Gäst eddi42 Postad 29 Juli , 2010 Rapport Share Postad 29 Juli , 2010 Jag har en till salu Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst PKN Postad 29 Juli , 2010 Rapport Share Postad 29 Juli , 2010 Nice! Var finns du/ den? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst MatsH Postad 14 September , 2010 Rapport Share Postad 14 September , 2010 Hej, Är det möjligen så att du har kärran kvar? Om inte känner du till någon som kan tänka sig ha en till försäljning? Mvh Mats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ltgb912 Postad 15 September , 2010 Rapport Share Postad 15 September , 2010 Igen: Milmac... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst MatsH Postad 19 Oktober , 2010 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2010 Som jag redan har antytt så är jag intresserad av att införskaffa en BVkärra. Innan jag lägger ner alltför mycket energi på sökandet så skulle jag vara oerhört tacksam om någon forummedlem skulle kunna beskriva proceduren/förfarandet att få en BVkärra med enbart militär historia till att bli "street legal", dvs nödvändig dokumentation, myndigheter som måste kontaktas, konstruktionsmässiga förändringar som måste till på vagnen. Ser med spänning fram emot tips . Mvh Mats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 20 Oktober , 2010 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2010 1) Innan regbesiktning måste en ursprungskontroll göras. Kostar ca 500 SEK och kräver att man skickar med utdrag ur kronans trafikregister och ett kvitto på att man har köpt fordonet. 2) Därefter blir det regbesiktning där de kollar att ramnummer etc stämmer med intygen i steg 1 samt mäta, väga m.m. Kostar ca 700 SEK för en vagn tror jag. 3) Kontrollbesiktning. Kostar ca 400 SEK för en vagn tror jag. Så det är nog nånstans mellan 1-2 tusen för att få en grön civil. Har man "tur" med SBP får man göra 2&3 samtidigt men åtskilliga berättelser här på forumet visar på att det ofta blir två olika datum. Smidigt och bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 20 Oktober , 2010 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2010 2) Därefter blir det regbesiktning där de kollar att ramnummer etc stämmer med intygen i steg 1 samt mäta' date=' väga m.m. Kostar ca 700 SEK för en vagn tror jag. [/quote'] Regbesiktning 860:- vägning 250:- Är vad jag betalade när jag reggade min Tranellsläp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst MatsH Postad 20 Oktober , 2010 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2010 Tack för informationen. Mvh Mats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 20 Oktober , 2010 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2010 No problemos Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 21 Oktober , 2010 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2010 Hmmm fick förklarat för mig att man måste ha koll på att den är regbesiktigad av försvaret eller återförsäljare då det var något med att den inte hade fjädring som ställde till det vid reg besiktning. Påstods att det skulle vara omöjligt i efterhand att få de godkända, men om försvaret hade haft det innan så var det ok på nått vis...Kan det var samlarsaker som sagt något om detta ? Det var ett tag sen, så jag kan komma ihåg fel men kanske nått att kolla... Det hade att göra med att den saknade fjädring i alla fall... PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst MatsH Postad 12 Juni , 2011 Rapport Share Postad 12 Juni , 2011 Hej, Efter tålmodigt väntande har jar nu fått köpt en BVkärra. Den fanns ända uppe (sett från Göteborg) i Gällivare. Jag hade sådan tur att säljaren hade ärende med lastbil till södra Sverige vilket gjorde att transporten till Göteborg blev klart förmånglig både vad gäller logistiken och kostnaden. I veckan som gick fick jag godkänd ursprungkontroll av Transportstyrelsen. Glad ihågen ringde jag Bilprovningen för att bestääla tid för registringsbesiktning - säg nästa vecka. Tji fick jag. Det fanns ingen i för en sådan besikting i Västra Götalande före augusti. Jag accepterade en tid i Halmstad sista veckan i juni. Fråga: Har någon efarenhet från resgstreringsbesiktning av en BVkärra? Besiktigades kärran med eller utan skidor och/eller gjorde ni någon annan modifiering inför besiktningen? Min kärra har aldrig använts av varken försvaret eller den enda ägaren därefter. Men någonsstans på vägen har reservhjulet försvunnit. Fråga: Kan någon tala om för mig var jag kan få tag ett reservhjul, 185R14C med förstärkt fälg? När väl kärran är färdig för civilt bruk kommer jag att utrusta den till att bli en "expeditionsvagn". Första resan blir nu september till Kolahalvön. Fortsättning följer. Mvh Mats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst PKN Postad 12 Juni , 2011 Rapport Share Postad 12 Juni , 2011 Hej Mats! Har besiktat min vagn på Bilprovningen och fick den registreringsbesiktad av SP (Nybro saknar besiktningsingenjör) hade fått larba iväg till Kalmar annars. Jag har besiktat den som den är, ingen modifiering. MVH Pelle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst MatsH Postad 14 Juni , 2011 Rapport Share Postad 14 Juni , 2011 Det är noterat att du besiktigat din kärra utan mods. Jag väljer att göra detsamma. Har du fått tag på instruktionsbok till kärran? Hur ändrar man höjden på skidorna utan att få fingrarna i kläm? Mvh Mats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst PKN Postad 14 Juni , 2011 Rapport Share Postad 14 Juni , 2011 Handhavande: Medar 1. Ta bort säkringsringen. 2. Ta bort låsbulten. 3. Kontrollera att spåret för justerarmen är fritt. 4. Sommarläge - Tryck på medens främre del så att justerarmen kommer i främre läget. Vinterläge - Tryck på medensbakre del så att justerarmen kommer i bakre läget. Om meden sitter fast kan detta bero på att justerarmen kärvar. Bänd med en skruvmejsel e d på varje sida av justerarmen tills dn lossnar. 5. Sätt dit läsbulten. 6. Sätt dit säkringsringen. 7. Upprepa förfarandet med den andra meden. Texten tagen ur Bandvagnskärra 1922,Instruktionsbok. Min bok följde med kärrran. Lättare att vara2 pers när man gör ändringen Lycka tll Pelle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TURBO Postad 14 Juni , 2011 Rapport Share Postad 14 Juni , 2011 Är det någon som har instruktionsboken till bandvagnskärran, är intresserad av att köpa en om det är någon som har en extra till övers att sälja, eller om det är någon som kan scanna in och lägga in den här, Tack! Detta är ju det klart manligast man kan ha bakom en TGB. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst MatsH Postad 15 Juni , 2011 Rapport Share Postad 15 Juni , 2011 Tack för denna hjälp. Mvh Mats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TGB Postad 15 Juni , 2011 Rapport Share Postad 15 Juni , 2011 Har en instruktionsbok i nyskick som jag möjligen kan undvara Kombinerad instruktionsbok och reperationsbok på 94 sidor till Bvkärra 1922 Har även elschema, reservdelskatalog med sprängskisser samt rostskyddsschema till dessa om det finns intresse, men där blir det i så fall till att kopiera. Skicka mig ett pm med bud om det verkar intresant. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mollberg Postad 16 Juni , 2011 Rapport Share Postad 16 Juni , 2011 Hojt! Går den att kopiera/scanna och lägga in bland manualer, smörjschema m.m. här på terrängbil.net? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TGB Postad 17 Juni , 2011 Rapport Share Postad 17 Juni , 2011 Har tyvär ingen scanner. Instruktionsboken är nu oxo såld.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst MatsH Postad 29 Juni , 2011 Rapport Share Postad 29 Juni , 2011 Hej, Vad skulle bli glädjens dagen blev istället bedrövelsens ditto. Jag nu precis lämnat Bilbesiktningen i Halmstad efter att gjort en registringsbesiktning av min BVkärra. I besiktningsprotokollet står fljande; "Fordonet har följande fel: 1. Godtagbar fjädring och stötdämpare saknas" VAD ATT GÖRA? Överklaga beslutet förvisso. Men innan jag skickar in min överklagan vore jag tacksam för all råd/ide'er/ erfarenheter som kan delges mig av forumet. Kan jag möjligtvis få registgreringsummer på de av forumsmedlemmarnas civilt regade BVkärror att referera till i min överklagan. Tacksam för all hjälp. Mvh Mats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 29 Juni , 2011 Rapport Share Postad 29 Juni , 2011 Hmmm fick förklarat för mig att man måste ha koll på att den är regbesiktigad av försvaret eller återförsäljare då det var något med att den inte hade fjädring som ställde till det vid reg besiktning. Påstods att det skulle vara omöjligt i efterhand att få de godkända' date=' men om försvaret hade haft det innan så var det ok på nått vis...Kan det var samlarsaker som sagt något om detta ?Det var ett tag sen, så jag kan komma ihåg fel men kanske nått att kolla... Det hade att göra med att den saknade fjädring i alla fall... PK [/quote'] Jo just så var det...... Tror det var "samlarsaker" som sa att man inte får igenom den om inte försvaret fixade regbesiktningen innan den såldes. De hade något undantag som bara gällde försvaret...som man inte fick med om man gör det själv men som gällde om försvaret hade gjort det innan. PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.