Gå till innehåll

Utökat min lista med ''Vill ha fordon'' Tgb 40


Rekommendera Poster

Hej, Min lista med vill ha fordon har utökats efter idag.

 

Men vi tar det från början.

En bekant till min arbetsgivare hade köpt en Tgb 40 söderifrån som kom upp med trailer till umeå i torsdags. Han som köpt bilen är dock utomlands så den skulle lossas i byn där min arbetsgivare bor.

Bekymret var att torsdagens väder var sådär. På kvällen kröp kvicksilvret ner mot -25 vilket ställde till lite bekymer när bilen skulle lossas.

 

Tråget värmdes med gasol och med starthjälp fick dom igång bilen som gick knackigt i några minuter sen var det stopp.

Då gav dom upp för kvällen och transporten rullade istället in mot umeå för natten.

 

Det var då jag blev inblandad. Tanken var då att den skulle lossas med kran på måndag men lastbilschauffören var sugen på att få av den tidigare om det var möjligt då han helst skulle iväg igen på söndag.

 

Sagt och gjort. Jag och min arbetsgivare samlade ihop lite grejer och åkte in till umeå idag för att göra ett försök.

 

Jag var lur på att det var vatten och paraffinering i dieseln som var boven i dramat och nog vare det alltid.

Det såg inge vidare ut i tanken så vi kapade bränsleledningarna och drog slangar till en 25l dunk som vi ställde bakom hytten. I vattenavskiljaren som det ut som kokosmjölk. Vi värmde genom matarpumpen och filtren med varmluftspistolen, luftade och fick det att börja cirkulera tillbaka i returen.

Vi värme tråget med gasol och provstartade, efter lite gnuggning så snurrade den igång så snällt. 

 

Nästa bekymmer var att jag inte fick i nån växel, försökte men det ville sig varken framåt eller bakåt så vi fick ta en hjullastare och koppla en kedja för att dra ner den från trailern.

 

Väl nere på backen så provade jag igen med växelväljaren i alla lägen och tillslut las växeln i, Skumt men sen funkade växellådan klockrent

 

När vi städat ihop allt var det dags att rulla dom 2 milen hem till han som köpt bilen. 

 

Ett stort vill ha begär infann sig så nu måste man väl hitta en lämplig bil som kan komplettare Valpen :P

Här är en bild när vi fått igång den post-6318-0-01216300-1483817423_thumb.jpg

 

Sista bilden innan vi skiljdes åt post-6318-0-46814000-1483817449_thumb.jpg

 

 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...