Gå till innehåll

projekt extrem suzuki (fas 2 påbörjad sid 8)


Gäst skogsvild

Rekommendera Poster

Gäst skogsvild

För att en kort suzuki har en alldeles för kort hjulbas för att höja den så mycket jag tänkt. En i klubben har 35" på en axelvänd kort suzuki och det känns som den ska tippa fram/baklänges så fort det börjar luta lite :D

 

Bla därför jag valde en lång suzuki då jag kan bygga den hjulbas jag själv vill ha (ca 2,40m) och att långa suzukis är i särklass billigare än korta då ingen vill köra med långa suzukis i skogen :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bla därför jag valde en lång suzuki då jag kan bygga den hjulbas jag själv vill ha (ca 2' date='40m) och att långa suzukis är i särklass billigare än korta då ingen vill köra med långa suzukis i skogen :D
[/quote']

 

ahh, stämmer. det kan nog nu när man tänker efter bli ganska fräckt ändå, om du får lite höjd på den så spelar de ju inge roll om de e en lång :D   
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild

SSSHHHHHH men jag kommer gå plus på köpet efter jag sålt de delar jag inte behöver PDT_Armataz_02_02.gif har redan folk som vill köpa vissa grejjer och om de köper det dom vill ha ligger jag 1000:- + PDT_Armataz_02_11.gifskogsvild2007-09-08 15:14:40

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst skogsvild

OK har stått still nu ett tag pga andra saker som behövde prioriteras.

Men igår påbörjade jag min pappaledighet som varar i 6mån och idag var jag uppe i garaget 4timmar.

 

krängde av alla däcken från fälgarna och slipade der alla svetsar så jag kunde slå ut gamla centrumna.

Får väl se om jag åker upp till garaget imorron oxå då ska jag dra in axlarna i garaget och börja skära dom rena från fästen och skit jag inte behöver. Sen ska jag fortsätta att slipa bort all färg från fälgarna  inget roligt men det är roligt sen när de är nymålade och klara. (fattas bara bead lock's nu men det får vänta)

 

Ska få nya centrum till fälgarna i veckan så i helgen blir det att bygga nån anordning på ena axeln som man kan säta dit centrumet på axeln och sen trä över själva fälgbanan och ha nått stop så man kan punkta fast fälgbanan så fälgen blir rak.

 

Har även lånat en däckskärningsmaskin av en i klubben så nu är 3 av 4 däck skurna men jag måste ha ett nytt skär innan jag kan skära det 4:e däcket :S

Bilder kommer nästa gång jag är i garaget (ev imorron då) och kommer ihåg kameran  :rodnar:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild

Ja älsta grabben är hos dagmamman 08:00-13:00 tis-tors och jeepen har jag ju hos föräldrarna och då kan ju morsan vara barnvakt åt minstingen medans jag är i garaget på andra sidan väggen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild

Eftersom jag vet att det är roligare med bilder tog jag med mig kameran och svängde förbi garaget när jag skjutsade ungen till dagmamman :D

 

Nyskuret mönster i däcket :D var bra tycker jag

skurretdckcu0.jpg

By skogsvild

 

Sen har vi fälgarna där jag har tagit bort de gamla centrumet.

gamlacentrumborttagnaxt4.jpg

By skogsvild

Sen har vi nysvarvade bromstrummor :D

nysvarvadbromstrummapj5.jpg

By skogsvild

 

snart börjar det bli dags att dra in själva objektet i garaget och börja mäta in vart axlarna ska sitta osv osv :naughty:  :naughty:  :woot:  :rock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst skogsvild

idag tog jag in jeepen i garaget B)

Började riva ner tak osv för att kunna plocka loss rutramen för lite rostlagning :S

Var upprostat vid de båda nedre hörnen.

Ena sidan var inte så farlig så den vart jag klar med men andra sidan behövs det bytas plåt både på utsidan och insidan. Kom en bit på utsidan sen åkta jag hem :D

 

Slipade bort  alla fästen osv på framaxeln :D Satte dit ett centrum på axlarna och började mäta hur mycket jag kunde få fälgarna att bredda inåt utan att det tog i nånstans. Slutade med att den kommer bli 2,09m ytterkant på fälgarna :S Fick fixa nya fästen för bromsslangarna då de tog i där de satt original. satte dom på ovansidan och då gick det kanon att svänga utan att de tar i :D

Nu är det bara bakaxeln kvar som ska skäras/slipas ren från färsten.

nästa vecka ska jag böra riva bort originalaxlarna sen ska jag börja mäta ut fästen osv för portalaxlarna :D

 

Bilder kommer imorron eftermiddag/kväll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild

Nu kommer lite bilder för de som är intresserade :D

vi börjar med hur det ser ut nu i garaget. Plockat av taket, bakväggen

 och rutramen.

dagslgetqu3.jpg

Sen har jag börjat med rostlagning på rutramens nedre hörn. vi börjar med en bild på det pågående hörnet :D

enasidanprutramua1.jpg

Den andra sidan är så gott som klar

denlagadesidanprutramenvh7.jpg

 

Sen en bild på framaxelnhur den ser ut nu med flyttade bromsslangar och renkapad/slipad från alla fästen

ettstyckrenskapadframaxki7.jpg

Sen lite närbilder på bromsslangarna och frigång vid fälgen

bromsslangardm5.jpg

 bromsrrzv9.jpg

 

Här har jag punktat fast ett centrum på en fälg för att mäta frigång och spårvidd osv kommer bli 2,09m ytterkant på fälgarna :S skulle vilja haft den lite smalare med det går inte med 15" fälgar

flger2.jpg

 

Sen har jag hämtat motor och låda (B23E med m47 låda) som jag har tvättat av lite. Tack pajerojonte för motorn :)

motortm0.jpg

 

Det var allt för den här gången men stay tuned då det kommer komma en hel del uppdateringar snart framöver ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild
hm lite intresserad hur du skall få i hop M 47 lådan med fördelnings lådan' date=' skulle vara bra att kunna klämma dit en sådan på valpen också [img']smileys/PDT_Armataz_02_30.gif[/img]

 

Suzuki har en fristående fördelningslåda dvs det sitter en kort kardanstump mellan växellåda och fördelningslåda så det blir inga problem :)

 

Finns det ingen adapter att köpa till m47/valp fördelningslådan???

 

 

Den är ju så pass vanlig att det borde ju vara nån som har den kombinationen??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild
Här finns det adaptrar av alla de slag...

 

 

Är ju adaptrar mellan motor och växelåda där. Han ska ha adapter mellan växellåda och fördelningslåda ;)

 

Nog OT tillbax till suzuki bygget.

 

 

Idag kom en kille och lämnade 1st range rover kardan för den lilla summan av 100:-

 

Range roverns medbringare passar direkt på volvo portalerna så nu ska jag leta efter bra kardanämnen att modifiera så de kommer passa bygget :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild

Jaha dags för en liten update.

Var på jeepträff i söndags (kolmården) och fick mig lite inspiration.

Hade tänkt skruva 2 dagar (mån och tis) så det händer lite i garaget men ödet ville annat.

Började med på vägen hem så gick bilen varm ett par gånger. Började direkt på måndag morron och kolla termostaten och den funka som han skulle :S fan vattenpumpen har pajjat. Åkte in till mekonomen och hämtade en vattenpump och började skruva isär kl 14:00 och hade fått loss vattenpumpen kl 20:00. tog kväller då.

Tis morgon går jag ut i garaget och börjar plocka ihop den. behövde en ny rem så jag tog farsan volvo 940 och åkte och köpte en rem. vad tror ni händer på vägen hem  :shock:  avgasrörshelvetet går av  :twisted:

jag som hade tänkt skruva jeep så får jag ännu mer jobb  :twisted:  :twisted:  :twisted:

summa av kardemumman: jag byter ALDRIG mer vattenpump på en Passat 1,8T -98 igen.

 

Nu har jag skrivit av mig lite så nu återkommer vi till suzuki bygget :D fick iallafall lite gjort idag på efter middagen.

Började med att palla upp den

uppalladmedaxlarub1.jpg

Plockade bort det jag inte ska ha AXLARNA  :)  :lol:

jeepenutanaxlarbx8.jpg

la mig under och inspekterade lite :D vad tror ni jag hittade då  :?  ännu mer rost :D

Förarsidan

rostfrarsidanjp7.jpg

Passagerarsidan

rostpassagerarsidanme5.jpg

 

Sen lite bilder för dom som vill se hur garaget ser ut :D

garagetutifrnea2.jpg

Innifrån "hörnet"

ifrnhrnetst1.jpg

 

Så det var allt för den här gången. Men det dröjer nog inte så länge tills nästa uppdatering för nu borde det hända lite i garaget :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild

Nu finns det ingen återvändo längre

Har tillbringat de 2 senaste dagarna att laga all rost och lite annat.

Idag så kapa jag av karossen där jag tyckte det vart bra :D

avkapadfrnhllca9.jpg

avkapadbakifrnut3.jpg

enasidanbakejfrdigte3.jpg

 

Ena sidan är igensvetsad med 5mm plåt för stadga då rören som kommer löpa bakåt kommer sitta fast där. Borrade hål och svetsade mutter på baksidan så jag kan plocka bort rören bakåt ifall det skulle behövas

sidabakfrdigbk0.jpg

 

Placerade ut framaxeln och mätte in den där jag vill ha den. Hjulen kommer bli det som sitter längst fram så jag ska i princip kunna köra uppför en vägg med fronten

framaxelplaceringutandckr8.jpg

framaxelplaceringmedhjuxp2.jpg

Var tvungen att ställa ut hjulen ungefär där de ska vara för att få ett perspektiv på hur det kommer bli

meddckenutplaceradeco4.jpg

 

Kommer bli rätt så bred oxå  men det är ju bra fäör då välter den ju inte så lätt

framifrnbredqh5.jpg

 

Det var allt för denna gång :D men ge gärna synpunkter och komentarer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst skogsvild

Jaha ännu en dag i garaget :D

Har slipat hela dagen lång. Fy fan vad tråkigt och vad mycket skitfästen det sitter på ramarna  :lol:

 

Skurit/slipat bort motorfäste, stötdämparfästen och lite andra fästen fram

renslipadramframde3.jpg

 

Lite dåligt kort men här är en renkapad/slipad bakända av ramen  :)

renkapadrambakaq9.jpg

 

Efter otaliga rondell skivor och slipskivor senare låg det här på golvet.  :shock:

bortkapadefstenosvkm2.jpg

 

Även bakgavlarna är nu klara båda 2 :D så här blev det på andra sidan  8)

bakgavlarnaklarapg5.jpg

 

Nästa steg är att montera dit volvo 164 styrsnäcka. Här håller jag på att passa in det och mäta lite

inpassningavstyrsnckanbk6.jpg

 

Det var allt jag han med idag. Måste besälla stagen till axlarna så jag kan börja måtta in dom och börja göra fästen osv så den kan står på egna hjul snart  8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...