Gå till innehåll

Koppling till en 903?


Gäst Ola W

Rekommendera Poster

Gäst Ola W

Hej! Står i begrepp att byta min skurna B18 till en B20. Tänkte byta kopplingsdetaljerna i samma veva då lådan kommer bort. Var kan man köpa nya kopplingsdetaljer? Altyco ligger inte nästgårds direkt + att de har ju sina priser också... Jag vill ha nya grejor för att slippa byta på ett tag. Vad ska man tänka på osv? Sedan har jag fått tag i en skum låda som det står M40G på. Vad kan G stå för tro? Ett problem jag hade med lådan som sitter i var att efter att ha backat med bilen så kunde jag inte lägga ur backen. Jag fick stanna motorn, starta igen och kunde då få ur backen och lägga i ettan. Konstigt, konstigt... Tack på förhand. Hälsn Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Du kan köpa dom på mekonomen eller gcp.se tex. Skulle eventuellt kunna

sitta en förstärkt variant på valpen, men det vet jag inte säkert.

Standard B18 B20 kopplingslamell passar iaf. Kika på reservdelslistan

och ring till gcp och surra lite med dom så hjälper dom dig säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Halloj! Funderar lite kring kopplingsbytet. Hur svårt är det egentligen att centrera en koppling utan centreringsverktyg? Ska jag vara ärlig så förstår jag inte hur det egentligen går till (varför centreringsverktyg osv). Visst de finns ju till för en anledning men hur kan det gå fel (Ok,  att det inte blir centrerat men vad händer i detalj?). /Ola PDT_Armataz_02_08.gifOla W2007-11-14 18:08:34

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir svårt att få i utgående axeln från växellådan i lamellsentrum som finns undet tryckplattan och är den då inte centrerad så kläms den fast av tryckplattan det är svårig heterna

nvh kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en isärplockat växellåda som jag tog ingående axel på och använde som centreringshjälpmedel. Har du en låda över så är det ju lätt att ta delar ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Har för mej att det går utmärkt med samma lameller som till de vanliga B 18/B 20 motorena.

vad som är mer viktigt är tryckplattan, den är ju den som kallas laplander tryckplatta och har mer spänts i fjädrarna som trycker fast lamellerna för att det inte skall slira på lågväxlarna och på grund av det ökande belastningen med de större hjulen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar alla. Jag har ju en mysko låda som heter M40G som kanske kan fungera som mall. Hur som helst så måste jag nog se på plats hur ett eventuellt centreringsdon ser ut och verkar för att verkligen hajja vad och hur det egentligen gör sin nytta. Jag har noll erfarenhet ang kopplingsbyte så jag kan inte föreställa mig hur det ser ut och vad som egentligen händer om kopplingen inte sitter i läge. Men tack än en gång för alla svar. /Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst valplinus

jag är inget proffs på de där men farsan sa att det bara va att få den skapligt i centrum för att det inte skulle bli så svårt att få i axeln från växellådan i kopplingen å om den inte va riktigt i centrum som blir den det när man trycker ner kopplingen när allt är på plats igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är min erfarenhet också. Det värsta som kan hända är att du inte får dit lådan utan måste lossa kopplingen igen och centrera den på nytt. Har man gjort det några gånger utan att lyckas är man så f...ad att man skaffar något att centrera med. En centreringsdorn, en axel från en gammal låda eller något annat lämpligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om den inte va riktigt i centrum som blir den det när man trycker ner kopplingen när allt är på plats igen

 

Sitter det inte splines i lamellen = då man lyckats få ihop det hela så är det i centrum...oavsett om man trycker ned koppling eller ej efteråt...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärorika inlägg minsann, speciellt från Hogfors. Förstår att det kan vara lite knepigt att få in växellådans utgående axel i lamellcentrum-FÖRDELNINGSLÅDAN SITTER JU IVÄGENPDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_07.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplingen på Volvo valpen är förstärkt. samma koppling som sitter på Volvo p1800 och bandvagn 202.

 

Köpte en kopplingssats från bandvagnen från en snubbe i östersund som handlar med militärt öveskott, och denna hadde samma artikelnummer till valpen samt P1800 ES.

900:- med tryckplatta och urtrampningslager.

 

Amazon kopplingen passar naturligtvis men är inte den förstärkta varianten.

 

Svanis.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde en förstärkt koppling från Trond. Ville ha en som var förstärkt eftersom det är så mycket jobb att byta. Givetvis byter jag urtrampningslager etc i samma veva. Bara dumt att vara snål. /Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Äntligen ligger motorn på backen. Ska bara öppna upp så att jag kan byta kopplingen. Men, innan jag sätter igång, vad finns det jag bör tänka på? Ska kopplingsdelarna sitta på ett speciellt sätt och svänghjulet dito innan montering. Den "nya" motorn står med enbart svänghjulet (ingen gammal koppling sitter på). Och den gamla är ännu inte delad vid sprängkåpan. Tack på förhand! /Ola (valp abstinens)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

det går bara att vända lamellerna åt ett håll och få i  hop det med tryckplatta och svänghjul, fast ajg bytt massor av gånger kommer jag inte på vilken sida som skall vara ut mot tryckplattan, men kolla på den andra så ser du.

Det går inte att monter den fel så för centrum på lammellerna tar i om du vänder fel.

Annar så är det bara att skruva dit tryckplattan på svänghjulet med lammellerna i mellan, centrera innan du drar åt ordentligt (Alltså medans det fortfarande går att röra lamellerna när tryckplattans skruvar har tagit gäng) Håll i mot svänghjulet med tex en stor skruvmejsel på tandraden för startmotorn och styrtappen på blocket när du drar det sista på tryckplattan så får du bra mothåll och svänghjulet roterar inte när du drar skruvarna,

Lycka till PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst kohlstad1

Har precis bytt koppling på valpen inga som helst problem går nästan inte att göra fel..Vad gäller förstärkt eller inte så köpte jag grejer hos CVI-automotive och dom har samma koppling till amazon-140-p1800 osv art:nr 271263 funkar kanon

 

Ha dä gott Anders
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lossat svänghjuls kåpan från motorn (sänkt ner motor+växellådor). Måste jag även ta bort växellådan för att kunna ta bort kopplingsgaffeln för att kunna ta bort urkopplingslagret? Jag drar mig för att ta bort växellådan då de två övre skruvarna kräver verktyg som jag inte har. Tack på förhand! /Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nu hänger jag inte med . vad är det för skruvar som det behövs spesialverktyg till ?

Ja det är nog enklast att dela på motorn och lådan vid sprängkåpan (svänghjulskåpan) om du skall få bort tryckplattan med lammellerna och urtrampnings lagret, urtrampnings lagret från gaffeln får du enklast bort om du även delar lådan från spräng kåpan det är 4 st skruvar och går ganska fort, ta bort med det gamla, dit med nytt skruva tillbaka, och konsentrera dej sedan på lamellerna+tryckplattan och att du får dem riktigt centrerade.

Vist har jag lyckats byta lammeller med bara en glipa på 10 cm på vissa audi modeller, då det är en massa krongel med drivaxlar, avgassystem som varit i vägen för att få ner lådan, men inget jag rekomenderar då det är svårt att komma åt att centrera och man nästan vrider händerna ur led för att komma åt att pilla på nya lammeller och få tillbaka skruvarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...