Gå till innehåll

Mobil Hytt på Tgb 13?


Gäst Lasse

Rekommendera Poster

Gäst Mr_Smurf

Jo, men jag var lite tveksam till att använda hydralik eftersom det är för lätt att av misstag starta pumpen när hytten fortfarande är fastskruvad och då blir det hyttmos och massor av svetsarbete..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Man vill väl egentligen lyfta av med typ gafflar? Varför inte något som liknar en billyft, den modellen som lyfts med vajrar innuti. Då skulle man få ner skåpet på marken när man lyft.

Om man bara vill ställa av skåpet på ben så kan man ju lyfta hela bakdelen på bilen, fästa benen och släppa ner bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill kunna dra med skåpet till en träff och ställa av det på platsen, köra i terrängen utan skåp och sen montera tillbaka det innan jag åker hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

jag behöver ochså bygga nya ben till min hytt men jag tänkte skaffa motorlyftskolvar istället för skruvarna jag har nu som är redigt tröga att veva på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att använda tryckluft. Om man har en bälg bak och en fram under borde det räcka för att lyfta hytten.

 

Kan det gå att använda en innerslang som tryckluftsbälg?

 

Som stödben skulle jag göra något liknande som används till lastbilar med laxålås.

 

Att ha med elverk och en liten kompressor när man ska ut i skogen kan vara användbart till mer också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det mesta ni diskuterat här är TUNGT. Jag vill inte göra er ledsna PDT_Armataz_02_23.gif men de som har tänkt ha sin 13 som lätt lastbil och dessutom vara nåt sånär lagliga, är skapligt i närheten av gränsen med tomt skåp, reservhjul, lite pick och pack, en uppsättning verktyg och en mätt passagerare.

 

Jag är på g bygga nya stödben till min camper, enligt samma principip som originalets fast med slaglängd 150cm. De blir radikalt grövre och kommer i ihopskjutet tillstånd ändå vara 220 cm långa. Jag får äta lite mer knäckebröd och göra armhävningarna lite mer regelbundet framöver, för i bästa fall kommer varje ben väga 25 kg. Originalet är byggt av fyrkantrör iskjutet i varandra och med en trapetsgängad skruv och mutter. Väger inte mer än 5 kg styck. Högst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Ska du ha varianten där du kan ställa ner hela hytten på backen eller ska du bara lyfta den för att kunna köra bort bilen?

jag tänker ha hytten på benen och sänka ner den till fordonshöjd efter avlyftning' date=' vid ombyggnaden så stog den på benen och det var stabilt att vara inuti och jobba, och jag passade på att svetsa in nya fästen bak på sidorna där dom nya benen ska fästas

 

tänker med lyfta av hytten på träffar som har övernattning för den ska inte få uppleva någon grövre terräng nu efter ombyggnaden och skadas[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_31.gif[/img]

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Efter att ha läst tråden med Daniel.L´s 'diesel motor' och sett alla bilder är jag övertygad om att din konstruktion för att lyfta hytten kommer bli utmärkt.  Bara att vänta på bilderna på det så kan alla se hur en slipsten skall dras.

 

Hittade denna elektriska saxdomkraft som skulle förenkla bygget en del genom att köra dem parvis elektriskt.

 

saxdomkraft.jpg
petewedi2007-08-10 14:55:19
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...