Gå till innehåll

C202 + DANA 60 drev?


R R

Rekommendera Poster

Hej. Har letat efter information men inte hittat, om jag missat en befintlig tråd, så tala gärna om det.

 

Det hela började med att pinjongen rasade på min c202, så jag behöver en ny drevsats.

 

Följande är vad jag efter en del läsande _TROR_ mig veta, rätta mig gärna:

 

Bakaxeln på en c202 är baserad på en dana44 axel.

Det är en modifierad variant från Salisbury, som också verkar ha levererats till rover, med en annan, kraftigare inlagring av pinjongen och en lägre utväxling än vad som förekommer normalt till dana44 axlar (6.17).

 

Den utväxlingen förekommer som standard till större danaaxlar, t.ex D60 och D70

 

Så till frågan. Har hört en teori om att inlagringen av piniongen skulle vara samma som på en D60 och att man alltså skulle kunna passa in en D60 drevsats, med en eventuell modifiering av infästningen av kronhjulet. Kan någon bekräfta eller dementera detta?

 

Eller vet någon möjligen var man hittar rätt drev?

 

D60 drev:

http://www.summitracing.com/int/search?SortBy=BestKeywordMatch&SortOrder=Ascending&keyword=dana%2060%206.17

 

 

Tack på förhand.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Det där lät rätt krångligt. Och du har en sak till att ta hänsyn till, nämligen splinsen (antalet) på drivaxlarna (liksom axeldiametern). Man ska inte ta gift på saker, men jag är nästan 100 procent säker på att diametrar och splines inte stämmer överens.

 

Eller hade du tänkt behålla "korgen" med spindeldrev i mitten och fästa kronhjulet i det? I så fall kan det bli kinkigt med hur pinjongdrev och kronhjul möts. Kan nämligen tänka mig att det är olika tjocklek på C202-kronhjulet och ett Dana 60. Då kommer det inte att linjera rätt mot pinjongen, om du är med på hur jag menar.

 

Är det inte enklare att se vad Salisbury har levererat till ex. vis Land Rover? Kanske finns just den kombinationen som sitter på C202 även på något engelskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med på hur du menar, och ja, jag hade tänkt behålla "korgen". Tjockleken på krondrevet är ju just en sådan sak som det kan falla på, går ju att shimsa åt ena hållet, svårare åt det andra.

 

Kollar även vidare på LR spåret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, då var du med på vad jag menade angående både korgen och "linjeringen" av kronhjulet.

Blev faktiskt lite nyfiken på det hela med pratet om Dana 60 osv.

Efter en del letande (och koll på de gamla tyskaglosorna, samt några cachade (döda sidor)) blev det hela riktigt intressant.

På något vis verkar C202 ha en "Dana-axel". Salisbury blev uppköpta av dem.

Och den Dana:n verkar nästan till 100 procent vara en 44:a. Problemet är att diffhuset på en Dana 44 aldrig var stort nog för att rymma en 6,17:1-utväxling. Utom till just Volvo C202 ...

Det verkar alltså som om Dana/Salisbury gjorde ett alldeles speciellt diffhus till en Dana 44-axel som sedan hamnade i C202 - som rymde 6.17:1.

Inte konstigt, i så fall, att just C202-axlarna anses speciella och "svåra".

 

Men låt oss på kul ta det hela ett steg till ...

Låt säga att Dana fick en order på att göra en 6,17:1-utväxling till sin 44:axel.

Diffhuset var för litet för detta på en 44:a. Vad göra?

Axelrören är ju pressade in i de här diffhusen. Kan det tänkas att Dana lät pressa in 44:a-rör och resten "utåt" av en 44:a-axel, men använde själva diffhuset från en Dana 60? För att få plats med 6,17:1-utväxlingen???

Som sagt, jag är lite nyfiken. Vad som behövs är lite bilder på en C202-axel och sedan jämföra dem med bilder på en Dana 60.

Kan det bli något av en överraskning, och är det så att Dana 60-innanmäte passar rakt av? Och i så fall. Helt plötsligt kan man ju också montera olika differentialspärrar också ...

Ha, här får någon hjälpa till med bilder. Vi kanske är något spännande på spåret ...

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanliga valp axlarna har samma carrier som en vanlig dana 44 gjord för 3,73:ish och uppåt utväxling.

 

Dessa carriers passar i c202 axlarna, vanligt att man monterar lamell diff från valpen i c202 axlar passar rakt i.

 

Slutsats: alltså är det dana 44 i C202 axlarna och inte dana 60

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade nedanstående på nätet.

6.17:1 (Volvo C202). On some differentials. There is an 8.9" diameter Dana 44 ring and pinion that is very different from the standard Dana 44. This ring and . Items 1 - 34 of 34 . Complete Off Road - Dana 60 6.17 Ring and Pinion Set (D60-617) · Dana 60 Ring & Pinion Gear Sets - Dana 60 Ring & Pinion Gear Sets (.Fits 2007 to 2015 JK Wrangler and Unlimited; Non-Rubicon models; Dana 30 front and Dana 44 rear; 4.56 G-2 Ring And Pinion Sets; Includes front and rear . DANA 60 LP - 6.17 : OE DANA SPICER. SKU: D60-617-OE. 706033-7X Original Equipment Dana Spicer - Dana 60 6.17 - Ring and Pinion. Pricing: $345.00.6.17. 7.17. 27". 2677. 2766. 2872. 3017. 3163. 3325. 3454. 3689. 3947. 4150. 4279. 4352. 4619. 4991. . Chrysler 8.25 or Dana 44? 8.25; D44. Vote. N

 

Tittar man på bilder ser det ut som ett dana 60 hus mycket möjligt att  man till  c202 använt 44 delar för att få passning med drivaxlarna.

 

Finns inte ny drevsats att köpa eller beg axel?  Själva drevsatsen är väl samma fram som bak och med lite tur går det att hitta skrotade bilar där drevsatsen fram är utbytt, var väl nästan förbrukningsvara på kraftbolagens bilar mm, jag skrotade en med kass bakaxel och helt nya delar fram. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit på jobb i veckan och inte haft så mycket möjlighet att titta närmare på det hela 

 

Inte lyckats hitta nya drev rakt av, begagnade vore ju ett alternativ om man hittar. Funderar även på att byta båda axlarna och acceptera en lite lägre utväxling. 

 

Något jag fortsätter att snubbla över på nätet är jaguaraxlar från salisbury, eventuellt samma/ liknande , där folk verkar passa in D60 drev med en särskild monteringssats.

 

Funderar även på att byta till en D60 axel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade runt en förmiddag och vad man kan läsa sig till bör drevsatsen gå in och själva diffhuset har ju den den smala fattningen så den tjockare dana 60 satsen bör då gå in.

 

Engelsmännen byter ju rakt av i sina salisbury axlar mot dana 60 och att salisbury skulle gjort ytterligare en diffklump för endast 3000 bilar låter märkligt.     

 

Jag har en fram och en bak axel liggande i reserv men dessa behövs som slitdelar och ska de säljas vill jag bli av med allt på engång dvs köper du axlarna får du lägga ett bud även på bilen och sen följer rubbet med. Hur medföljande bil ser ut ser du på visa upp valpen tråden.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...