ErikE Postad 1 Oktober , 2017 Rapport Share Postad 1 Oktober , 2017 Hej, Jag har fått ett konstigt problem med min TGB30 som har gått från fullt fungerande till att inte längre vilja driva på någon växel. Jag skulle vara mycket tacksam för förslag på var jag ska söka efter orsaken till felet. FELBESKRIVNING Det verkar som om att fördelningsväxellådan inte lägger i Terräng (TERRAIN)- eller vägväxeln (ROAD), utan ofrivilligt verkar fastna i drivhjulsfrånkopplingsläget (DD) trots att det inte är aktiverat. FELSÖKNING Jag har kopplat bort tryckluftsslangen mellan solenoid DD och växellådan (luftklockan) för att utesluta att tryck ligger på och därmed drivhjulsfrånkopplar. Jag har tagit bort skyddshatten på fördelningsväxellådans skiftgaffel så att man kan se skiftgaffelns rörelse. När jag vrider på V/T-vredet så hörs en svag puff från solenoiderna ROAD och TERRAIN men skiftgaffeln rör sig inte. Det är definitivt tryck fram till solenoiderna för kranen (PC), vinschen (PW) och drivhjulsfrånkopplingen (DD) fungerar. Jag testade att ställa fördelningsväxellåda i läge V och när jag vickade på det övre kontaktstycket till växlingsenheten (med huvudströmmen tillslagen) så knattrar det till solenoiderna och skiftgafflen rör sig lite, dock inte tillräckligt för att lägga i V-växeln. Jag upprepade detta några gånger och till sist så rörde sig skiftgaffel tillräckligt för att lägga i V-växeln och lastbilen går att köra. Jag spänningsmätte därefter över koppling 527 (till solenoid TERRAIN), och när jag slår på huvudströmmen så har jag där 24V i ca 2 sekunder vilken verkar stämma med reparationshandboken. Solenoiderna verkar alltså fungera när de väl erhåller signal. Jag har ännu inte skruvat isär skiftgaffel-aktuatorn (tryckklockan med 3 anslutningar) men noterat att någon monterat den med dräneringshålet vänt uppåt, tvärt emot vad som anges i rephandboken. NUVARANDE SLUTSATS Tryck fram till ventilerna [OK] Solenoid-funktion [OK] KVAR ATT FELSÖKA Skiftgaffel-aktuator (går den trögt eller fastnar etc.) [?] Växlingsenheten (dåliga kondensatorer etc.) [?] Input till växlingsenheten (gaspedalströmställare, vred, matning etc.) [?] MVH Erik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 1 Oktober , 2017 Rapport Share Postad 1 Oktober , 2017 Snygg felsökning! Det luktar spontant inte elfel. Du kan prova 24 V direkt till V och T ventilerna för att se om mekaniken är problemet. Bakspänning till växelväljaren gör ingen skada. Det finns spårryttare inne cylinderenheten som dom flytande kolvarna trycker axeln åt olika håll med. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikE Postad 1 Oktober , 2017 Författare Rapport Share Postad 1 Oktober , 2017 Snygg felsökning! Det luktar spontant inte elfel. Du kan prova 24 V direkt till V och T ventilerna för att se om mekaniken är problemet. Bakspänning till växelväljaren gör ingen skada. Det finns spårryttare inne cylinderenheten som dom flytande kolvarna trycker axeln åt olika håll med. Tack för snabbt svar! Jag tänkte provköra med 24V men vågade inte då jag var rädd att bränna styrboxen. Men om den klarar bakspänning så ska jag definitivt testa det! Är det lämpligast att koppla på 24V på kabel 527 eller 528 i "kopplingslådan" bredvid handskfacket? Kan man förresten testa samma sak genom att använda slangen från drivhjulsfrånkopplingen på de andra två ingångarna på skiftgaffel-aktuatorn? När jag läser i repinstruktionen för styrboxen så står det för växelfunktion V: Inmatning kretskort (undre): OBEROENDE Inmatning kretskort (övre): INGEN INMATNING Betyder detta att när växlingsenheten strömsätts och vredet är ställt i läge V så skall solenoiden V aktiveras och växeln läggas i? Vidare kan man läsa: "Vid växling mellan V och T är magnetventilen V eller T strömförande i enbart ca 2 s. Detta styrs av en elektrolytkondensator i den automatiska växelväljaren" Vad jag förstår så åldras elektrolytkondensatorer och kan då få försämrad förmåga att hålla laddning, kan mitt vickande på kontakten (matningen) till växlingsenheten möjligtvis ha påverkat kondensatorn så att den till sist lyckades dra solenoiden? Mvh Erik 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
yoda Postad 2 Oktober , 2017 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2017 antingen v o t aktiveras när man slår på huvudströmmen dra isär kontakten med kablar 521-529 till höger i säkringscentralen och prova lägg ström på 527 och sen 528 i kabelstamen som går till höger så ser du om den delen av kablar och ventiler fungerar låter mer som glapp i kontakten som du håll på med 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 2 Oktober , 2017 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2017 Hej, Jag har fått ett konstigt problem med min TGB30 som har gått från fullt fungerande till att inte längre vilja driva på någon växel. Jag skulle vara mycket tacksam för förslag på var jag ska söka efter orsaken till felet. FELBESKRIVNING Det verkar som om att fördelningsväxellådan inte lägger i Terräng (TERRAIN)- eller vägväxeln (ROAD), utan ofrivilligt verkar fastna i drivhjulsfrånkopplingsläget (DD) trots att det inte är aktiverat. FELSÖKNING Jag har kopplat bort tryckluftsslangen mellan solenoid DD och växellådan (luftklockan) för att utesluta att tryck ligger på och därmed drivhjulsfrånkopplar. Jag har tagit bort skyddshatten på fördelningsväxellådans skiftgaffel så att man kan se skiftgaffelns rörelse. När jag vrider på V/T-vredet så hörs en svag puff från solenoiderna ROAD och TERRAIN men skiftgaffeln rör sig inte. Det är definitivt tryck fram till solenoiderna för kranen (PC), vinschen (PW) och drivhjulsfrånkopplingen (DD) fungerar. Jag testade att ställa fördelningsväxellåda i läge V och när jag vickade på det övre kontaktstycket till växlingsenheten (med huvudströmmen tillslagen) så knattrar det till solenoiderna och skiftgafflen rör sig lite, dock inte tillräckligt för att lägga i V-växeln. Jag upprepade detta några gånger och till sist så rörde sig skiftgaffel tillräckligt för att lägga i V-växeln och lastbilen går att köra. Jag spänningsmätte därefter över koppling 527 (till solenoid TERRAIN), och när jag slår på huvudströmmen så har jag där 24V i ca 2 sekunder vilken verkar stämma med reparationshandboken. Solenoiderna verkar alltså fungera när de väl erhåller signal. Jag har ännu inte skruvat isär skiftgaffel-aktuatorn (tryckklockan med 3 anslutningar) men noterat att någon monterat den med dräneringshålet vänt uppåt, tvärt emot vad som anges i rephandboken. NUVARANDE SLUTSATS Tryck fram till ventilerna [OK] Solenoid-funktion [OK] KVAR ATT FELSÖKA Skiftgaffel-aktuator (går den trögt eller fastnar etc.) [?] Växlingsenheten (dåliga kondensatorer etc.) [?] Input till växlingsenheten (gaspedalströmställare, vred, matning etc.) [?] MVH Erik Är det lämpligast att koppla på 24V på kabel 527 eller 528 i "kopplingslådan" bredvid handskfacket? Ja det blir bra. Kan man förresten testa samma sak genom att använda slangen från drivhjulsfrånkopplingen på de andra två ingångarna på skiftgaffel-aktuatorn? Det går också. Vad jag förstår så åldras elektrolytkondensatorer och kan då få försämrad förmåga att hålla laddning, kan mitt vickande på kontakten (matningen) till växlingsenheten möjligtvis ha påverkat kondensatorn så att den till sist lyckades dra solenoiden? Det är tantalkondingar i styrboxen, dom lever länge. Normalfelet i styrsystemet är gaspedalsswitch, dåliga kabelkontatdon eller spruckna lödningar på ljusgula kortet. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikE Postad 3 Oktober , 2017 Författare Rapport Share Postad 3 Oktober , 2017 Tack för bra svar och förslag! Nu har jag lite att jobba med. Återkommer med resultat från fortsatt felsökning. Mvh Erik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
1985 Postad 4 Oktober , 2017 Rapport Share Postad 4 Oktober , 2017 Fick liknande problem med min 30a förra veckan. Varit och hämtat mitt släp och för det första vägrade lådan att lägga ur backen 2 ggr för när jag växlade till D så tvärdog motorn vid återstart så låg backen i med växelväljaren i läge N. Detta problem uppstår ibland vid kall låda då det kan vara en klibbande ventil återställer sig efter en stund när den har varit avstängd med bruten huvudström. Men det riktiga problemet är att bilen slutar driva vid backning i låg hastighet efter det går det inte att lägga i någon växel. Återställer sig efter att huvudströmmen varit bruten i minst 5 min inte innan. har kommit och gått lite då och då men nu blivit värre i bland hinner man bara backa någon meter innan det är dags igen. Tog 40 min och rangera släpet och ytterligare 20 min att backa in den i verkstaden. Kör rätt mycket med den så den står sällan med än 14 dagar. Har inte hunnit felsöka den än och hoppas på tips. Lånat en manuellbox som jag tänkt prova med ifall det är styrenheten men det blir tidigast till helgen. Har även haft problem med att lägga ur drivhjujsfrånkoppling efter att jag använt kranen i bland får man bryta strömmen en minut så hoppar den i igen. Men innan så hade jag extrema problem med det och bytte då luftventilen till DFK och det fungerar nu i stort sett störningsfritt. verkade som att ventilen inte evakuerade den trycklösa sidan tillräckligt fort. Hoppas detta tips för dig Erik nu när jag snor lite i din tråd. Mvh Sebbe 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 5 Oktober , 2017 Rapport Share Postad 5 Oktober , 2017 Sebbe, gaspedalsswitchen bör kollas. KOMPLETTERANDE EDIT Gaspedalsswitchen skall var öppen vid uppsläppt gaspedal. Gaspedalsswitchen skall var sluten vid påverkad gaspedal. Att drivhjulsfrånkoppling inte går ur beror nästan alltid på att gaspedalsswitchen är sluten vid uppsläppt gaspedal. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
1985 Postad 5 Oktober , 2017 Rapport Share Postad 5 Oktober , 2017 Har också klurat på det.. Tur att man har skaffat en extra 😠Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikE Postad 25 Oktober , 2017 Författare Rapport Share Postad 25 Oktober , 2017 Hej! Här kommer en uppdatering på felsökandet! Jag har testat Yodas och SBA111:s tips om att strömsätta V och T ventilerna direkt från säkringscentralen på kabel 527 och 528 med följande resultat: När jag strömsätter solenoiden direkt via det delade kontaktstycket så går V- respektive T-växeln i med ett tydligt klonk. Med skyddskåpan (gummihatten) borttagen på fördelningsväxellådan så ser man tydligt skiftgaffel-axelns rörelse. Om jag sedan sätter ihop kontaktstycket och istället provar med V/T-vredet så hörs bara en klen "puff" från solenoiderna och skiftgaffel-axeln rör sig knappt. (Jag har utöver detta demonterat, rengjort och smörjt upp aktuatorn som styr skift-gaffeln för att eliminera mekaniska felkällor, exempelvis hög friktion mellan kolvarna och huset. Men detta löste ej problemet.) Min slutsats blir att det är inget fel på varken solenoiderna och eller kablaget mellan dem och säkringscentralen. Jag tänker att man nu borde prova strömsätta 527 och 528 i styrboxens kontaktstycke (på kabelstammen) för att säkerställa att kablaget mellan styrbox och säkringscentral är OK. Om detta är schysst så lär det ju vara kontaktstycket mellan styrbox och kabelhärva som behöver testas innan man ger sig på själva styrboxen. Mvh Erik 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 28 Oktober , 2017 Rapport Share Postad 28 Oktober , 2017 Det kan vara värt att kolla luftförsörjningen till ventilerna. Om det är stryp där så kanske inte två sekunder från styrboxen räcker till för att fylla manövercylindern. I min erfarenhet så antingen drar en magnetvetil helt eller också drar den inte alls. Om man långsamt ökar spänningen till en ventil så händer först inget men plötsligt så drar ventilen med ett klonk. Det beror på att magnetiska motståndet i järnkretsen minskar när ankaret är draget. Spänningsfall kan ju uppstå på vägen från 15-matning --> säkring --> styrbox --> styrboxens kontaktdon --> kontaktdon i säkringsskåp --> kontaktdon vid magnetventil --> magnetventil --> jord. Din felsökningsapproach är högklassig! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 22 November , 2017 Rapport Share Postad 22 November , 2017 Hur gick det med växlingsproblemet? Det är alltid intressant att få höra slutresultatet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikE Postad 1 December , 2017 Författare Rapport Share Postad 1 December , 2017 Hur gick det med växlingsproblemet? Det är alltid intressant att få höra slutresultatet. Hej! Ber om ursäkt för sent svar! Det har varit fullt upp sista tiden så jag har tyvärr inte haft möjlighet att jobba vidare med växlingsfelet, så status är oförändrad. Jag har regbesiktning bokad den 12/12 så det börjar blir bråda tider att klura ut vad detta fel beror på //Erik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.