Gå till innehåll

Förlorar bromsvätska


E70xl

Rekommendera Poster

Aha Frippe, då räcker det att skruva ut kontakten så centrerar den sig själv direkt igen och spåren döljs eller måste man pilla tillbaka den själv?

 

Då fattar jag hur den funkar, för att jämföra med något jag är bekant med så är det som en spolväxelmotor i en diskmaskin, den förskjuts och blockerar den ena hålet varvid allt bromsstryck flyttas till en krets (eller allt vatten till en spolarm på en diskmaskin).

 

:-)

När trycket åter har släppt på den hela kretsen så skall käglan centrera sig själv ( om den inte kärvat fast ) när givaren skruvas ur ventilen.

Ahaa, jaa nästan så, fast denna styr inte om flödet till 1 krets utan blockerar endast den felaktiga kretsen och låter den andra fungera som vanligt.

På 240n kom den "hypermoderna" självåterställande ventilen där du bara var tvungen att trycka (enormt) hårt på pedalen efter lagad krets :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Någon som med säkerhet vet åt vilket håll själva tätningen som sitter längst upp på pistången i servocylindern ska sitta?

Monterat den som man gör i en vanlig bromcylinder, med "kjolen" framåt mot utgående sidan?

Hur blir det, den släpper ju aldrig tillbaka vätska? Enhuvudbromscylinder har evakueringshål där vätskan rinner in/ur cylindern när kolven går tillbaka, men något sådant finns inte i denna applikation?

och efter några pedaltag så låser den sig väll av trycket? Och ju mer tryck, desto tätare blir den ju???

Kommentarer om detta mottages varmt 😀

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu ska ni få höra... Man blir inte dummare av denna hobby 😀

Efter dryg två dagars mekande med servoklockan, som jag numera kan utan och innan, så har jag hittat felet..!

Jag kan klockans funktioner och arbetssätt på ett onödigt detaljerat plan, men kunskap är kanske inte tungt att bära 😀

Hur somhelst, en enkel förklaring om någon annan råkar ut för samma grej:

Kolv med tätning sitter förbunden med vacumdelen i klockan med en stång. När du släpper bromsen och vacumet drar tillbaks stången med kolv Så ska kolven stanna i bottenläget och stången följa med den fjäderbelastade vacumdelen ytterligare några millimeter.

I och med denna extra rörelse öppnas en returventil inbyggd i kolven!

Där var mitt problem!

 

Ja, men hur kunde det bli så?

 

I den dyra repsatsen som jag köpte så ingick nya distanser

Den vita på stången är den som är originalet, och den svarta är den som följde med satsen.post-9941-0-37712600-1473879646_thumb.jpegpost-9941-0-37712600-1473879646_thumb.jpeg

 

Som ni ser är originalet längre, och när jag monterat den nya så blev kolvens slaglängd för stor och det resulterade i att den inte han landa i bottenläget innan stången slog i botten på vacumklockan!

Så därför öppnade inte ventilen, och bromsarna var låsta!

 

Ja, vilken pärs, men skam den som ger sig 😜

 

Kämpa på kamrater, och tack för alla råd! 😀

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...