Gå till innehåll

BVKÄRRA 1922/MT på auktion?


Gäst petewedi

Rekommendera Poster

Gäst petewedi

Efter att ha sett bilderna på Galten mad vagn undrar jag om någon sett till den vagnen BVKÄRRA 1922/MT på någon auktion? Jag tror att jag såg den på förbanden 93/94 så den är ju inte sprillans i alla fall. Det vore cool att dra med 11 eller 13.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

BV-kärra 1922 har tjänstevikt 900kg och totalvikt 2000kg. 11 får dra max 1500kg, men 13 får dra 2000. Det har synts exempel på dragförstärkningar som omreggat elvor till tyngre tillåten dragvikt. Jäkligt sexig kärra är det i alla fall, jag skulle själv lätt kunna tänkt mig en sån. De gick för kring 10 000 på auktionen i Karlstad 2006. Jag har inte lyckats lista ut hur fjädringen är kontruerad på den, men jag undrar om den överhuvudtaget är fjädrad nåt mer än i däcken och i lederna för boggin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Av nyfikenhet var jag in med kameran under en sån kärra på auktionen i Karlstad 2006:

 

 

 

 

 

DSC00776_1922MT.JPG

 

 

 

Som synes är hjulen upphängda i länkarmsystem, så helt stum är den inte.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dr-trailer.jpg

Hittade en bild med en efter en 11 bil på nätet.

 

Larsa har en ammunitionskärra, ser ut som den på bilden. Med skidor och allt. Vet inte om den heter "BVKÄRRA 1922/MT". Men enligt honom ska den vara vattentät, vilket gör att de även flyter... PDT_Armataz_02_03.gif

 

Den är riktigt snygg! Vill också ha en så efter bilen! PDT_Armataz_02_06.gif
Protiwa2009-09-01 11:05:02
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

avsett  i första hand  för Bandvagn 206, men har omställbar draghöjd för att kopplas till tgb 11-13-20

kärran är godkänd för transport av brandfarliga varor :-). mekanisk påskjutbroms på alla 4 hjulen.
tjänstevikt med medar och huv 900 kg maxlast 1100 kg.
Kärran flyter med full last.
Om någon är intresserad att se den så kopplar jag på den på 11-bilen på Vallentuna Flygdagar nu på söndag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Molos.jpg

Svenska kraftnät tog ut kärran till sina 9 MOLOS vagnar, vert beymmer på slutet pga de kom på att de inte hade överskott på dom...

 

Efter lite tjat fick de de sista som sedan utrustades med elverk, belysningsmast o lite sladdvindor.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TobbeE_87

När dom såldes på auktion här uppe för några år sedan gick dom för 3-3500:- mot slutet... Minns att en ropade in ca 15st på en gång... 

Vart för övrigt erbjuden att köpa tgb 20, samt ovan nämnda kärra, av en kille för ett tag sedan, här i byn, men tyvärr så kan man inte skita ut pengar på beställning...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...