Gå till innehåll

Koppling till en 903?


Gäst Ola W

Rekommendera Poster

Det är bara att jag har en begränsad verktygslådaPDT_Armataz_02_03.gif. Kolla länken, leta efter nummer "3" som visar en av de skruvar jag menar. http://hem.bredband.net/thomat/3%20vaxellada/3%20vaxellada.htm

 

 

Punkt 4 beskriver just de skruvar jag menar. Jag är rädd att jag vrider sönder de "Ikea-nycklar" jag har löst. Bara att jag skaffar rätt grejor men framför allt bra att få reda på att jag måste dela på sprängkåpa och växellåda. Ha de! /Ola
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skruvarna går att få tag på. Jag beställde dessa i en vanlig järnaffär.

Du behöver inte specialverktyget för att lossa dem heller, jag klarade det med en insexnyckel som ser ut som ett "L". Eventuellt med en U-ringnyckel som förlängare. Det borde gå.

Kom ihåg att det är tum-mått på valpens grejer, som Dexxas skriver.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk vad glad jag skulle bli om jag kunde hjälpa er någon gång och inte bara fråga... Tackar för infon! BTW, så upptäckte jag att jag bara hade tre av fyra bultar som fäster bakre kardan till handbroms trumman. Är dimensionen special (som en garnne hos mig påstår) eller är det "vanlig" dimension på gängan? Jag har tittat efter om samma bult sitter någon annanstans som jag tillfälligt offra men inte upptäckt någon ännu. /Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är special pass-skruvar. Altyco har såna.

Kolla först om det inte är gängpaj i bromstrumman, då bör du byta trumma också eller gänga om.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altyco... Undrar hur många hundralappar de ska ha per skruv? Det gick lätt att få bort de tre som satt kvar så gängorna har nog klarat sig. Nu ska det grillas och drickas öl! Ha de killar! /Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

Jag hade bara tre skruvar i min bromstrumma, fjärde var det gängpaj på. Bilen funkade bra ändå men jag valde att byta.

Beställde begagnat hos Altyco, det var inte så blodigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Har du tre av "passbultarna" kvar så kan du gott komplettera med en fjärde UNF bult , även om den inte har passytan toleranssvarvad..det sitter rakt o riktigt i alla fall.

Bäst är originalbulten, men det funkar med 3+1 i alla fall....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W

Tack för tipset! Idag satte jag ihop växellådorna med motorn. Men allt ligger kvar på backen så det får bli imorgon. Bara att hoppas att spisen går igång sedan.... PDT_Armataz_02_14.gif/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W

Halloj! Idag fick jag en del gjort. Nu är äntligen motor + lådor fastskruvade. Nu fattas det bara lite anslutningar, olja där det ska vara olja och en besiktning. Ska bli kul att komma ut på vägen igen. Men jag har ännu inte provat att starta ännu... /Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W

Panik!! Jag har glömt hur kablarna till minuspolen på batteriet satt. Det jag har är en grov svart kabel på blecket på kopplingskåpan, som även är till för att fästa avgasröret, som jag inte minns var den andra änden skulle vara ansluten. Jordningsflätan sitter skruvad i ramen "nedanför" oljefiltret men jag minns inte var den andra änden skulle vara. Slutligen minus kontakten på batteriet, var skall den sitta ansluten? Vill ju inte koppla fel ju....PDT_Armataz_02_03.gif Tack på förhand! /Ola Ola W2008-05-18 14:30:56

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jordflätan son sitter på ramen skall fästas i en av bultarna som håller i hop sprängkåpan och motorn i samma bult sätter du jord flätan som skall till batteriet

det är vid det bläcket du beskriver som skall hålla avgassystemet som du använder en av bultarena till att samanfästa jorden på ramen och från batteriet till motorn PDT_Armataz_02_02.gif

 

Alltså den svarta kabeln vid bläcket skall till batteriet och jordflätan till den svarta kabeln,

 

Hm gick det att förstå det här ?PDT_Armataz_02_12.gif

 

H.Hansen2008-05-18 21:57:34

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W

Hi, hi... Ingen fara. Men det tog ett tag att "koppla rätt" i skallen och rita ner en skiss på papper. Men det ska ordna sig till slut. Återkommer med rapport då kärran rullar för egen maskin igen. Hoppas bara att bromsarna inte har tagit stryk eller något annat för den delen. Bilen har i alla fall stått i två år. Däcken hade klarat sig förvånansvärt bra. Bra tips det där med att använda oljepåfyllningslocket på motorn som tanklock (en annan tråd). Jag har strippat den gamla B18 på allt "löst" som får gå som reservdelar vid behov. Ha de och tack för hjälpen! /OlaPDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Ola W

Hm, provade att koppla som du beskriver men jordkabeln från ramen är för kort. Men det borde väl inte spela någon roll att jag tar minus polen från batteriet, jordningskabeln från ramen och slutligen den grova kabeln från kopplingskåpan och förenar de tre? Borde ju bli jordat i alla fall.

 

Men, då jag skulle fylla på med vatten i påfyllningshålet på kylaren så kunde jag bara få i ca sju liter. På slutet så kluckade det ur påfyllningshålet men till slut så rann det över. Då jag tittade till nivån efter en halvtimme så hade det sjunkit undan någon cm. Luftficka? Jag var noga att tömma systemet innan motorbytet och tror att ersättningsmotorn var ganska torr.

Vad tror ni? /OlaPDT_Armataz_02_14.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64
Hm' date=' provade att koppla som du beskriver men jordkabeln från ramen är för kort. Men det borde väl inte spela någon roll att jag tar minus polen från batteriet, jordningskabeln från ramen och slutligen den grova kabeln från kopplingskåpan och förenar de tre? Borde ju bli jordat i alla fall.[/quote']

 

Jäpp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W

Hm, rubriken på tråden börjar bli missvisande. Hur som helst så provade jag att starta kärran. Motorn går runt, det kommer fram soppa (det läckte lite vid en slang till bränslepumpen) men jag har varit slarvig att underhållsladda batteriet. Jag blev tvungen att låna betteriet från riskokaren. Men då uppstod ett nytt problem. Det läcker vatten från fronten av motorn. Vet ännu inte var men ska lokalisera det senare. En annars viktigare fråga är om kåpan till fläkten som sitter skruvad på kylaren kan bortrationaliseras? Jag är hjärtligt trött på att försöka justera den eftersom den verkar ha fått en höger och blivit vind då motorn kom på plats igen och fläkten tar i. Hälsningar Ola (som hoppades få igång kärran idag..)PDT_Armataz_02_15.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...