen inte gick tillbaks helt om man släpper gasen försiktigt utan bara när man släpper den från full så att säga. Alltså var switchen intryckt även när den inte skulle. Ska smörja upp länkaget till kammen. Då jag är helt novis har jag inte en aning om det hjälper dig, men ville bara glänsa lite med den lilla kunskap jag samlat på mig  -_-

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag höll på och försökte få igång min häromdan så upptäckte jag att kammen som trycker på switchen inte gick tillbaks helt om man släpper gasen försiktigt utan bara när man släpper den från full så att säga. Alltså var switchen intryckt även när den inte skulle. Ska smörja upp länkaget till kammen. Då jag är helt novis har jag inte en aning om det hjälper dig, men ville bara glänsa lite med den lilla kunskap jag samlat på mig  -_-

Helt rätt MrX! Detta är ett inte helt ovanligt fel hos våra Scanior, det är bland annat på grund av detta många vill ha en kontrollampa som indikerar switchens funktion. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grabbarna kopplar en kontrollampa till switchen så att man ser vilket läge den är i. Jag har kopplat min lampa fel för den lyser när gasen är nedtrampad alltså i pricip hela tiden

Nej, det är rätt! Lampan ska vara "pullup" för att förbättra funktionen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt en del men inte hittat hur man reparerar switchen. Jag lossade den från fästet och har rengjort rull mekanismen. Kan den tas isär något mer?

Jag vågade inte slita något i den och riskera att skada den...

 

Vad är gummipåsen du nämner?

post-5290-0-68394600-1434052801_thumb.jpg

Så här ser switchen ut inuti. Gummipåsen är inte helt tät vid kabelinföringen. Dessutom finns en skarv i gummit under metallbandet som håller ihop switchen.

 

Bättre att ha kabeln neråt så att vatten rinner ut mer än in.

 

Bättre att ha 5-56/smörjolja/diesel/vaselin inuti switchen istället för vatten.

 

Jag sökte på "gaspedal" i TGB30-forumet. Fick en hel del träffar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan man dra ut sladd/påsen eller är den lödd i öglorna?

Hur som helst, nu förstår jag var WD40 ska sprutas in ;)

 

Ska också kolla att inte gaspedalen lämnar hjulet tryckandes mot switchen.

 

För tillfället tänker jag inte röra T-läget i alls fall för att inte riskera onödigt trassel.

 

Tack gossar!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan man dra ut sladd/påsen eller är den lödd i öglorna?

Hur som helst, nu förstår jag var WD40 ska sprutas in

Sladden är lödd. Vil man ta isär kontakten får man bryta bort plåtsvepet runt midjan. Det är svårt att få dit svepet igen.

 

Tvinga in WD40-röret mellan gummikabeln och gummipåsens polokrage.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...