Gå till innehåll

Gasåtgång vid gassvetsning


Puppe

Rekommendera Poster

Det beror på hur stort munstycke du använder! 5l flaska med 15bar i räcker i cirka 7timmar med ett 100l munstycke :mellow:

Gassvetsning är trevligt! Det går alltid att rätta till en dålig svets. Finns det ingen (läs rost :() plåt bygger man lätt litegrand. Det blir dock lite grejor att hålla reda på och en viss risk för att sätta eld på saker i ens närhet -_-

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, har svetsat 3mm profiler med 300l munstycke. Effektiv tid max 25 minuter, så något knas är det. Oavsett det så är gassvetsning som du säger trevligt, en dålig svets blir förlåten och kan göras om, ingen el eller annat behövs och skitkul att svetsa. Förstår inte att flera kör med detta men det är olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland annat så tror jag många upplever det som svårare att svetsa "kallt" med gas, dvs man värmer större delen av plåten även om man "punktar" och tunnplåten slår sig lätt, sen över 2mm kör man väll gärna "pinne" :) men som sagt, gas och en knippe olika pinnar så drar du ihop vad som helst. Har silverlodat ihop många små märkliga prylar, förgasarstag, flottör till webrarna, mm. mm.

 

Föresten, har du tuberna kallt? Minskar inte trycket på acetylen om de kommer ner i temp tex några minus? Vet att olika gaser är olika känsliga men...(ingen koll)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 mm är det ramen du svetsar upp?   0,75 l till 1mm tunnplåt . 150 l för lite grövre men 300l låter väl stort för svetsning.  Du har väl lågan justerad riktigt.   Är du rädd för att det ska slå sig på tex yta mitt på en plåt så blöt upp en tidning och lägg några cm ifrån där du svetsar och eftersom du har gassvests så lär dig även tenna så har du evighetslagningar.  såg för ett tag sen en mindre limusinbuss som jag byggde om karossen på för över 26 år sen,  där byttes hela nederkant och hela bakpartiet mm.  inte en krypning någonstans trots att bilen varit i bruk året runt i alla dessa år och mycket fukt krypigt från insidan eftersom det varit effordon som de bott i,  så tenn spackling är helt överlägset om man vill få det att hålla för alltid. Ångrar jag inte tennspacklade upp c202'an. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte ramen men fogar ihop fyrkantsprofiler. Fick för mig att jag skulle bygga några lätta ställningar att lägga stockar på som hopphinder till hästarna.  :wub: . Kollade i gammal litteratur jag hade hemma och det stod 300 liter / min för den sortens fogar.  Fungerade helt OK tills trycket började sjunka. Nästa gång blir det 2 mm tjocklek på stålet, blir mer lättjobbat med mindre munstycke. Bra tips med tidningen samt tenning. Verkar kunna göra mycket kul med en gassvets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, verkar lättare att svetsa ihop litet grövre grejer jmf med pinne eller mig, tunnare prylar kan nog lätt slå sig med tanke på värmen. Skitkul svetsform, tycker jag. Inte för att jag prövat någon annan i större omfattning -_-  men den känns klart värt att förkovra sig vidare dvs mera övning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...