Gå till innehåll

Kompressor


Gäst petgus

Rekommendera Poster

Har funderat lite på hur man skaffar tillgång till luft när man är ute i skogen.

Vore ganska fint att kunna fylla däcken innan men ger sig ut på vägen igen och bra att kunna köra en mutterdragare om man måste skifta hjul eller blåsa rent om man råkar ut för problem. Jag kikar lite på en bensindrivenkompressor att ha bak på "flaket", har provat en liten 12v kompressor men det tar evigheter att fylla hjulen med en sån liten rackare.

 

Hur har ni andra gjort?

Konverterat AC kompressor, 12v/24v kompressor  eller annan lösning/kompressor?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

interesant fråga! själv så är jag inne på ditt spår med en bensindriven kompressor som klarar av att leverera tillräkligt för behovet.

 

vilken kompressor har du kikat på?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

jag har funderat på detta sista veckan me då jag vill kunna släppa och fylla däck trycket smidigt på träffar samt tillhandahålla med mutterdragare då erik byter däckPDT_Armataz_02_02.gif

så någon smart lösning är mycket intressant! det jag helst vill är en smidig fastinstalation med trycktankar under flak tex.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte konvertera en ac-pump, men ju fler personer som jag pratade med och lite egna tester så slutade jag ut den iden.

Har tagit remskivor från ac-pumpar och monterat dom på en fordonskompressor och en hydraulpump, trångt som rackarns men det gick.

Kompressorn ger ca: 200 liter/min.

Kompressor.JPGKompressor_&amp_Hydraulpump.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Går kompressorn och pumpen hela tiden då? Levererar kompressorn luft hela tiden? Var får man tag i en fordonskompressor? Finns det mycket grejer på skrotar för lastbilar billigt? Var finns det lastbils demonteringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I denna veckas rustablad finns det en 230v /1,5 hk kompressor för 499 kr.

 

Till det behöver man ett elverk 2,4 kw som kostar 1995 kr.

 

Ett elverk kan vara bra att släpa på till fler saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Remskivorna snurrar hela tiden (utan motstånd), först när man lägger spänning på el-magneten och tryckvakten säger att trycket är under 5 Bar så drivs pumpen.

Kompressorn var det en vänlig polare som donerade och tyckte att jag kunde ha nytta av den.

Kollade som en tok på nätet efter data på den men hittade inte så mycket, ville inte offra tid på nått som man inte kan hitta reservdelar till, jag la komp. på is tills jag skulle komma på en lösning och den kom när jag kikade innanför motorkåpan på en traktor, en BM-4300, PDT_Armataz_02_28.gif där satt det en lika dan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill annvända en ac-pump så finns det en York pump som är ganska vettig då den har egen oljesump.

Den satt bl.a. monterad i volvo 260 har jag för mig.

Problemet med dom flesta (vanliga/runda) pumparna är att oljan, för smörjning av lagren, cirkulerar tillsammans med köldmediet runt i systemet.

En till sak är att luften på trycksidan blir väldigt varm (när jag provkörde så blev slangen som tuggummi) när den sitter i ett ac-system så kyler den kalla luften på sugsidan pumpen.

 

ErikL2007-08-18 01:14:15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det där var tjusigt! Luft vore verkligen bra att kunna fixa. Jag lyssnade på en som skaffat egna däckstryckpysare som stängde däckets ventil när trycket kommit ner till rätt nivå. "Får plats i den här lilla asken, rackarns praktiskt!" "Men i vilken liten ask har du med tryck att fylla däcken med igen då?" PDT_Armataz_02_23.gif

 

Själv är jag inne på att plocka upp min elvahästars encylidersdiesel från trädgårdstraktorn på flaket (54kg) och sätta femhundrakronors garagekompressorn bredvid, fast utan elmotor. Remskiva med hävarmsspänning från en luftcylinder emellan. Tills cylindern får tillräckligt tryck för att klara sig själv skulle jag få dra i hävarmen så remmarna ligger an mot hjulen. Så får tryckvakten manövrera en ventil som drar tillbaka kolven när rätt tryck uppnåtts, så att remmen hjular fritt.

 

Är du säker på att ett 2.4 kW verk klarar startströmmen kompressorn kräver? Jag kikade på min egen kompressor idag och den är på 2hp men kräver 10 amp trög. Undrar om ett så litet elverk klarar en sån spik.
omega24v2007-08-17 22:47:59
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.5 hk = 1100w så 2,4 kw borde klara den utan problem.

 

Industridammsugaren vi har på jobbet tror jag är 2000w och det kör vi på 2,4 kw elverk.

 

jag tror vi har en 1,5 hk kompressor som jag kan testa på måndag att köra på elverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att ett 2.4 kW verk klarar startströmmen kompressorn kräver? Jag kikade på min egen kompressor idag och den är på 2hp men kräver 10 amp trög. Undrar om ett så litet elverk klarar en sån spik.

 

Det är inte självklart. Det hänger på den sk kortslutningseffekten på generatorn och den brukar inte anges på de här småmaskinerna. En liten hint kan du få om du kikar på skillnaden mellan kontinuerlig och maxeffekt på elverket. I detta fallet' date=' ju större desto bättre. Säljarna handskas också ganska vårdslöst med beteckningarna kW och kVA. Mycket förenklat kan man säga att en generator som kan ge 2,5 kVA kontinuerligt klarar av att driva ett elelement på 2,5 kW eller en elmotor på ca 2 kW men om den klarar av att starta elmotorn är en annan sak. Enkelt uttryckt, ju mer roterande massa desto större chans att det funkar.

 

Exemplet med en kompressor på 1,5hp och en generator på 2.4kW kan (och borde) mycket väl lyckas men tyvärr vet man inte säkert förrän efter ett prov. Skulle det inte gå finns det en del mer eller mindre krångliga trix att ta till för att göra starten lättare. Frikoppling mellan motor och kompressor, dekompressionsventil så kompressorn kan starta utan mottryck, svänghjul på elverket för att nämna några. Grannen provade att köra en högtryckstvätt modell mindre med sitt elverk på ca 3-3,5kVA och det gick inte.

 

Jag kikade lite på alternativ och hittade en liten kompressor på Jula 200-038 på 60W max 3,5bar som går att driva med en inverter (fast då är det nog ungefär lika bra med en liten 12V kompressor). Annars 200-005 på 1hp som inte borde vara några som helst problem att starta men ovan nänmda generator.

 

Fast det är klart. Ett hemmabygge med en gräsklipparmotor och en kompressor för att slippa mellanledet med el har ju stora viktfördelar. Jag hade dock tagit en vanlig briggs och stratton. 11hp är känns som lite overkill på den lilla kompressorn.[img']smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img]

 

mvh Åke
Ake642007-08-18 05:11:18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hehe, ja man får byta kalsonger efter att ha lyft den från mark till flaknivå. Det är en REDIG pjäs som förmodligen inte märker nämnvärt att remmen dras åt för att driva kompressorn, det är gott om svängmassa i den. Men vikten ser jag enbart som en fördel. När camper och annan last åkt av, så skulle kompressorbygget fungera som en utmärkt barlast i skogen. Välsurrad så klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minsann, men då vet jag precis vad du ska ha. Julas 3-fas dieselverk på 4,2kW (98kg) och en riktig kompressor. Då behöver du inte bekymmra dig för mutterdragare heller. PDT_Armataz_02_11.gif 

 

Nåja, allvarligt talat. Jag var faktiskt och inhandlade ett sådant till farsan idag (att användas när nästa Gudrun, hon som vill slå ner allt som står, kommer) och det klarar som sagt 4,2kW kontinuerligt med 3-fas. Enfas däremot ska det bara klara 1.4kW/fas och jag passade på att provstarta min 2hp kompressor med det. Det gick hur bra som helst. Testet går väl inte direkt att jämföra med ett litet enfasverk pga att svängmassan i det här är så mycket större men i alla fall...

 

En sak till om elverk. Glöm inte att de ska jordas, antingen till ett befintligt jordlinenät (och det lär ju inte finnas) eller med ett jordspett dvs ett spett/rör i en bra metall (koppar är att föredra) som slås ner i marken (ju blötare desto bättre). Installationen ska även vara försedd med jordfelsbrytare. Det fanns inte på det jag köpte och jag är faktiskt lite tveksam till att det får säljas utan för är det någonstans det är lämpligt att ha jordfelsbrytare så är det här.
Ake642007-08-19 02:11:48
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dykartuber kan vara en smidig lösning eftersom de innehåller så mycket luft. Nackdelen är förstås att man måste få tag i besiktigade tuber och åka och fylla dem hos någon dykfirma.

Läste en review av olika 12v kompressorer och då provades även PowerTank (motsv. dykartuber) http://www.parksoffroad.com/prodreview/inflatortest/inflatormain.htm

 

Jag fick inte tag i dykartuber till en billig penning så istället började jag fundera på att ta en billig "hemkompressor" och byta ut 230v motorn mot en startmotor. Borde fungera med en startmotor men risken är att den går lite varm eftersom dom inte är konstruerade för att köras permanent.

 

Har även varit inne på AC pump konvertering men det är lite väl trång under motorluckan på min bil så jag försöker lösa det med något bak på flaket.

 

Nu har jag kommit över en bensindriven kompressor med Briggs & Stratton motor, en fd. militärkompressor. Nu visade det sig att den var lite äldre än jag först trodde men det betyder inte att det är dåliga grejer för det (den är från 1942... dvs andra världskriget). Kompressorblocket är 2 cylindrig Bendix-Westinghouse och jag tror att det är samma block som satt på lastbilarna förr i tiden (det var som bekant på 30-40 talet man började med tryckluftsbromsar på lastbilarna).

 

Till den bensindrivna kompressorn kommer jag att ta en 20liters tank och anslutningar från en Rusta kompressor jag var och köpte för 499.-.

 

Kompressorblocket som blir över från rustakompressorn tar jag såklart och ser om jag får ihop med en startmotor så jag kan få klarhet i om den teorin fungerar eller inte.

 

Försöker ta några bilder på alltsammans i eftermiddag

 

mvh Peter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Själv har jag en 1000w inverter och en liten kompressor som går på

220v. Kompressorn pumpar omkring 100L/min och invertern kan man använda

till annat. Inverttern kosta visst omkring 1500kr och kompressorn under

1000kr.

 

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Och när vi är på elverk och gnider måste jag passa på att i ett spår vid sidan om trådämnet förmedla vad elektrikern på jobbet har att säja om dem, eller åtminstone om de som använder sig av dem. Det kan vara rent livsfarligt att koppla in dem till huset vid ett strömavbrott och så att säga driva huset "baklänges" via nåt lämpligt uttag nånstans. Kanske inte så farligt för de i huset, men för linjearbetarna som försöker återställa strömförsörjningen. Gör man på ett eller annat sätt fel vid inkopplingen, så riskerar man sätta nätet i spänning och då blir det killigt i fingrarna för grabbarna som röjer bland trådarna i skogen. Har för mig han pratade om nåt i stil med åtal för allmänfarlig vårdslöshet.omega24v2007-08-19 20:25:40

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mordförsök enligt mitt sätt att se det.

 

Man får inte "bakmata" kåken överhuvudtaget om man inte kopplar in elverket t.ex. via en brytare som antingen kopplar in huset via elverket eller yttre nät men inte båda samtidigt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst muirhill

Undrar bara över det här med dykartuberna, om dom ska vara fyllda till max bör väl en viss försiktighet iaktas. Dom tuber vi använde för rökdykning under min tid som brandman fylls till 300 bar (kg) och de "civila" tuber som fylldes på stationen fylldes till 200. Kan ju bli lite mycket luft om man så säger PDT_Armataz_02_07.gif om det nu inte finns nått bra sätt att begränsa trycket och/eller flödet på. 

muirhill2007-08-19 21:44:52
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom just på att på milorep hade vi verkstadsvagnar som vi drog efter en

lastbil och innehöll en vw typ1 industrimotor och en

flerstegskompressor som man fyllde flaskor med.

 

Till den hörde ett stort tält som rymde en stridsvagn.

 

Någon som sett till någon sådan på auktionerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla dykartuber finns det två regulatorer. En högtrycksregulator som tar ner trycket till 10-12 bar, och sedan den man har i munnen som släpper in luft när man behöver.

 

Om man kopplar in sig på lågtrycksuttaget på högtrycksregulatorn så går det utmärkt att fylla däcken. En kamrat till mig har använt sina tuber till det länge.

 

Mårten
smypm2007-08-20 13:33:55
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI
Hej

Själv har jag en 1000w inverter och en liten kompressor som går på 220v. Kompressorn pumpar omkring 100L/min och invertern kan man använda till annat. Inverttern kosta visst omkring 1500kr och kompressorn under 1000kr.

Micke

Lät intressant då kan man ju använda sig av Nato uttaget som finns vid

batteri lådan. Motsatsen till uttaget på bilen borde ju gå att få tag på.

Någon som vet var? 

 

Mvh Arnberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...