Gå till innehåll

Bleeding Brakes on C202


Rekommendera Poster

Hej,

Quite a while since I posted from the UK with my 1978 C202 rebuild. Things are going reasonably well and the main rusty body work is almost sorted. The engine rebuilt and when the clutch is fitted and gear box , I soon want to fit them . I thought I would fit the clutch and gearbox to the engine then slide that under the vehicle and winch it up into position. I have a 240 volt winch I can mount above. Then fit the transfer box later. Any suggestions would be appreciated.

Brakes- well I have managed to get the original master cylinder rebuilt with a kit from Altyco Parts . Past Parts in the UK are specialists at rebore and resleeve cylinders, they did the rebuild.

With new rear brake shoes and brake cylinders (Landrover parts) and new front brake cylinders x4 (Landrover parts - plentiful supply and quite cheap in the UK. I can be more specific if any one wants the details) New pipe work where needed, the system was ready to flush/bleed.

But after bleedeing still the pedal is spongy on the first depress. I am wondering as the front is dual circuit, if there is an order to the bleeding process?. For example which of the two pipes is best bled first on each front wheel?

Thanks for now.

A picture attached that shows some of the new wood trim.

 

 

post-8934-0-73812100-1437589396_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid bromsarna på framhjulen som krånglar på c202 vid luftning.

 

Du får alltid lite kvar eftersom luftnipplen på en cylinder på vardera sidan sitter "upp och ner" dvs på cylinders lägsta punkt och luftficka stannar då kvar högst upp i cylindern.

Tipset är att efter du tycker du har luftat färdigt,  manuellt trycka tillbaka kolven i cylindrarna och samtidig öppna luftnipplen och bäst är om du även har någon som då håller lite tryck på pedalen.  

 

Att som tidigare skrev ha backarn hårt utjusterade gör ingen nytta bäst vid luftning är att se till att kolvarna är så långt in i cylindern som möjligt dvs med backarna helt släppta och helst låsta i detta läge, enklast att lufta med trumman av och se till att kolvarna är i botten, har du någon som trycker våldsamt på bromsen vid luftningen så sätt ett spännband runt backarna.  Annars är det enkelt att trycksätta systemet med tex en slang från något av framhjulen.

 

Bakbromsarna på c202 behöver inte ha alla rör och lastavkännare bromsarna blir bättre om man rensar bort lite onödiga rör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-5279-0-06088900-1437688078_thumb.jpg

Tyvärr är det tipset helt fel för c202 .

På c202 sitter en cylinder upp och ner luftnippel i nederkant och vid vanlig luftning blir hela cylindern full med luft eftersom luften lägger sig högst upp har du då justerat ut backen så har du hela cylinderns slaglängd full med luft  två st entums cylindrar med en tums slaglängd gör ca en kubiktum luft i systemet vilket är rätt mycket och gör att du får riktiga "kors och tvärs" bromsar och du får även dubbelpumpa.

 

 

lufta så här:

Antingen in med kolven i botten och lufta ur samtidigt via nipplen mycket lite luft kommer vara kvar, eller lufta på vanligt sätt och det sista man gör är att hålla systemet något trycksatt och lossa damasken något låta kolven gå upp så mycket som möjligt och med ett litet bladmått eller trubbig nål eller liknade "hjälpa" kolvens packning att läcka ut all luft som finns kvar.   Man kan såklart också lossa den felvända cylinder och hålla den på rätt håll med det är lite mer jobb.  

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thank you Peter and "Other".

I now understand that air could be trapped in the upside-down cylinder on the front wheels. I will try some of the tips although using Google to translate the Swedish is not that reliable.

When I got the C202 there where no brake pipes and fittings to the rear wheels. I have fitted new pipes and cylinders and shoes to the rear. With no load sensor or limiter fitted. Do I understand that this is acceptable?

Thanks again.

A wet windy day here, not so good for the Americas Yacht Racing Cup practice sessions. Sweden's boat "Artemis" is our biggest rival!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...