Gäst lfca Postad 9 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 9 Augusti , 2007 Hej nån som provat att traktor regga en 30-bil . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst lfca Postad 14 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2007 Ingen som haft de funderingarna här........ alla har väl förstås c kort Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst muirhill Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2007 Jag e dålig på vilka regler som gäller för traktor, men ett inte helt lätt problem blir väl att begränsa farten till 30. Om du inte vill in o stöka i växellådan (automat) så måste du väl ordna nedväxling på annat sätt, i fördelningslåda eller dylikt. Kanske bättre att lägga pengarna o tiden på C-kortet i stället Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2007 Tror mer på tung terrängvagn,, då behövs inga ingrepp på bilen,, fast man får inte köra mer än 50,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst lfca Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2007 Ok låter intressant, hur bär man sig åt då, och får man köra på allmänväg då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2007 Har varit i kontakt med vägverket och SMP om att regga om en TGB13 till tung terrängvagn.. Det svar jag fick var att det kanske går att regga om den till tung terrängvagn men då måste den uppfylla samma hårda krav som till exempel skotare och skördare. Det innebär bland annat att du ska kunna fälla ett träd på hytten utan att föraren skadas. Den ska dessutom klara ett hinderprov som i prinicp förutsätter servostyrning. Men det kan ju hända att TGB30:n uppfyller kraven, det är bara att kontakta en SMP kontrollant nära dig och fråga. http://www.smp.nu/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2007 Kan komplettera med mer fakta i ärendet tung terrängvagn. Jag har i tjänsten hållfasthetsberäknat en del säkerhetsutrustning åt en stor svensk tillverkare av skördare och skotare, bland annat "Roll over protections", dvs störtbågar. Det ställs krav på hur mycket energi (kraft gånger plastisk+elastisk deformation) bågen/hytten skall kunna ta upp, samt även hur mycket statisk last i olika rikningar den skall klara. Samt att hytten/bågen skall kunna hålla en viss statisk last under en viss tid efter energiupptagningen, motsvarande maskinens egenvikt plus last i alla riktningar. I klartext så skall man alltså klara en rejäl rulltårta med maxlast utan att deformera hytten eller bågen alltför mycket. Det är ganska mycket beräkningar bakom detta, allt skall visas för SMP för att få det godkänt, samt troligen en slutgiltig förstörande provning. Vill inte vara pessimist, men det kostar multum att få dessa beräkningar gjorda "på riktigt". Alternativt att man gör det själv om man har kunskapen och mjukvaran... Sen tillkommer svetsjobbet... och i dessa fall där det handlar om energiupptagning får inte bågen/hytten vara för stumt byggd.... // Klas Klas_B2007-08-15 12:28:02 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 15 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2007 O skatten på traktor går på vikt, så den sticker iväg där... SBAT-hytten verkar hålla ordinär lastbilsstandard, dvs 1 ton rakt uppifrån vid gaveln + en cylinder på 1 ton (osäker på vikterna) som skall svinga 45-grader mot främre stolpen. Efter det behöver man bara kunna öppna dörren... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.