Gäst Yoggi Postad 17 Juli , 2007 Rapport Share Postad 17 Juli , 2007 En fråga ifrån en helt novis inom tändsystemsområdet. Jag hade beslutat mig för att slänga ut den radioavstödra skiten på min 13-bil och montera ett "normalt" system ifrån en annan 13-bil. På bilden ser ni det radioavstörda systemet. Det går en sladd ifrån mitten på fördelaren ner till den stora klumpen till höger i bild, den kallar jag falukorven. Ifrån falukorven går det en sladd till en lite mindre korv, prinskorven. Den ser ni ner till vänster i bilden. Sedan går det vidare till en "hockeypuck" På det vanliga systemet som jag har bytt till så finns det en falukorv men ingen prinskorv, istället "tror" jag att det gick en sladd direkt ifrån falukorven till en annan del på bilen som ser ut som en liten hockeypuck. Kan jag nu när jag byter helt enkelt bara strunta i prinskorvsdelen som givetvis hör till det avstödra systemet och inte bör vara med och dra en sladd ifrån falukorven direkt till hockeypucken som jag TROR att det såg ut på bilen jag plockade elen ifrån? Verkar det rimligt? Eller vad har prinskorvsdelen för funktion, eftersom den verkar saknas på ett "vanligt" system. Ursäkta avsaknaden av de rätta termerna, men jag är helt kass på el. Yoggi2007-07-17 21:43:31 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 17 Juli , 2007 Rapport Share Postad 17 Juli , 2007 "Prinskorven" är ett avstörningsfilter. Helt korrekt - det behövs inte nu när du bytt till tändsystem av standardutförande. Du har tänkt rätt så det är bara att koppla så som du skrivit. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 17 Juli , 2007 Rapport Share Postad 17 Juli , 2007 Tack. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 17 Juli , 2007 Rapport Share Postad 17 Juli , 2007 Vad ska du göra med falukorven sladdarna och stiften? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 17 Juli , 2007 Rapport Share Postad 17 Juli , 2007 "Prinskorven" ser mera ut som ett förkopplingsmotstånd. Men är ej säker. Ska kolla lite i mina böcker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 17 Juli , 2007 Rapport Share Postad 17 Juli , 2007 Nej, lillprinsen är ett störningsskydd på falukorvens jordledning. Hockeypucken är förkopplingsmotståndet. tessier2007-07-17 23:03:28 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 17 Juli , 2007 Rapport Share Postad 17 Juli , 2007 Vad ska du göra med falukorven sladdarna och stiften? Ingen aning faktiskt, byta mot någon annan spännande 13-del kanske Motorn var väldigt svårstartad, så jag misstänker att stiften är rätt kass, eller iaf i kombination med 2st batterier som var dåligt. Ett gav 10 volt och ett gav bara 6volt. Men jag tyckte att det var lika bra att byta till ett normalt system eftersom jag ändå hade tillgång till ett. Vad fyller vacuum-grejen för funktion? Alltså den som sitter på fördelaren på det "normala" systemet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 17 Juli , 2007 Rapport Share Postad 17 Juli , 2007 Den förställer tändningen vid belastning. Har inte hunnit samla på mig så mycket roliga saker till 13bilen ännu. Har lite till valpen om det är intressant Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 17 Juli , 2007 Rapport Share Postad 17 Juli , 2007 Men det avstörda systemet hade ju inte något vacuumgrejs? Grejen är att slangen som kommer ut ifrån vacuumgrejen bara hängde löst på reservdelsbilen, men ska den sitta kopplad någonstans? Jag har ju även en 9031:a så lite "valpdelar" som passar till min pv är ju alltid kul. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 17 Juli , 2007 Rapport Share Postad 17 Juli , 2007 Den lösa slangen skall kopplas till grenröret eller förgasaren där du har vacum,, OBS inte på en slang där du har ständigt vacum! //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 17 Juli , 2007 Rapport Share Postad 17 Juli , 2007 Ok, slangen ska sitta kopplad till insuget. Ska kolla vad som finns. Jag vet att jag har en B18 med rostiga cylinderlopp och spräckt topp. Kanske en extra förgasare? Blir antingen en Weber eller SU när jag bytt motor så... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 17 Juli , 2007 Rapport Share Postad 17 Juli , 2007 Den lösa slangen skall kopplas till grenröret eller förgasaren där du har vacum' date=', OBS inte på en slang där du har ständigt vacum! //Danne[/quote']Hmm ska se om jag kan hitta vart den ska sitta någonstans. Eftersom den avstörda fördelaren inte hade någon slang så kan man väl inte vara säker på att det finns någon färdig utgång/koppling på förgasaren alternativt grenröret? Får se imorrn om jag kan se vart den ska sitta, annasr frågar jag efter mer hjälp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 17 Juli , 2007 Rapport Share Postad 17 Juli , 2007 Kan tänka mig att det sitter ett pluggat mässingsrör på en av förgasarna typ nära insuget. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 17 Juli , 2007 Rapport Share Postad 17 Juli , 2007 Ok, jag får kolla imorrn om jag kan hitta det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 18 Juli , 2007 Rapport Share Postad 18 Juli , 2007 Det finns ett färdigt (men pluggat) uttag. Det sitter väl synligt har jag för mig. Kan ta en bild senare om det skulle behövas. Edit: Hittade en bild på nätet som kanske kan vara till nytta om du inte redan hittat rätt. Fredrik2007-07-18 13:20:18 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 18 Juli , 2007 Rapport Share Postad 18 Juli , 2007 Det är alltså den lilla slangen som sitter upptill på den vänstra fuggen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 18 Juli , 2007 Rapport Share Postad 18 Juli , 2007 Tack för all hjälp, det hålet satt pluggat med en liten plastplupp på min bil, så nu ska allt vara i sin ordning. Personen som ska hjälpa mig att ställa in tändningen är på semester över helgen så det blir nog inte start innan nästa vecka. Eller finns det någon som har en "Tändinställning på en B-30 for dummies" ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 18 Juli , 2007 Rapport Share Postad 18 Juli , 2007 Om du kan låna en tändinställningslampa och ordnar en medhjälpare så är det lätt att ställa tändningen. Försök fixa en tändinställningslampa så kan jag tala om hur du ska göra utifall instruktionerna saknas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst LV611 Postad 21 Juli , 2007 Rapport Share Postad 21 Juli , 2007 Hej Tänkte lägga mig i lite här Jag har en radioterrängbil 11 som också har detta avstörda system...jag har problemet att motorn spikar kraftigt vid belastning på låga varv. Eftersom det av någon anledning inte finns någon vakuum regulator på denna fördelare undrar jag om någon vet varför? Mitt vakuum mässingrör framför ena förgasaren är helt öppet och inte pluggat och eftersom jag har problem med att tändningen inte kan ändra sig vid belastning på låga varv undrar jag om någon vet varför det inte finns någon vakuum regulator på den avstörda fördelaren? Jag menar bil och motor är ju samma som alla andra så varför kan inte tändningen ändras vid belastning på radiobilen som den ju kan på en med tändregulator?? Tacksam för ALLA svar Mvh LV611 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 21 Juli , 2007 Rapport Share Postad 21 Juli , 2007 Vissa modeller av B18 B20 B30 har fördelare utan tändförställning. Tändkurvan är tydligen sådan att det inte ska behövas. Det du kan prova är att öppna fördelaren och se till att alla rörliga delar lirar som dom ska. Vad händer om du ställer ner tändningen så att den går bra på låga varv då? Kan ju vara läge för att plugga det lilla röret med, den drar ju tjuvluft där... // Stefan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel Karlsson Postad 21 Juli , 2007 Rapport Share Postad 21 Juli , 2007 Ville bara flika in med att det är ganska ofta att man inte kan ställa tändningen med lampa på svänghjulet då graderingen ofta är helt fel.. Själv har jag bytt till ett 123gnintion system som har fungerat helt underbart bra. Första felet jag gjorde var att ställa med lampa och då gick bilen knappt frammåt. Kunde sedan åka och justera tändningen under gång och efter en timmes åkande så är den perfekt, doch sitter den 40grader fel enligt lampan... Nu är den lättstartad och har en bättre tomgång än jag någonsin sett på en C303. Bensinförbrukningen blev marginellt bättre men min tändning var mycket bra ställd innan jag bytte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 22 Juli , 2007 Rapport Share Postad 22 Juli , 2007 Ville bara flika in med att det är ganska ofta att man inte kan ställa tändningen med lampa på svänghjulet då graderingen ofta är helt fel.. Själv har jag bytt till ett 123gnintion system som har fungerat helt underbart bra. Och ett sådant tändsystem kostar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel Karlsson Postad 22 Juli , 2007 Rapport Share Postad 22 Juli , 2007 Jag har för mig att jag betalade 3000.- för mitt tändsystem. Allt sitter i fördelaren och ingen extern elektronik behövs. Det roliga va att det har en speciell tändkurva med just namnet C303, anpassat för rätt kamaxel och allt. Det är helt brytarlöst villket är lika med minimalt underhåll. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 22 Juli , 2007 Rapport Share Postad 22 Juli , 2007 3 125,00 ink moms Kolla på: 123ignition.se 40 Grader fel? Säker på att du har kopplat pickupen på rätt burk? tessier2007-07-22 11:07:15 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 22 Juli , 2007 Rapport Share Postad 22 Juli , 2007 Ok, där ser man. Då behåller jag nog mitt system ett tag till. Men det är ju alltid kul att veta vad det kostar att få ett annat system. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.