Gå till innehåll

BVKÄRRA 1922/MT på auktion?


Gäst petewedi

Rekommendera Poster

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Som jag redan har antytt så är jag intresserad av att införskaffa en BVkärra. Innan jag lägger ner

alltför mycket energi på sökandet så skulle jag vara oerhört tacksam om  någon forummedlem skulle kunna beskriva proceduren/förfarandet att få en BVkärra med enbart militär historia till att bli "street legal", dvs nödvändig dokumentation, myndigheter som måste kontaktas, konstruktionsmässiga förändringar

som måste till på vagnen.

 

Ser med spänning fram emot tips .

 

Mvh

Mats 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

1) Innan regbesiktning måste en ursprungskontroll göras. Kostar ca 500 SEK och kräver att man skickar med utdrag ur kronans trafikregister och ett kvitto på att man har köpt fordonet.

2) Därefter blir det regbesiktning där de kollar att ramnummer etc stämmer med intygen i steg 1 samt mäta, väga m.m. Kostar ca 700 SEK för en vagn tror jag.

3) Kontrollbesiktning. Kostar ca 400 SEK för en vagn tror jag.

Så det är nog nånstans mellan 1-2 tusen för att få en grön civil.

 

Har man "tur" med SBP får man göra 2&3 samtidigt men åtskilliga berättelser här på forumet visar på att det ofta blir två olika datum. Smidigt och bra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Därefter blir det regbesiktning där de kollar att ramnummer etc stämmer med intygen i steg 1 samt mäta' date=' väga m.m. Kostar ca 700 SEK för en vagn tror jag.

 
[/quote'] Regbesiktning 860:- vägning 250:-

Är vad jag betalade när jag reggade min Tranellsläp.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm fick förklarat för mig att man måste ha koll på att den är regbesiktigad av försvaret eller återförsäljare då det var något med att den inte hade fjädring som ställde till det vid reg besiktning. Påstods att det skulle vara omöjligt i efterhand att få de godkända, men om försvaret hade haft det innan så var det ok på nått vis...Kan det var samlarsaker som sagt något om detta ?

Det var ett tag sen, så jag kan komma ihåg fel men kanske nått att kolla... Det hade att göra med att den saknade fjädring i alla fall...

PK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Gäst MatsH

Hej,

 

Efter tålmodigt väntande har jar nu fått köpt en BVkärra.

Den fanns ända uppe (sett från Göteborg) i Gällivare. Jag hade sådan tur att säljaren hade ärende med lastbil till södra Sverige vilket gjorde att transporten till Göteborg blev klart förmånglig både vad gäller logistiken och kostnaden.

 

I veckan som gick fick jag godkänd ursprungkontroll av Transportstyrelsen. Glad ihågen ringde jag Bilprovningen för att bestääla tid för registringsbesiktning - säg nästa vecka. Tji fick jag. Det fanns ingen i för en sådan besikting i Västra Götalande före augusti. Jag accepterade en tid i Halmstad sista veckan i juni.

 

Fråga:

Har någon efarenhet från resgstreringsbesiktning av en BVkärra? Besiktigades kärran med eller utan skidor och/eller gjorde ni någon annan modifiering inför besiktningen?

 

 

 

Min kärra har aldrig använts av varken försvaret eller den enda ägaren därefter. Men någonsstans på vägen har reservhjulet försvunnit.

Fråga:

Kan någon tala om för mig var jag kan få tag ett reservhjul, 185R14C med förstärkt fälg?

 

 

När väl kärran är färdig för civilt bruk kommer jag att utrusta den till att bli en "expeditionsvagn".

Första resan blir nu september till Kolahalvön.

 

 

Fortsättning följer.

 

Mvh

Mats 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mats!

Har besiktat min vagn på Bilprovningen och fick den registreringsbesiktad av SP (Nybro saknar besiktningsingenjör) hade fått larba iväg till Kalmar annars.
Jag har besiktat den som den är, ingen modifiering.
 
MVH
Pelle
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst MatsH

Det är noterat att du besiktigat din kärra utan mods. Jag väljer att göra detsamma.

Har du fått tag på instruktionsbok till kärran? Hur ändrar man höjden på skidorna utan

att få fingrarna i kläm?

 

Mvh

Mats
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handhavande: Medar

1. Ta bort säkringsringen.
2. Ta bort låsbulten.
3. Kontrollera att spåret för justerarmen är fritt.
4. Sommarläge - Tryck på medens främre del så att justerarmen kommer i främre läget.
Vinterläge - Tryck på medensbakre del så att justerarmen kommer i bakre läget.
Om meden sitter fast kan detta bero på att justerarmen kärvar. Bänd med en skruvmejsel e d på varje sida av justerarmen tills dn lossnar.
5. Sätt dit läsbulten.
6. Sätt dit säkringsringen.
7. Upprepa förfarandet med den andra meden.
Texten tagen ur Bandvagnskärra 1922,Instruktionsbok. Min bok följde med kärrran.
Lättare att vara2 pers när man gör ändringen
 
Lycka tll
Pelle
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TURBO

Är det någon som har instruktionsboken till bandvagnskärran, är intresserad av att köpa en om det är någon som har en extra till övers att sälja, eller om det är någon som kan scanna in och lägga in den här, Tack! Detta är ju det klart manligast man kan ha bakom en TGB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en instruktionsbok i nyskick som jag möjligen kan undvara

Kombinerad instruktionsbok och reperationsbok på 94 sidor till Bvkärra 1922

 

Har även elschema, reservdelskatalog med sprängskisser samt rostskyddsschema till dessa om det finns intresse, men där blir det i så fall till att kopiera.

 

Skicka mig ett pm med bud om det verkar intresant.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst MatsH

Hej,

Vad skulle bli glädjens dagen blev istället bedrövelsens ditto.

Jag nu precis lämnat Bilbesiktningen i Halmstad efter att gjort en registringsbesiktning av min BVkärra.

I besiktningsprotokollet står fljande;

"Fordonet har följande fel:

1. Godtagbar fjädring och stötdämpare saknas"

 

VAD ATT GÖRA?

 

Överklaga beslutet förvisso. Men innan jag skickar in min överklagan

vore jag tacksam för all råd/ide'er/ erfarenheter som kan delges mig av forumet.

 

Kan jag möjligtvis få registgreringsummer på de av forumsmedlemmarnas civilt regade BVkärror

att referera till i min överklagan.

 

Tacksam för all hjälp.

 

Mvh

Mats
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TgbEa
Hmmm fick förklarat för mig att man måste ha koll på att den är regbesiktigad av försvaret eller återförsäljare då det var något med att den inte hade fjädring som ställde till det vid reg besiktning. Påstods att det skulle vara omöjligt i efterhand att få de godkända' date=' men om försvaret hade haft det innan så var det ok på nått vis...Kan det var samlarsaker som sagt något om detta ?

Det var ett tag sen, så jag kan komma ihåg fel men kanske nått att kolla... Det hade att göra med att den saknade fjädring i alla fall...

PK

 

 

[/quote']

 

Jo just så var det......

Tror det var "samlarsaker" som sa att man inte får igenom den om inte försvaret fixade regbesiktningen innan den såldes. De hade något undantag som bara gällde försvaret...som man inte fick med om man gör det själv men som gällde om försvaret hade gjort det innan.

PK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...