Gå till innehåll

TGB-hjullager. Fundering ...


Micke Valp

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Så där, nu skulle faktiskt jag behöva lite smarta "inputs" och idéer.

 

Jag har ju TGB-portaler på min bil och i fredags var det dags för besiktning. Döm om min förvåning när höger bakhjul glappade rejält. Bilen har inte rullat mer än 640 mil sedan jag byggde den med bl. a. nya hjullager och tätningar. Nåja, det blev ingen anmärkning, men idag rev jag ner portalen för att se vad som hänt.

 

Precis som en Jeep-kamrat tipsat om, var nog lagret slut. Jag trodde knappast på det. Inte med tanke på de körda milen. Visst, den har "badat" en del offroad, men allt var ju nytt. "Visst, sade min kompis, det gör jag också (badar) och jag byter hjullager en gång om året".

 

I princip, vilket tydligen sker när det blir mycket vatten under lång tid (typ myrkörning) kryper det in vatten, förbi den yttre packboxen. Sedan är det fritt fram för lagerhaveri ...

 

Så, rev portalen och gissa om att det "såg ut" där inne. Inre lagret såg närmast nytt ut, men det yttre ... Det var helt kasst - bara att slänga. En del "rostig gegga" låg också i utrymmet mellan yttre och inre lager (skyddat av inre packboxen).

 

I morgon blir det till att köpa en avdragare och byta det yttre. Det blir även en ny slitring och yttre packbox.

 

Men, så började jag fundera ... Det har ju hänt en del sedan 1970-talet vad gäller lager. På exempelvis pickuper sitter kapslade lager - ni vet, sådan med egna tätningar.

 

Skulle man inte kunna hitta något sådant som ersättning för det yttre lagret på portalen? Visst, det blir kanske lite "pyssligt" att dra det på plats i lagerhuset. Men om det går, är det ju bara att sätta det inre lagret efter det. Sedan borde "allt" vara frid och fröjd, eller?

 

Visst, OK, om det kommer in skräp och vatten genom yttre packboxen, men det kommer inte vidare in och förstör det yttre hjullagret - om det är kapslat. Man kan säga att jag hellre river portalhuset någon gång då och då för att rensa vad som hamnat mellan yttre packboxen och yttre hjullagret. Men jag vill inte behöva byta hjullager i samma veva ...

 

Några idéer kring detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är vanliga tätade lager du menar så tror jag inte på den idén. Den typen av tätning är mest för att hålla kvar fettet i permanentsmorda lager och hålla ute damm.

Vatten hålls inte ute speciellt effektivt av dessa tätningar, även om vattnet hålls utanför en tid så rostar inner- eller ytterringen på lagret efter en tid om lagret är stilla och när det sedan rullar igen så river rosten sönder tätningen. -fukt tränger in-lagerytorna rostar-lagret blir kass.

 

Radialtätnigar utanför lagret fungerar bäst i regel, man kan välja en typ med extra dammläpp som håller skiten borta från själva huvudtätningen plus lägga på lite fett innanför sammläppen som extra skydd. Axelytan bör vara slät och fin och om det är ofta elelr permanent nersänkt i vatten bör slitytan vara i rostfritt för att undvika rost mellan tätningen och axelytan som kan riva sönder tätningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det inte funka? Det sitter ju såna lager i framhjulen på många framhjulsdrivna bilar? Renå 5- jaja ingen bil enligt många- men den har lager som är bredare med två kulrader bredvid varandra i samma ytter ring, och sen två innerringar som skyddas av just ett sånt dammskydd.

 

ett "normalt" kullager som är tätat kostar bara en bråkdel av vad rätt koniska lager gör- så jag skulle absolut testa det.

 

MEN OBS:

 

Du kan inte byta det yttre bara, du måste byta både inre o yttre lagret. Behåller du ett koniskt rull-lager så får det inte rätt tryck mellan ringarna så rullarna får rätt lager spel.

 

Kör hårt, säger jag!

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Flera bra förslag/kommentarer där. Tackar!

 

Lite fundersam kring tätningarna ... Varför skulle inte de hålla tätt? Kikar jag på min andra bil, med Land Cruiser-axlar, har den yttre packbox och innanför sitter ett kapslat/tätat lager. Inga problem där ...

 

Jo, Obelix. Du har helt rätt där. Det behövs ett annat lager även på det inre. Alltså inget koniskt. Den stora muttern blir bara ett slags stopp/mothåll efter det. Alltså inget som sätter lagerspelet längre - eller hur?

 

Men lite märkligt är det allt, att det tagit så mycket stryk. Allt var nytt, förutom slitringen. Och det packades ordentligt med fett, just med tanke på vatten. Jag kan inte riktigt tro på att anledningen skulle vara konverteringen till skivbromsar ... Vad jag minns sitter ingen extra tätning vid själva skölden.

 

Ja, och så har det letats lite lager förstås ... Och det verkar inte helt lätt. Ett av lagren, de koniska, har innermått 50.000 mm och ytterbanan är 82.000 mm. Noterade ni antalet decimaler ...

 

I vilket fall. Kapslade lager, och lager överhuvudtaget, verkar ligga kring 52 mm på innerdiametern och 80 alt. 84 på ytterdiametern. Så, om det hela ska lira, blir det förmodligen maskinjobb också.

 

Så, det hela får vila lite. Alltså nytt originallager, samt borra in en fettnippel för att "putta in" extra fett mellan lager och tätning. Det var ett tips jag fick. (Och så vill man ju ut och köra också ...)

Sedan har jag ett portalhus liggandes. Det kan jag experimentera med. Om det skulle funka, blir det rapport, eller ev. till och med ett tekniktips i "blaskan".

 

Fortsätt gärna med kommentarerna! Funderingar och sådant tar jag gärna emot.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, jag trodde tanken var att bara ha tätade lager utan separat tätning utanför men nu inser jag att detta inte var tanken med projektet... man borde läsa första posten bättre i varje tråd...sorry...

 

På MC/Cross/Enduocyklar har man tätade lager plus en separat tätning utanför och där funkar det ju fint.

 

Angående att fylla utrymmet mellan lagren med fett så tror jag det är en bra lösning, lämpligen putsar man i lite extra fett emellanåt.

 

En variant vi kör med på jobbet är att vända tätningarna på "fel håll" och fyller lagerhuset med en fettnippel. I och med att tätningen är felvänd kan fettet fylla ut hålrummet och fylla lagren samt tränga ut mellan tätning och axel. Därmed trängs även eventuell fukt ut ur lagerhuset. Metoden kräver att man fyller på med nytt fett med jämna mellanrum, lagerhuset måsta vara helt fyllt med fett. Om tätningen är "rättvänd" kan det bildas ett övertryck när man försöker fylla med fett och hela utrymmet blir inte fettfyllt, när övertrycket försvinner med tiden kan fukt tränga in och lagren rostar osv.

Dock är ju detta fartygsmiljö med ständig översköljning av saltvatten med varierande temperatur.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så, en kort återkoppling då.

 

Det blev ett original, yttre hjullager. Vädret blev ju plötsligt fint och jag ville ut och köra ...

 

Lite stök blev det att dra bort den gamla lagerbanan. Axeln är ju konverterad till skivbromsar så det var för trångt att komma åt att slitsa lagerbanan med kaprondell och sedan spräcka den med huggmejsel.

Två- eller trekloig avdragare fungerade inte heller. Kanten på lagerbanan gick bara sönder, eller så släppte avdragarna.

Men, så kom jag ihåg en bild jag sett på militärens lageravdragare. Typ ett slitsat rör som man trär över och drar åt. En sådan skulle tillverkas!

Jag önskar att jag hade en bild på den ... Men, den var så fruktansvärt ful – en ren nödlösning som bara skulle funka en endaste gång ... 

Ni kanske undrar hur ful? Ja, i materialbristens garage, gjordes röret av ett bordsben från IKEA ... De "fina" kanterna som skulle greppa lagerbanan släppte och det hela slutade med att bordsbenet svetsades fast i lagerbanan ... Och själva avdragardelen? Ja, i en skrotlåda hittades en trasig avdragare. Från den kunde övre delen tas, den med skruven ... 

Det är nästan så man skäms ... Men det funkade faktiskt. Med ett lätt jämmer släppte lagerbanan, förmodligen precis innan IKEA-röret tänkte kollapsa.

Sedan blev det städning av lagerhuset och nu kunde mer riktiga saker användas, som en tvättmussla med avfettning. Nytt lager, tätning och även en ny slitring blev det innan allt fettades och återmonterades.

 

Men jag har inte släppt tanken med kapslade lager. Både det yttre och det inre. En tanke är att det även kommer att behövas spårringar vid varje lager, samt en lösning för portaldrevet. Drevet är ju en del i förspänningen av lagret, tillsammans med muttern. Kanske det behövs en spårring även där, alltså på motsatta sidan av drevet.

 

Jag ska leta fram "reservportalen" som får bli testbänk för det hela. Om det funkar blir det naturligtvis en rapport – och den gången med bilder.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...