Gå till innehåll

Driven kärra och 8x8


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst essbe

Olssons i Ellös har hyfsat sortiment på hydraulik. ( www.oie.se ) Sen brukar det alltid finnas mycket liggande på lastbils- och traktorverkstäder lite varstans. Gå in och fråga på lite olika ställen så får du nog napp!

Väntar med spänning på att få se vart projektet leder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
Slutar väl med hydrauldriven lyft på skithuset så man kommer upp då benen domnat...

Hahaha! Ja, jo, är man ändå igång å konstruerar så...

 

Jo, själva grunderna i hydraulik har jag. Jag har en kontakt som möjligen kan släppa ifrån sig pump och motor till priser jag kan betala, men där är det inte säkert jag får rätt utväxling. Nåja, när mina vagnar börjat rulla brukar jag ha svårt att få stopp på dem. Det slutar säkert med att jag har fyra hjul till på snurr bakom bilen, fast det här bara är en ide.

 

Apropå att stanna. Påskjutsbroms känns lite avlägset när det är tal om så pass avancerat chassie som en sån här vagn och med obromsat 30-släp hade jag inte tänkt tillbringa resorna mellan Nässjö och Borås. Hur är bromseriet ordnat på Valpkärran? Jag lurar och funderar på om det går mecka ihop en egen krets med originalbromsarna på boggin. Vakuumet blir sannolikt inget jätteproblem, "det är ju bara en slang". Men hur får man över proportionen på huvudcylinderslaget till cylindern på kärran? Elbroms har ju funnits rätt länge, men hur funkar det och är det nåt som är tillämpligt i nåt surhål?
omega24v2007-05-24 12:37:14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Theodor
Väntar med spänning på att få se vart projektet leder...

 

 

Håller med! Har man ikkeno eget kjøretøy' date=' får man sikle på andres... [img']smileys/PDT_Armataz_02_44.gif[/img]

 

 

 

Jeg minns å ha sett et bilde av en lastebil (30/40??) og kanon på henger (med drift). Er det noen andre som har sett dette bildet noe sted, og kunne de da vææærsåsnill å peke i riktig retning for meg? Har rota rundt uten å finne noe. PDT_Armataz_02_21.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Har för mig bild på 40 med haubits efter är postat i 30/40-forumet. Bör ha varit Chrille som postade den, som gammel 40-förare.

 

Olssons i Ellös skall omedelbums inkollas!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Theodor
Har för mig bild på 40 med haubits efter är postat i 30/40-forumet. Bör ha varit Chrille som postade den' date=' som gammel 40-förare.[/quote']

 

PDT_Armataz_02_44.gif Takker og bukker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hydraulik är skojigt... ägaren till Yamaha-huset här i kiruna stoppade in en jetmotor från en helikopter i snöskotern och drivningen var via hydraulik... den gick inte att dra gasen i botten då drivbandet separerade hela tiden...låg gummibitar över hela flygplatsen då de provade... det borde vara världens snabbaste skoter...de skulle montera något specialtillverkat drivband sist jag hörde... var ett tag sedan och det fanns något på webben om det hela också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haubiss'arna har en egen motor som de driver på, så det är en fram-förare på 40'n o en bakförare på 77'an som får försöka vara överens om vart de ska ta vägen. Är väl mer gemensamma krafter än att den ene drar loss den andre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...