Gäst Lasse Postad 7 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 7 Augusti , 2007 Vad är detta? Hytt 2611 som "tydligen" Flygvapnet använt, eller.... - Någon som har mer info. om denna? /Lasse, idel öra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 7 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 7 Augusti , 2007 Den så kallade hytt-terrängbilen. Vi roddade efter den i en tråd för nåt tag sen här och med lite gemensam ansträngning kom vi fram till att försvaret utvecklat en avlyftbar radiostation avsedd att bäras av TGB13. Fästet till stationen fanns på ett tjugotal bilar påp Norrköpingsauktionen nu i våras, bland annat på den bil som Henke (har jag för mig han kallar sig) skriver om i reportagen från auktionen. Antenntrailern är avpassad att dras efter trettonbilen. Huruvida stödbenen skulle passa på ett sjuktransportskåp är det ingen hittills som kunnat ge svar på, men av teckningarna att döma och de bilder jag sett av bilar med skåpet på, så verkar det inte troligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lasse Postad 7 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 7 Augusti , 2007 Tack Erik! - Bara att glömma alltså... Mvh /Lasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Jag hade en tanke på en stödbenslösning, men jag vet inte om den är praktiskt genomförbar.. Uppe på skåpet finns ju 4 lyft öglor, och jag tänkte att dom kanske går att använda för att låta skåpet lyfta sig själv. 1. man svetsar på ett rör på skåpet vid varje lyftögla. 2. man bygger stödben som löper fritt i röret, men har en hopskjutbar del i över och underkant så man kan låsa den mot röret när den är infälld och få stödbenet att räcka enda ner på backen och en bit ovanför skåpet när det är utfällt. Sedan använder man ett wirespel i överkant av sötdbenen och genom lyftöglorna så kan man lyfta upp skåpet med hjälp av stödbenen och ett wirespel.. Har ritat ihop en enkel skiss av råttfällan nedan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Fast väggarna är väl för tunna att fästa i och så blir benet säkert ivägen för luckorna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Jag fattar inte riktigt, vart sitter änden på wiren fast någonstans? Kanske är jag som är trög Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 änden av wiren sitter i benet längst bort på min bild, men det är bara principskiss för man måste säkert dra wiren på ett bättre sätt så man kan få ett block och talga någonstans så man blir starkare i vinchen. Får ta och fundera ut någon annan lösning när jag får hem bilen i helgen.. Det knepiga är att hita en lösning så att man kan sänka alla benen samtidigt från en punkt så man slipper springa runt flera varv.. På en vanlig lastbil så skickar man ju bara ner stödbenen, sedan sänker man lastbilen och åker. Men det funkar ju inte på denna.. Det skulle finnas någon form av små domkraftar som man kan koppla i serie så när man lyfter en lyfter alla, då skulle man kunna montera dessa under skåpet och "domkrafta upp" skåpet så det blir fritt från bilen innan man fäller ner enkla stödben. Mr_Smurf2007-08-08 13:08:11 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Men om änden på wiren sitter i benet så drar man väl benet uppåt när man drar i wiren? Eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Men om änden på wiren sitter i benet så drar man väl benet uppåt när man drar i wiren? Eller? Eftersom överkanten på benet sitter högre än lyftöglan på skåpet (så högt ovanför som du vill lyfta hela kalaset), så kommer kraften att trycka benet mot backen när du lyfter skåpet till samma höjd som wirehålet i benet. På bilden så är ena benet låst i "transportläge så då är det ihopdraget och säkrat med en bult, på den andra bilden är det i lyftläge och då fäller man ut benet så det får full längd och säkrar det med två bultar så att det inte rör sig... Och då är benet totalt kanske 40 cm högre än skåpet, vilket gör att du kan lyfta skåpet till samma höjd som benet. Mr_Smurf2007-08-08 13:15:34 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Jaha, nu fattar jag hur du menar. Jag fattade inte att överkant på benet satt högre än själva hytten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Kunde man på något sätt serie koppla två enkla domkrafter på var sin sida och sedan parallellkoppla dom med varandra så skulle det innebära att benen inte behöver ha någon egen lyftanordning utan det räcker att bara sänka ner dom och ankra fast dom.. Och en stor vev i baken som man hissar med. Domkrafter av denna typ borde funka bra Om man ovanför domkrafterna har ett koniskt "hål" som domkraften åker in i så behöver man inte vara så exakt på millimetern när man backar in bilen sedan för då när man skruvar upp domkraftarna för att lätta på stödbenen så kommer skåpet att halka på rätt plats. __ / \ ____/ \________ <-- underrede skåp _ ( ) / \ <- runt kula på ovansidan av domkraften. Mr_Smurf2007-08-08 13:30:16 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Jag vill kunna ställa ner skåpet på backen efter att jag kört bort bilen och sedan lyfta upp det till rätt höjd och backa intill bilen. Med andra ord måste den lyfta ganska högt. Om man bara ska få bort skåpet ifrån bilen så räcker det ju att lyfta en liten bit. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lasse Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Hej! Hinner inte svara nu, men det är en intressant diskution. Min erfarenhet av långa stödben är att det blir "ganska" svajigt! I första skissen måste man säkra stödbenen i hytten, annars har man stora problem direkt... - Återkommer! Mvh /LasseLasse2007-08-08 13:34:30 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Hej! Hinner inte svara nu' date=' men det är en intressant diskution. Min erfarenhet av långa stödben är att det blir "ganska" svajigt! I första skissen måste man säkra stödbenen i hytten, annars har man stora problem direkt... [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_28.gif[/img] - Återkommer! Mvh /Lasse De svarta sakerna mitt på stödbenen på "hyttbilden" ska föreställa rör som är svetsade i hytten som stödbenen löper fritt upp och ner genom. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Man kanske kan ha 2st stödben på varje sida av skåpet, givetvis ska stödbenen vara av modell större, sen tar man en gängstång som är lång och går igenom båda benen och driver båda stödbenen samtidigt. Givetvis får man då gå runt och veva på andra sidan av hytten också, dvs ha 2st sådana här anordningar på hytten. Yoggi2007-08-08 14:02:45 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Kom att tänka på att det kanske blir jobbigt att veva och snedbelastat om inte underlaget är hela plant, då kommer gängstången tvingas böja sig. Om man nu inte förbinder stödbenen med varandra i nederkant. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Det bästa är nog att lyfta skåpet från bilen och sedan ställa ner ben. Saxdomkraften med sammankopplade lyft tror jag blir den billigaste lösningen. Alternativt kan man kanske fixa till nåt med sammankopplad hydraulik liknande riktbänken från Biltema. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Jo, men om man lyfter hytten ifrån skåpet och sedan ställer under ben manuellt så är det svårt att få ner hytten hela vägen ner till backen på ett smidigt sätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Kom att tänka på att det kanske blir jobbigt att veva och snedbelastat om inte underlaget är hela plant' date=' då kommer gängstången tvingas böja sig. Om man nu inte förbinder stödbenen med varandra i nederkant.[/quote'] Min plan var ju att ha stödbenen fast monterade i bilchassit och ha helt fristående ben som man sätter på plats och låser fast efter att man lyft upp skåpet från bilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Jo' date=' men om man lyfter hytten ifrån skåpet och sedan ställer under ben manuellt så är det svårt att få ner hytten hela vägen ner till backen på ett smidigt sätt.[/quote'] Inte nödvändigtvis om du hissar skåpet till lämplig höjd sätter dit benen och firar ner domkraften igen. Stödbenet kan bestå av en 4-kantprofil med hål borrade var 3:e centimeter eller något sådant, den stoppar du ner i ett fäste som du svetsat fast på skåpet. På marken har du ju då redan så klart lagt den fyrkantiga/runda foten, och sedan sätter du ihop foten och benet med en sprint.. Vet inte om jag förklarade så att det går att förstå ____ | o | | o | | o | | o | |_o_| _________Denna går un under skåpet | O | <-- Bult som fäster stödbenet |____|______________ | o | | o | | o | | | | | | | |___| | O | <- bult som fäster benet vid foten, _______ | |______ så du kan "släppa ner" benet uppifrån |___________________|Mr_Smurf2007-08-08 14:42:08 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Nu har jag ingen hytt iofs... förrän fösvaret börjar sälja ut hytt 2611. Men ett tänkvärt problem är höjden eftersom containerfästen jag har på min bil har en höjd på ca 95 cm fram och 110 cm bak vilket gör att de främre benen minst måste lyftas 15-20 cm för att det skall gå att köra fritt genom det främre benparet medan det bakre "endast" behöver lyftas så att bilen är fri. Det ställer lite krav på slaglängd. Det borde ju vara samma bekymmer med de bilar där hytten sitter direkt på ramen. Även om det inte syns nu så kommer bladfjädern bak att räta upp sig en del då lasten lättar och bakdelen därmed höjas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Man kanske kan använda sig av en winch som man putter av skåpet eller drar upp det. Om man ska dra av skåpet så drar man wiren via en rulle och sedan tillbaka till "början" på skåpet. När man då drar i wiren så dras skåpet bakåt. Om man ska dra upp skåpet så struntar man i "rullen"och drar wiren direkt till skåpet. Krävs ju visserligen lite styrningar och grejer och även något arrangemang som gör att inte skåpet ramlar ner för kanten. Yoggi2007-08-08 14:48:35 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Tror jag ska rådfråga lite "lastbilsfolk" dom brukar ha bra lösningar på sånna här problem. Fast det är klart, ska man bara ställa ifrån sig den någon gång så kan det ju räcka med att sätta fasta stödben som ovan, och bara släppa luft ur däcken bak och köra där ifrån (förusatt att inte bladfjädrarna blir jätteglada när lasten försvinner och höjer bilen med typ 30cm) Mr_Smurf2007-08-08 14:59:02 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Problemet är väl att dom inte använder sig av fattigmanslösningar utan av hydralik. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 8 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2007 Jo, men det är ju inga problem att montera en hydralpump från en gammal traktor på bilen om det skulle lösa problemet. Då kan man ju montera en liten hydralvinch i fronten också Mr_Smurf2007-08-08 15:03:34 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.