Gå till innehåll

projekt extrem suzuki (fas 2 påbörjad sid 8)


Gäst skogsvild

Rekommendera Poster

Gäst skogsvild

Igår var jag nere i borås och hämtade hem ljuvliga saker till nya projektet.

 

På päronens tomt står nu 1 fram och 1 bakaxel från en tgb20.

 

Idag började jag med och tvätta av dom hed högtryckstvätten och mäta lite på dom

 

Plannerar att köra med mina 15" fälgar och köra med original trummbromsar till att börja med iallafall. senare ska det byggas om till skivor är det tänkt

Var lite osäker på om 15" fälgarna skulle få plats med originall trummbromsar då tgb modellerna kör med 16" fälgar original.

Men efter lite mätande och styrande konstaterade jag att det går.

Behöver bara svarva av den uppstickande kanten längst in på trummorna så går i i 15" fälgarna :D

Ska be en kille stansa ut nya centrum till fälgarna med volvons bultcirkel samt willys bultcirkel och flytta ut dom i fälgen så de breddar mycket innåt.

När jag svetsat nya centrum i fälgarna så kommer axlar och däck bli totalt 2m breda ytterkant på hjulen :?  Där sket sig ideen med att kunna köra den på kärra.

Bredaste kärran jag hittat häromkring är 1,95m bred.

Går inte göra så fälgarna breddar mer innåt än det.

Men men får väl låna lätta lastbilen på jobbet om man ska iväg på träffar så det går ju ändå.

Nu fattas det nått att sätta dom på

 

Har lite ideer om en lång suzuki så ifall nån vet om nån sån som är BILLIG så säg till.

Behöver inte axlar, motor eller växellåda

 

 

Jag vet att jag börjar lite i fel ände men va fan gör det bara det blir bra i slutändan

 

 

 

Bilder kommer senare ikväll då jag ska upp till garaget.
skogsvild2008-10-20 18:07:26
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går ju alltid att höja golvet på trailern med hjälp av träreglar eller liknande "lätt" material. Skärmarna brukar ju vara det som sätter gränserna, men de kan ju göras fällbara i sidled.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild

Här kommer lite kort på vad jag har för grejjer till nya bygget för tillfället.

Här är de däcken från gamla jeepen

dckfrnsidanpy0.jpg

Shot with PENTAX Optio 50 at 2007-08-15

Inte så där jätte bra mönster i däcken men ska kolla ifall man kan låna en mönsterskärare nånstans och skära upp lited mönster i mittendelen :D

mnsterca0.jpg

Shot with PENTAX Optio 50 at 2007-08-15

Och här är de underbara axlarna :D

bdaaxlarnapv9.jpg

Shot with PENTAX Optio 50 at 2007-08-15

framaxelnframifrnkg2.jpg

Shot with PENTAX Optio 50 at 2007-08-15

Sen en bild på kanten (vid röda pilen) som måste svarvas ner för att 15" fälgarna ska gå på :D

bromstrummael0.jpg

Shot with PENTAX Optio 50 at 2007-08-15

 

Det var alla bilder för den här gången men mer bilder kommer så fort det görs några framsteg  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild

Där är jag lite kluven.

 

Helst skulle jag vilja skära ut hjulhusen bakåt och sätta hjulen längst bak men det är så mycket mer jobb med det så jag vet inte än PDT_Armataz_02_14.gif

 

Men än har jag ju inget objekt att sätta axlarna på så det kanske inte blir så mycket jobb beroende på vad jag hittar för objekt PDT_Armataz_02_10.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering bara...Jag kör med 15 tummare på mina 11axlar problemet va inte ringen på bromstrumman utan att det tar imot mot P-änden med felsorts fälgar. Får inte va för taigt mellan fälgen å P-änden risken e att du får nått imellan sen böjer du P-änden...nått å tänka på bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag säger bara Range Rover. Fy fasen vilken sexig kombikaross... PDT_Armataz_02_29.gif Den med C3-axlar under, en modernare diesel och så får man väl dra alla kablar nya så det blir ordning på vad engelsmännen trasslade in sig i en gång i tiden. Japp, det var ju min smak det, men nåt jag gärna skulle bygga om jag ville ha en serietillverkad kaross med rediga grejor under.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild

OM jag hittar en lång suzuki till rätt pris så har jag lite inspiration :D

Ska bygga en sån här. Är så jävla rå och precis mitt "stuk" på hur en offroader ska se ut.

txzuk2.sized.jpg

txzuk3.sized.jpg

txzuk1.sized.jpg

Nu måste jag bara införskaffa mig en lång suzuki, en bunt rör :D och en rörbock sen kan kreativiteten flöda :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild

Så ifredags var jag till vadstena och hämtade hem ett objekt.

Vart en lång suzuki 413W. Fick den för 4500:- volket jag tyckte var ett kap. det enda som finns på den är att generatorn har kärvat fast, ena bladfjädern bak är böjd och ett litet rosthål i rutramen.

Kom hem och satte batteriet på laddning över natten och dagen efter hoppade den igång utan problem bara man släppt på remmen.

Nu till lite bilder:

objektetframifrninnanstwm8.jpg

rostfrisidacm3.jpg

bakifrninnanstartenbe8.jpg

inredninghz1.jpg

 

 

Jag tror jag gjorde ett kap då den inte är så rostig som suzuki brukar vara, att motorn går furutom generatorn och till det priset oxå :D

Så om ett tag så ska jag börja slakta den och då kommer en hel del delar bli till salu. Ska sälja framskärmar, baklucka, axlar, motor, växellåda, frontplåt och lite smått och gott.

Sen ska det börja kapas :D

Komentera gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild

Jo killen som hade den hade den ståt som reklampelare åt deras museum, därav texten bak.

 

Han hade funderingar på att bygga trialbil men hade aldrig tid.

 

Jo den är jävligt fräsch för att vara en suzuki, de brukar ju rosta upp totalt. Och för det priset oxå var det bara slå till :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst skogsvild

OK nu har jag börjat lite smått.

Rivit ur motor och växellåda och såld det. Har ärven rivit ner fronten.

frontennerplockadkf2.jpg

 

Fanns lite rostlagning att ta tag i men det hade jag räknat med men inte att det var så här lite :D

Höger sida av torpeden

torpedenpassagerarsidanzz8.jpg

Vänster sida av torpeden

torpedenfrarsidanmh3.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...