Gå till innehåll

LGF


Gäst lfca

Rekommendera Poster

Gäst muirhill

Jag e dålig på vilka regler som gäller för traktor, men ett inte helt lätt problem blir väl att begränsa farten till 30. Om du inte vill in o stöka i växellådan (automat) så måste du väl ordna nedväxling på annat sätt, i fördelningslåda eller dylikt. Kanske bättre att lägga pengarna o tiden på C-kortet i stället PDT_Armataz_02_02.gif 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf

Har varit i kontakt med vägverket och SMP om att regga om en TGB13 till tung terrängvagn..

 

Det svar jag fick var att det kanske går att regga om den till tung terrängvagn men då måste den uppfylla samma hårda krav som till exempel skotare och skördare.

 

Det innebär bland annat att du ska kunna fälla ett träd på hytten utan att föraren skadas.

 

Den ska dessutom klara ett hinderprov som i prinicp förutsätter servostyrning.

 

Men det kan ju hända att TGB30:n uppfyller kraven, det är bara att kontakta en SMP kontrollant nära dig och fråga.

 

http://www.smp.nu/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan komplettera med mer fakta i ärendet tung terrängvagn. Jag har i tjänsten hållfasthetsberäknat en del säkerhetsutrustning åt en stor svensk tillverkare av skördare och skotare, bland annat "Roll over protections", dvs störtbågar. Det ställs krav på hur mycket energi (kraft gånger plastisk+elastisk deformation) bågen/hytten skall kunna ta upp, samt även hur mycket statisk last i olika rikningar den skall klara. Samt att hytten/bågen skall kunna hålla en viss statisk last under en viss tid efter energiupptagningen, motsvarande maskinens egenvikt plus last i alla riktningar. I klartext så skall man alltså klara en rejäl rulltårta med maxlast utan att deformera hytten eller bågen alltför mycket.

 

 

 

Det är ganska mycket beräkningar bakom detta, allt skall visas för SMP för att få det godkänt, samt troligen en slutgiltig förstörande provning.

 

 

 

Vill inte vara pessimist, men det kostar multum att få dessa beräkningar gjorda "på riktigt". Alternativt att man gör det själv om man har kunskapen och mjukvaran... Sen tillkommer svetsjobbet... och i dessa fall där det handlar om energiupptagning får inte bågen/hytten vara för stumt byggd....

 

 

 

// Klas

 

 

 

Klas_B2007-08-15 12:28:02

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O skatten på traktor går på vikt, så den sticker iväg där...

 

SBAT-hytten verkar hålla ordinär lastbilsstandard, dvs 1 ton rakt uppifrån vid gaveln + en cylinder på 1 ton (osäker på vikterna) som skall svinga 45-grader mot främre stolpen. Efter det behöver man bara kunna öppna dörren...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...