Gå till innehåll

Tändsystems-byte, delar över.


Gäst Yoggi

Rekommendera Poster

Gäst Yoggi

En fråga ifrån en helt novis inom tändsystemsområdet.

 

Jag hade beslutat mig för att slänga ut den radioavstödra skiten på min 13-bil och montera ett "normalt" system ifrån en annan 13-bil.

 

20070717_213301_elgrejs.JPG

På bilden ser ni det radioavstörda systemet. Det går en sladd ifrån mitten på fördelaren ner till den stora klumpen till höger i bild, den kallar jag falukorven. Ifrån falukorven går det en sladd till en lite mindre korv, prinskorven. Den ser ni ner till vänster i bilden. Sedan går det vidare till en "hockeypuck"

 

På det vanliga systemet som jag har bytt till så finns det en falukorv men ingen prinskorv, istället "tror" jag att det gick en sladd direkt ifrån falukorven till en annan del på bilen som ser ut som en liten hockeypuck.

 Kan jag nu när jag byter helt enkelt bara strunta i prinskorvsdelen som givetvis hör till det avstödra systemet och inte bör vara med och dra en sladd ifrån falukorven direkt till hockeypucken som jag TROR att det såg ut på bilen jag plockade elen ifrån? Verkar det rimligt? Eller vad har prinskorvsdelen för funktion, eftersom den verkar saknas på ett "vanligt" system.

 

Ursäkta avsaknaden av de rätta termerna, men jag är helt kass på el.

 

Yoggi2007-07-17 21:43:31

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

"Prinskorven" är ett avstörningsfilter. Helt korrekt - det behövs inte nu när du bytt till tändsystem av standardutförande. Du har tänkt rätt så det är bara att koppla så som du skrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Nej, lillprinsen är ett störningsskydd på falukorvens jordledning.

Hockeypucken är förkopplingsmotståndet.

 

tessier2007-07-17 23:03:28

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi
Vad ska du göra med falukorven sladdarna och stiften? PDT_Armataz_02_05.gif

Ingen aning faktiskt,  byta mot någon annan spännande 13-del kanske :)

Motorn var väldigt svårstartad, så jag misstänker att stiften är rätt kass, eller iaf i kombination med 2st batterier som var dåligt. Ett gav 10 volt och ett gav bara 6volt. Men jag tyckte att det var lika bra att byta till ett normalt system eftersom jag ändå hade tillgång till ett.

 

Vad fyller vacuum-grejen för funktion? Alltså den som sitter på fördelaren på det "normala" systemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Den förställer tändningen vid belastning.

Har inte hunnit samla på mig så mycket roliga saker till 13bilen ännu. Har lite till valpen om det är intressant PDT_Armataz_02_29.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Men det avstörda systemet hade ju inte något vacuumgrejs?

Grejen är att slangen som kommer ut ifrån vacuumgrejen bara hängde löst på reservdelsbilen, men ska den sitta kopplad någonstans?

 

Jag har ju även en 9031:a så lite "valpdelar" som passar till min pv är ju alltid kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Den lösa slangen skall kopplas till grenröret eller förgasaren där du har vacum,,

OBS inte på en slang där du har ständigt vacum!

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Ok, slangen ska sitta kopplad till insuget. Ska kolla vad som finns. Jag  vet att jag har en B18 med rostiga cylinderlopp och spräckt topp. Kanske en extra förgasare? Blir antingen en Weber eller SU när jag bytt motor så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi
Den lösa slangen skall kopplas till grenröret eller förgasaren där du har vacum' date=',

OBS inte på en slang där du har ständigt vacum!

//Danne
[/quote']

Hmm ska se om jag kan hitta vart den ska sitta någonstans.  Eftersom  den avstörda fördelaren inte hade någon slang så kan man väl inte vara säker på att det finns någon färdig utgång/koppling på förgasaren alternativt grenröret?

Får se imorrn om jag kan se vart den ska sitta, annasr frågar jag efter mer hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Det finns ett färdigt (men pluggat) uttag. Det sitter väl synligt har jag för mig. Kan ta en bild senare om det skulle behövas.

Edit: Hittade en bild på nätet som kanske kan vara till nytta om du inte redan hittat rätt. 

 

9e6a_27.JPG
Fredrik2007-07-18 13:20:18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Tack för all hjälp, det hålet satt pluggat med en liten plastplupp på min bil, så nu ska allt vara i sin ordning. Personen som ska hjälpa mig att ställa in tändningen är på semester över helgen så det blir nog inte start innan nästa vecka. Eller finns det någon som har en "Tändinställning på en B-30 for dummies" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Om du kan låna en tändinställningslampa och ordnar en medhjälpare så är det lätt att ställa tändningen. Försök fixa en tändinställningslampa så kan jag tala om hur du ska göra utifall instruktionerna saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst LV611

Hej

Tänkte lägga mig i lite här :)

Jag har en radioterrängbil 11 som också har detta avstörda system...jag har problemet att motorn spikar kraftigt vid belastning på låga varv.

Eftersom det av någon anledning inte finns någon vakuum regulator på denna fördelare undrar jag om någon vet varför?

Mitt vakuum mässingrör framför ena förgasaren är helt öppet och inte pluggat och eftersom jag har problem med att tändningen inte kan ändra sig vid belastning på låga varv undrar jag om någon vet varför det inte finns någon vakuum regulator på den avstörda fördelaren?

Jag menar bil och motor är ju samma som alla andra så varför kan inte tändningen ändras vid belastning på radiobilen som den ju kan på en med tändregulator??

Tacksam för ALLA svar :)

Mvh LV611
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Vissa modeller av B18 B20 B30 har fördelare utan tändförställning. Tändkurvan är tydligen sådan att det inte ska behövas. Det du kan prova är att öppna fördelaren och se till att alla rörliga delar lirar som dom ska. Vad händer om du ställer ner tändningen så att den går bra på låga varv då? Kan ju vara läge för att plugga det lilla röret med, den drar ju tjuvluft där...

// Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel Karlsson

Ville bara flika in med att det är ganska ofta att man inte kan ställa tändningen med lampa på svänghjulet då graderingen ofta är helt fel.. Själv har jag bytt till ett 123gnintion system som har fungerat helt underbart bra. Första felet jag gjorde var att ställa med lampa och då gick bilen knappt frammåt. Kunde sedan åka och justera tändningen under gång och efter en timmes åkande så är den perfekt, doch sitter den 40grader fel enligt lampan... :)

 

Nu är den lättstartad och har en bättre tomgång än jag någonsin sett på en C303. Bensinförbrukningen blev marginellt bättre men min tändning var mycket bra ställd innan jag bytte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi
Ville bara flika in med att det är ganska ofta att man inte kan ställa tändningen med lampa på svänghjulet då graderingen ofta är helt fel.. Själv har jag bytt till ett 123gnintion system som har fungerat helt underbart bra.

 

Och ett sådant tändsystem kostar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel Karlsson

Jag har för mig att jag betalade 3000.- för mitt tändsystem. Allt sitter i fördelaren och ingen extern elektronik behövs. Det roliga va att det har en speciell tändkurva med just namnet C303, anpassat för rätt kamaxel och allt. Det är helt brytarlöst villket är lika med minimalt underhåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Ok, där ser man. Då behåller jag nog mitt system ett tag till. Men det är ju alltid kul att veta vad det kostar att få ett annat system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...