Gå till innehåll

Motorkonvertering tgb 11


E70xl

Rekommendera Poster

Hej!

Jag måste bara skriva lite om resultatet av de senaste veckornas skruvande, kanske är några av er lika galna och medfött optimistiska som jag 😜

Den sista tiden har:

jag tillbringat mestadels liggandes under en terrängbil...

Jag har legat på en grusplanen...

Jag har varit insmord med gammalt torkat militärt smörjmedel och annan vägsmuts som en terrängbil lyckats fånga upp i underredet under 40 år i tjänst!

Jag har svurit, skrattat och gråtit...

Jag har Omyndigförklarat mig själv otaliga gånger...

Jag har nominerat mig till årets jubelidiot, i en kategori som ligger på en nivå som tidigare inte existerat....

jag har naturligtvis inte nöjt mig med att va som de flesta andra och låta en orörd motor flytta in Och påbörja en ny tjänstgöringsperiod...

Nä, klart de ska va större turbo och rejäla element i pumpen...

Resultatet av att turbon tog lite mera plats var att det inte gick, på någe vis, våld eller vaselin, flytta in mercedessnurran i sin nya bostad... Lösningen= den minsta generator ja någonsin sett, förutom dynamon som satt på morsans DBS under sjuttiotalet...

Värmeplåt för att skydda kablar och ledningar i närheten av turbon=Nix pix...! Lösning= turbomössa och metervis av avgasbandage...

 

Resultatet av allt elände och alla "utmaningar" under resan...

 

FÖRBANNAT BRA!! 😀😀😀

 

Klockren motor för denna bil, 3liters Mercedes OM603, en orginal turbomatad maskin tillverkad ca 1993.

Var lite orolig för att den större turbon som råkade göra motorn sällskap under huven på tgb:n skulle göra den svårkörd, och att den sen skulle behöva höga varv innan den började ladda på friskluften till brännoljan som tillsätts kompressionskammarna via de 8mm element som den 6cylindriga insprutningspumpen begåvats med...

Återigen, Nix pix, det funkar kanon! Bygger trycket fint och vid relativt låga varv, mycket bra körbarhet!

 

Ljudet från en 6cylindrig diesel, kraften när turbotrycket ökar, vridmomentet...

Denna maskin passar perfekt i tgb:n, iallafall har den de egenskaper jag saknat 😀💪👊

 

Har du tankar på att göra jobbet och byta maskin i din bil...?

 

DO IT!!! 😀ðŸ‘

 

Trevlig helg!

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ej bilder än...

så kanske du i enkel punktform kan beskriva projektet?

Hur fick den plats?

Motorfästen?

Nåt som behövde flyttas i bil/på motor?

Hur ordnade du ihop motor o vxl.-låda ?

 

Ber om tålamod med novis frågor här.. Har aldrig ens haft ur min 11 motor, så jag är nyfiken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...