Gå till innehåll

Terrängkörning med kamremsbil, en tankeställare!


eile

Rekommendera Poster

Bytte rem på fyndet jag nyligen handlat från räddningstjänsten och bilen hade körts en del terräng vid skogsbranden i Sala samt tydligen haft en utflykt i en större vattensamling på motorvägen.    

 

Kamremsbilar är väl så skyddade som det praktiskt går men man blir fundersam när man ser packad sand i tänderna på dreven kan tänka mig hur ett gjyttjebad skulle lätt bygga upp klabba igen både drev och tandrem.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en suzuki utanför Askim i Norge för några år sedan och han dök ner i  en vatten/sörja-samling.

Tvärstopp efter en stund med kamrem tvinnad runt kamhjul och annat.

 

Själv åkte jag med lös portalväxel,såg att det blev oljefilm i sörjan.

Spolade ur ,drog till bultarna ,fyllde på med ny olja och körde vidare. ^_^

 

Suzukin fick bärgas och åka släp hem.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3:10 in i filmen 50 cm vatten är ok. enl produktfimen.    Men att ha tvärställd motor med nedre kamdrevet i höjd med höger drivaxel och endast en plastbit som sprutskydd från framhjulet innebär ju att kamremmen fungerar som vattenhjul och geggar ner alla löphjul, vattenpumpen samt kamhjulen. Även generatorn står helt under vatten vid 50 cm.

 

https://www.youtube.com/watch?v=IiZaPRw8awg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...