Gå till innehåll

släpkärra efter 13


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.L

funderar på att skaffa en liten kärra att dra efter 13-bilen när man ska iväg på träffar längre bort så terrängdäcken och kanske lite annat kan transporteras men hur är det igentligen med armekroken, om släpet är obromsat vad är då lagliga hastigheten? och är det någon som vet en lämplig kärra med lite markfrigång som blir laglig med mina 750kg dragvikt?

 

var på kviberg igår och tittade på deras traktorkärror och en form av amunitionskärra av mindre slag men ingen av dom verkade direkt passande med vikter och dyligt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Nja, jag VET inte, men såvitt jag begriper är obromsat max 40 knyck om totalvikten på kärran är mer än 1/6 av bilens tjänstevikt alltså i häradet max 500 kg i ditt fall. 80km/h-kärror är väl typade EU-släp? En sån vore väl inte fel att dra efter, men nån vidare markfrigång är det ju itne tal om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regelverket för släpkärror är milt sagt en djungel.

 

Detta gäller för obromsade registrerade släp. Det som brukar kallas EU-släp.

 

Max tillåten hastighet olastat är 80 km/h om kärrans tjänstevikt är mindre än 1/2 bilens tjänstevikt. Annars 40 km/h.

 

Max tillåten hastighet med last är 80 km/h om kärrans totalvikt är mindre än 1/2 bilens tjänstevikt. Annars 40 km/h.

 

Totalvikten på ett sådant släp får aldrig överskrida 750 kg.

Tidigare var förhållandet mellan bil och släp 1/6 men efter EU-inträdet anpassade fick vi samma regler som övriga Europa och därför är förhållandet 1/2 numera. Obromsade släp blev då populära igen eftersom om bilen har en tjänstevikt på mer än 1500kg och får dra 750kg obromsat är alltid maxhastigheten 80 km/h.

 

Problemet är att det inte passar på en armedragkrok.

 

Då kommer vi in på traktorsläp, oregistrerade båtkärror och liknande som om jag inte minns alldeles fel kallas efterfordon.

 

De ska förses med LGF-skylt (triangeln) och maxhastigheten är 30 km/h. Är släpan obromsad vill jag minnas att vikten inte får överstiga dragfordonets totalvikt men där är jag osäker.

 

mvh Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

tackar för infon!

jag vill inte ha en ny kärra utan en militär svensk/utländsk kärra som helst är runt 30 år gammal.

 

 

min fråga är:

 

kan jag dra en armékärra efter 13-bilen i 80 km/h med original armékrok lagligt under förutsättning att släpets totalvikt inte är mer än 750kg?

 

 

någon som vet var jag kan hitta en sådan kärra?

 
Daniel.L2007-08-05 10:20:11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Jag har tittat lite på denna modelen: Bantam / Polynorm

 

henger.jpg

 

Priserna varierar friskt, men mellan 5-10 tusen har jag set dom för.

 

 

 

Andreas.E2007-08-05 11:37:13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Egentligen skulle man ju kunna använda ett EU-släp. Frågan är hur axeln sitter på chassiet, om det går att klossa. Det finns gott om smala, ganska lätta däck för terrängsläp, så en uppsättning fälgar och nav-adaptrar bara. Men hittar man ett passande släp redan från början har man ju sparat jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Finns en tråd på VolvoValp där en har ett par stående i Danmark. Sedan finns det ett antal här i Norge, bland annat hos Olav Teigen (5.000,- plus moms).

 

Svea-Rike vet jag inte ? Men en sådan kan jag gott tänka mig ha bak 11:an

 

 

Andreas.E2007-08-05 11:37:54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Militär kroken e in inte godkänd å dra kärra/släp med civilt. Den går som bogseranordning va en väldig diskusion när jag regga min ex militär Land Rover.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Mycket intressant tråd, har också planer på att införskaffa någon form av släp/kärra då det beger sig...

 

Vi gillar att fiska, och då gärna från vår gummibåt som skulle kunna transporteras smidigt, dock ej i 30-40 km/h! PDT_Armataz_02_16.gif

 

Militärt får man ju dra 2 000 kg bakom en 13:on.

 

STABSTERRÄNGBIL 1313A MT

Fabrikat, typ/årsmodell............................................................................ AB Volvo / C03 6x6-2-4 / 1975

Allmänna uppgifter

Passagerare .............................................................................................. 5

Tjänstevikt, totalt / framaxel / bakaxel .................................................... 3830 kg

Maxlast .................................................................................................... 670 kg

Totalvikt................................................................................................... 4500 kg

Draganordning......................................................................................... Dragkrok ID, dragfäste fram

Max släpfordonsvikt kärra / vagn............................................................ 2000 kg

 

- Kanske det går att byta öglan mot ett trippeldrag?

Men då blir det väl problem med släpets draghandske/axel som skall vara godkända tillsammans... */

 

EDIT: */ Menar ett militärt släp kopplat till bilen.

 

Ser framemot mer funderingar/tips i denna tråd!

 

Mvh /Lasse

 

------------

 

*Pust* Såg precis klart VM-Rallyt på tvåan, grattis Marcus Grönholm som åker äckligt snabbt i sin Ford. PDT_Armataz_02_28.gif

 

img_46b5f354eb305.jpg

Bilden på Marcus G är från Italien

 

FIA WRC´s hemsida finns HÄR

Neste Oil Rally (Jyväskylä) hemsida finns HÄR

Ford´s hemsida finns HÄR

 

Ni som ev. missade programmet, ny chans kommer i morgon på tvåan, kl.

16:40-17:35
Lasse2007-08-06 10:52:53
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir kanske besvärligt men borde det inte gå att besikta bilen med en vanlig dragkrok eller ett lastbilsdrag? Det lär krävas en hel del pappersexercis eftersom det blir ett hemmabygge men nog borde det gå. Det sitter en vanlig krok på min valp så någon har lyckats med den i alla fall och med rätt körkort får jag dra två ton med den. Om den orkar eller kan stanna är en annan fråga.

 

mvh Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hmmm, kroken ej godkänd civilt? Det undrar jag, för i mitt regbevis står det

Max släpvagnsvikt: 2000kg

Max släpvagnsvikt B-behörighet: 750kg

Kopplingsanordning1: Krok

 

... och det skulle i alla fall jag hänvisa till om nån försökte stoppa mig med släp efter bilen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.
Det blir kanske besvärligt men borde det inte gå att besikta bilen med en vanlig dragkrok eller ett lastbilsdrag? Det lär krävas en hel del pappersexercis eftersom det blir ett hemmabygge men nog borde det gå. Det sitter en vanlig krok på min valp så någon har lyckats med den i alla fall och med rätt körkort får jag dra två ton med den. Om den orkar eller kan stanna är en annan fråga.

 

mvh Åke

 

blir inte alls mycket pappers jobb! iaf inte om du bara ska klara dra 1500kg men ska du över den vikten måste draget vara belastningsprövad av statens...?någon som vet? iaf vara typad och godkänd. men som sagt 1500kg är smidigt om man vill bygga eget!

mvh Daniel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att byta drag är inget problem jag har monterat kula och behållit kroken på både min c303 och 1111a då fick jag 2500kg drag vikt på kulan och 1500kg på kroken jag köpte en kula till vw transporter passar i orginal hålen på bilen satt sedan en u-balk neråt där jag satt kroken. eftersomm 1500kg är gränsför hemmabygtdrag så får man inte mer på ubalken där kroken sitter men kulan är godkänd för 3500kg så jag fik 2500kg på den vilken bilens max dragvikt är enlikt bilprovningens papper över dessa bilar. väl hemma så är det bara att byta plats på kroken och kulan. kulan kommer lite högt annars för att passa till vanligt släp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.
Att byta drag är inget problem jag har monterat kula och behållit kroken på både min c303 och 1111a då fick jag 2500kg drag vikt på kulan och 1500kg på kroken jag köpte en kula till vw transporter passar i orginal hålen på bilen satt sedan en u-balk neråt där jag satt kroken. eftersomm 1500kg är gränsför hemmabygtdrag så får man inte mer på ubalken där kroken sitter men kulan är godkänd för 3500kg så jag fik 2500kg på den vilken bilens max dragvikt är enlikt bilprovningens papper över dessa bilar. väl hemma så är det bara att byta plats på kroken och kulan. kulan kommer lite högt annars för att passa till vanligt släp

 

Om möjligt får du gärna lägga ut en bild på hur du gjort!

men det står fel i regbeviset då eller hur kunde de göra så? eller nehe du har alltså ett godkänt drag med typskylt och allt!? isf fattar jag PDT_Armataz_02_02.gif

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

såg att hornbach har en obromsad kärra med 750kg för 5000 kr, så det lutar mer åt en sådan nu med modifierad kula på bilen även om det ser bättre ut med en gammal militär bakom bilen

jag tror inte det blir så mycket svårare terräng med kärran än att den klarar av det ändå

någon som vet om det stämmer med dom nya obromsade släpen att dom är skattebefriade samt första 3 åren besiktnings fri och därefter vart annat år
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...