Gå till innehåll

Kompressor


Gäst petgus

Rekommendera Poster

En bild på motornsfläktkåpa, tank och kompressorn

 

1.JPG

 

Här är kompressorn sedd från andra sidan och monterad i bilen

3.JPG

 

Här är Kompressortank (från Rustas 499 kronors kompressor) och lite blå slang från biltema

2.JPG

Resultat efter att provat lite:

Kompressorn inställd på att ladda upp till 6bar

Motorns automatiska varvtalsjustering är inte i funktion så en person måste gasa lite annars går allt på tomgång

Mutterdragare fungerar att använda

Fylla ett 37" däck från 0.9 till 2.0 tar 1.12minuter

Starta motorn kan ta tid och sätta nerverna på prov och generera svordommar

Efter att i natt fyllt 3däck och nästan klar med det fjärde sprack utgående slang från kompressorblocket när den blivit för varm. Komprimerad luft blir jäkligt varm, kanske skulle man haft en liten rörbit första biten från blocket?

Summering: Ett budgetprojekt som fungerar sådär.

Inverter och använda den inköpta elkompressorn som den är är nog ett snabbare och smidigare alternativ :-)

Ska se om det går att få ihop rusta kompressorn med en 12v motor så kan det blir riktigt snabbt och bra och nu när biltema säljer 100A generatorer till bra pris ska det nog gå att driva det. Nackdelen är förstås att bilmotorn bör köras samtidigt, men det är nog större möjlighet att man får igång en trilskandes B30 snabbare än en Briggs & Stratton från 1942  :-)

 

//Peter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Sannolikt bättre att om möjligt slippa extra motorer som tar plats o väger. Själv har jag dock funderingar på att få tag i ett mindre elaggregat som inte väger så mkt. Har ett Honda nu, max 300 watt. Söker ett ngt större för att kunna få både 230 o 12/24 volt för olika ändamål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

varför inte ta en liten vacumpump vissa bilar hade vanliga kompressorer till vacumpumpar och man tog istället vacum från kompressorns insugsidan, ska se om jag har en liggande så kommer bild, ville man frikoppla den så den inte friblåser då pluggar man bara vacumsidan. den jag använder nu på min 202 är ganska liten men från tidiga peugoter där fanns en större riktig kompressor  remskivan var ca 10 cm i diameter och hela kopressorn var mindre än än generator detta var en helt vanlig kolvkompressor med oljefyllt vevhus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...