Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Eftersom det blev lite postat utanför ämnet i annonstipstråden (vilket inte jag är ett enda dugg skyldig till ) så plockar jag över postingarna till den här tråden. Hoppas på fler entusiaster som skulle vilja diskutera fram "vettiga" lösningar på det här delikata problemet! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Ursprungligen postat av: petewedi New Member Joined: 2007 Apr 03 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 31 Posted: 2007 May 21 at 11:08pm Ett kul ekipage http://www.blocket.se/vi/12047346.htm?ca=11_s omega24v2007-05-23 11:13:46 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Ursprungligen postat av: omega24v Admin Group Joined: 2006 Sep 23 Location: Sweden Online Status: Online Posts: 2363 Posted: Yesterday at 7:08am Kul ekipage??? Det är ju PRECIS så jag vill bygga!!! omega24v2007-05-23 11:14:42 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Ursprungligen postat av: Chrille Senior Member Joined: 2006 Sep 28 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 354 Posted: Yesterday at 7:31am Har han portaler på släpan?! Jösses, det kostar att ligga på topp!! omega24v2007-05-23 11:15:35 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Ursprungligen postat av: omega24v Admin Group Joined: 2006 Sep 23 Location: Sweden Online Status: Online Posts: 2363 Posted: Yesterday at 9:08am *konstruerar driften* Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Ursprungligen postat av: Klas_B Senior Member Joined: 2006 Sep 25 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 197 Posted: Yesterday at 9:12am Just det. Klart det ska va drift, 4x4 på släpan plus 6x6 på dragbilen .... det blir ju 10x10 flås flås... Jag skulle sätta dit en främre bakaxel som bakre bakaxel på 13-bilen, ja sen är saken biff... // Klas omega24v2007-05-23 11:18:15 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Ursprungligen postat av: H.Hansen Moderator Group Joined: 2006 Sep 24 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 1231 Posted: Yesterday at 9:44am Ja klas nu har du ett projekt till att börja med du har väll nästan allt liggandes, så när får vi se 10x10 på tuna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Ursprungligen postat av: omega24v Admin Group Joined: 2006 Sep 23 Location: Sweden Online Status: Online Posts: 2363 Posted: Yesterday at 11:00am Nu ligger jäklar i mig en ambulans illa till... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Ursprungligen postat av: danneape Senior Member Joined: 2006 Sep 24 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 386 Posted: Yesterday at 11:15am Då kanske du kan ge en framaxel till mig så kommer det en 8x8 åsså //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Ursprungligen postat av: omega24v Admin Group Joined: 2006 Sep 23 Location: Sweden Online Status: Online Posts: 2363 Posted: Yesterday at 12:58pm Risk för 8x8+4x4 härifrån, så lessen danne... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Fixa två kompletta mellanaxlar till mig så ska jag börja direkt. Skulle vara rugigt roligt med en 4-hjulig kärra med drift. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Nån som har nån ide hur man kardan-överför kraft till kärran? Jag skrev nånstans att jag funderar på hydrauldrivning, men det riktigt manliga vore ju direkt mekanisk drift. Knöxet är så klart längdförändringar, styrvinklar, lutningsvinklar och en vettig snabbkoppling så man inte behöver en hel verktygsarsenal med sig för att montera på och av kärran. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Normal kraftöverföring som man har på traktorer. Armen använder det på tex kompressorkärror. Kan vara en tanke att smygtitta lite på hur det var gjort på valpen. Där använder dom iofs kraftuttaget och en egen fördelningslåda på släpet. Själv skulle jag byta ut den bakre axeln till en mellanaxel och ta kraften därifrån. Bara knuten framtill hamnar mitt över kroken så går det bra. Om det funkar på valpen och traktorer så varför inte på 11 13 20 tessier2007-05-23 14:05:36 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Theodor Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Knallide... Men er det helt sikkert at dette vil gå bra? Med tanke på at slepet med stor sikkerhet vil forfytte seg over flere akser samtidig, både sideveis og opp og ned, samt i vinkel i forhold til bilen. Ser for meg endel slitasje og bøy og fleks ved utstrakt ferdsel utenfor vei... Og det er vel der den helst skal kjøres? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Klart att det sliter på grejjerna, men jag tror att det fungerar. Man bör nog fundera på ett annat sätt att att koppla släpet till bilen än krok/kula. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Jovisst är kardandrifft en knallidé till att börja med... men alla konstruktioner har sina svaga länkar. Som jag skrev i den försvunna posten i den andra tråden. Ponera du sätter fast dragbilen, spinner på alla 6 hjulen. Ett ton barlast på 4x4 kärran och den står på barmark, den trycker på ganska bra... men hur mycket last får då utgående axeln på fördelningslådan? Jo, den får 8x8 att driva istället för normalt 4x4. Jag skulle tro att kraftuttaget på mellanaxeln kroknar. Eller rättare sagt mellandrevets lagring på kraftuttaget på mellanaxeln. Det lagret pallar inte för mycket... Näe, jag skulle nog satsa på hydrostatdrift från ett orginal kraftuttag på fördelningslådan. Det är ju vacuumstyrt.... sen bakom det sätter man en billig kugghjulspump, ja sen en till pump med annat deplacement på den främre axeln på kärran. Den får gå som motor. I praktiken handlar det ju om en utväxling om pumparna har olika deplacement, man kan då välja deplacement så att det matchar lågväxeln. Men då rekommenderar jag icke att koppla in kärrans drift när man kör på högväxeln.... Kugghjulspumpar brukar väl kunna köras åt båda håll? Annard får man sätta dit kolvpumpar... tyvärr 10 ggr dyrare... // KlasKlas_B2007-05-23 14:56:57 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Hej. Alltid kul att läsa om projekt. Eftersom någon skrev om valpen och dess drivande kärra tänkte jag att jag kunde ta några bilder på hur den ser ut. Som ni ser är det två infästningspunker på bilen med kardanen mellan. För att kunna svänga max sitter det två stycken kardanknutar. MVH Mårten . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Fan att du bor så långt bort, Klas. Nog för att Stockholm ligger avsides, men GÄVLE. Jo, jag håller med du. En hydrauldrivning vore ju nåt. Jag ska ragga de där posterna och se vart de tog vägen. Undrar om de inte hamnade i nån godmorgontråd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Här har jag snokat upp det som borde komma med häri istället: Klas_B Senior Member Joined: 2006 Sep 25 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 197 Posted: Yesterday at 12:11pm Mummel ... tänk om man skulle... TGB 10x10... släpan med 4x4.... jag har en främre bakaxel liggandes till övers.... vänta här nu.... detta måste ha en baksida... Ponera att du sätter fast 13-bilen i ett dike eller myr Du slirar alltså på alla 6. Bakom denna har du en driven 4x4 vagn med säg en Willys som barlast (ca 1 ton, kanske lite mer). Den vagnen skulle skjuta på rätt bra med fast mark under sulorna.... stopp här... vad tål kraftöverföringen på utgående axeln bakåt från fördelningslådan? Då skall den ensamma axeln plötsligt mata 8x8... . skulle tro att den svagste länken sitter nånstans vid kraftuttaget på främre bakaxeln på 13-bilen... // Klas omega24v2007-05-23 16:21:32 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 omega24v Admin Group Joined: 2006 Sep 23 Location: Sweden Online Status: Online Posts: 2375 Posted: Yesterday at 1:04pm Medhåller Klas. Men det finns ett alternativ. Det som skulle matat främsta axeln på den usprungliga 8x8:an är ett kraftuttag på framaxeln, ett sånt som sitter bakåt på mellanaxeln. Min ide är att använda en hydraulpump på ett kraftuttag där. Visserligen blir det lite längd på rören, men skickar den pumpens arbete till en hydraulmotor på släpet. Det gör nog inget om släpets axel snurrar bara hälften så fort som framaxeln drar den, det lär skjuta på mer än bilens alla slirande hjul i det läget ändå. Pumpen inbillar jag mig man kunde koppla till och ifrån med ytterligare en sån gaffel som sitter på utgående ifrån fördelningslådan framåt. Med vakuum alltså. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Hej. Alltid kul att läsa om projekt. Eftersom någon skrev om valpen och dess drivande kärra tänkte jag att jag kunde ta några bilder på hur den ser ut. Som ni ser är det två infästningspunker på bilen med kardanen mellan. För att kunna svänga max sitter det två stycken kardanknutar. MVH Mårten Och här dykere upp en som HAR grejorna! Mer bilder, Mårten! omega24v2007-05-23 16:22:37 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Klart jag har en kärra till valpen. Har inte alla det? Det börjar dock bli lite trångt på garageuppfarten med en kärra, en radiovalp och en tgb 1314. (Och en bil o två mopeder o en massa cyklar osv) MEN, jag har en kärra, jag har en kamera och solen skinner över kungliga mälaröarna. Vad vill du ha bilder på? Mårten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Maj , 2007 Rapport Share Postad 23 Maj , 2007 Allt! Närå. Men en tillkopplad kärra, komplett ekipage på bild vore skoj. Ta det när du har tid, jag antar att det tar en stund att få ihop grejorna. Sen är så klart allt mekaniskt runt det hela intressant. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 24 Maj , 2007 Rapport Share Postad 24 Maj , 2007 Jag hade underligt svårt att somna igår. Och det berodde inte på att jag inte var tillräckligt trött... Nån som har nån vettig kontakt inom hydraulik? Ett kraftuttag är jag helt säker på att jag kan åstadkomma själv, men pump och motor är inga billiga grejor, liksom slangar och kopplingar till vätskeöverföringen. Men sen har man ju å andra sidan en mer eller mindre färdig anläggning att koppla in en hydrauldriven vinsch också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 24 Maj , 2007 Rapport Share Postad 24 Maj , 2007 Hydraulik... visst, ska man ha kolvpumpar blir det dyrt. Kugghjulspumpar kan man få tag på begagnade för 500 kr från industrins skrotgård. Slang likaså, även om nya inte kostar så mycket heller. När man väljer pump och motor så ska du ha samma deplacementförhllande (utväxling) mellan pump och motor som du har utväxling på lågväxeln. Såvida inte di tar kraften på nån av utgående axlarna ur fördelningslådan. Då blir det 1:1. Swedol har ett basic och prisvärt sortiment på hydraulik kopplingar, rör och slang. Skaffa katalogen och läs den på dass. När benen domnat bort är du färdig.... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.