Gå till innehåll

Svetsa for Dummies


Gäst petewedi

Rekommendera Poster

Gäst petewedi

 

Har aldrig svetsat men tänkte att jag kanske skulle prova på det för att tex försöka fixa nån typ av fästen att sätta fast ett flak på 13-chassi och kanske t o m byta en bit rostig plåt under fönstret vid säkringsboxen till att börja med. Sedan är det ju bra att ha... Vad skall man ha för grejer? Biltema/Clasan eller skall man köpa bra grejer beg? Vilken typ och vad skall det kosta? Lite tips?

 

 
petewedi2007-10-01 22:50:53
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Biltemas mig/magsvetsar är helt ok till hemsvetsning,,

men jag rekomenderar inte att ta den som kör flusstråd utan ta den med gas,,

Tuben kostar ca 1500:- begagnad och fylld,

Däremot ska du nog inte svetsa flakfästen med mig/mag utan med pinne,

Dessa svetsar kostar en hel del och finns inte på biltema,,

Pinnsvetsar som är billiga kan endast köras med övergångs elektroder och de svetsarna blir nog för hårda till sådant och spricker,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf

Pinne är billigt, men då går det inte att göra sömmar utan man får punkta fast..

 

Så en MIG-svets är att föredra även om det skiljer en del i pris, speciellt om du ska svetsa i plåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag skulle nog rekommendera dig att INTE svetsa fästen och sådant som ska bära laster som nybörjare. Visserligen kanske det kostar en peng att lämna sånt till en mek verkstad, men att få sådana svetsar schyssta måste vara värt det. Det är skillnad med att svetsa lite rostskador om det inte handlar om att reparera bärande delar som får ordentligt med stryk. Själv är jag amatörsvetsare, men har i alla fall såsom just amatör hållit på till och från och "fuskat i ämnet" sedan 1994 och numera tycker jag känslan infinner sig nåt sånär. Men i början skulle jag aldrig gett mig på ett flakfäste.

 

När jag köpte min svets -94 var 1500:- för en tio år gammal Kemppi mig med liten tub ett bra pris. Nu vet jag inte vad motsvarande köp skulle betinga idag, men det torde i alla fall vara kvalitetsskillnad på billiga nya svetsar och begagnade som var dyra nya. Ring till Steve på Millesvik Maskin och Trading, de som ägde bilarna på auktionen i Norrköping i våras. De är egentligen proffs på svetsutrustning och har säkert tips att ge även nybörjare på området. www.millesvik.com
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu själv skulle jag nog inte köpa en (billig svets) utan satsa på en  beg i så fall det har du igen, du kommer att ångra dig när du blir varm i kläderna annars PDT_Armataz_02_02.gif, får ju en bärbar 220 för några tusen lappar eller mig om du ska svetsa tunnplaåt..... men en bärbar pinne är aldrig fel den kommer du att ha mycket nytta av. PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ytterligare vidga diskussionen, så kan jag rekomendera ( till tunnplåt och Mig/magsvetsning ) kolsyra som skyddsgas. Mycket billigare än Mison 25 ( ? ) och lika funktionellt av vad jag erfarit de sista 2-3 åren.

 

Nackdelen är att ( enligt säljare av svetsmaterial i alla fall ) man måste ha en annan typ av regulator som klarar kolsyra. Tydligen blir det väldigt kallt i regulatorn, vilket inte en misonanpassad regulator klarar tätningsmässigt.

Finns adaptrar att använda också, för att använda en misonregulator till kolsyretuben, som inte kostar lika mycket som en ny regulator.

 

Vad gäller köp/val av svets, så är det nog enklare att lära sig med en "bra" svets än en mindre bra svets. Likaså står sig nog värdet bättre på en dyrare svets än en billig om man vill byta senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på en beg proffssvets hellre än en ny billig, instämmer om att mig-svetsen inte ska vara med flusstråd.

Jag är inget svetsproffs men jag har haft problem med vissa svetsar så ta med dig någon som kan och provkör sen har jag iaf lärt mig det att pinne passar bäst till grovt material och det lilla jag minns av pinnsvetsandet i skolan var att det inte var så svårt. Men som sagt är det viktiga detaljer så kan man ju alltid lämna bort.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ESAB MIG från Jula som även går att svetsa aluminium med OM man byter till rätt gas och kastar om polerna... pinnsvets har jag en liten likriktare stor som en skokartong (också från Jula) som också fixar gjutjärn och aluminium och den stora fördelen är att den "tänder" mycket lätt och sedan finns ju TIG tillsats...

Brorsan har en flusstråds MIG... funkar väl hyfsat till diverse reparation av spadar och liknande -den stänker dock ganska rejält... s-os2007-10-02 13:36:13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Min Clas Ohlsson mig svets för 1800 med tråd skärm hacka och borste har fungerat utmärkt till alla svets ardeten jag gjort upp till 3 mm gods bränner den fin på max sedan slipar jag en fåra och lägger fler svets sömmar det går fint det med.

En fördel med flusstråd är att det inte gör något om det blåser om du svetsar utom hus då skydsgasen blåser bort annars, med fluss kan du svetsa i storm och du behöver nödvändigt vis inte ha munstycket så nära, jag har svetsat med 10 cm tråd ut till stället där jag skall svetsa utan några större bekymmer, bra då det är trångt och man inte får in munstycket riktigt,

Är inte utbildad svetsare men har väll fått svetsa sedan jag var i 11-12 år åldern och har väll hunnit svetsa en del.

En annan fördel med en utan tub är att det finns aluminium tråd att köpa med fluss i och rostfri, bara du har tråd hemma så kan du svetsa i stället för att hålla koll på om det finns gas hela tiden, vist det finns att köpa tillsats till min svets så du kan ha gas om man vill.

 

Sedan är frågan hur mycket kommer du att svetsa i framtiden kontra hur mycket får en svets kosta, min har fått gått en hel del och har nog redan betalat sej, men funkar utmärkt ändå, ingen som klagat på svetsarna än

 

Mycket att tänka på för det är ju inget man köper varje dag precis.

 

Några ord från en Amatörsvetsare

Mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Har även en bärbar pinnsvets problemet är att de små bärbara ofta inte tar så stora pinnar tror det står 3,25 på min men då går den het på en pinne jag brukar köra med runt 1-2 mm på min, då går det en stund innan den slår i från.

Men om sanningen skall fram så har den svetsen bara stått sedan migen köptes, trots att jag renoverat den med nytt handtag och jord klämma.

 

Ps det går att koppla förbi värme avkännaren och köra tills det luktar lagom bränt, men ej att rekommendera PDT_Armataz_02_40.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI

I hollan jag bor i så finns det svetutbildning

på kvällstid tror det är Gymnasie och Vuxenutbildningen

som annordnar. Har för mig att det är 5 veckor av 2 dagar

eller nåt liknande. Kommer ej ihåg.

 

Mvh Arnberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Mig/mag svets har trådmatning och skyddsgas eller flusstråd med pulver i, lämpar sig för tunnplåt men kan även användas till tjockare plåt, rekommenderas dock inte,

 

Pinnsvets är i praktiken en likriktare med handtag som man fäster en svetspinne i och svetsar, (kallas även båg svets).

 

Tig är en metod liknande svetsning/lödning med syrgas acetylen fast den går på el och man matar tråden för hand precis som när man löder,

 

//Danne

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Pinnsvets? Är inte det en 3,25 elektrod och en startkabel från pluspolen på batteriet? PDT_Armataz_02_11.gif

 

Jag kör med en gammal kolsyresläckare till min mig. Efter som att det sitter stigarrör i brandsläckaren så står flaskan upp och ner. Svetsar man med den stående som den ska så blir regulatorn en isklump då förgasningen inte sker i flaskan utan i regulatorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nackdelen är att ( enligt säljare av svetsmaterial i alla fall ) man måste ha en annan typ av regulator som klarar kolsyra. Tydligen blir det väldigt kallt i regulatorn' date=' vilket inte en misonanpassad regulator klarar tätningsmässigt.

[/quote'] Den säljaren snackar skit, det är samma regulatorer men kolsyran har annan gänga på flaskorna men det finns rullmuttrar med kolsyregänga att köpa lösa.

 

Efter ett halvt liv där jag svetsat det mesta i dom flesta material så kan jag säga så här, köp INTE en svets under 180 ampere för är den klenare så bränner den inte djupt nog i konstruktionsstål och en vacker dag så vill du just svetsa lite grövre och det är inget kul när svetsen begränsar kreativiteten.

 

Själv har jag en antik Hobart migsvets från mitten på 60-talet, 200 amp. kontinuerligt och lastas helst med truck. En helt underbar gammal maskin som jag ännu inte hittat begränsningarna på och priset var ju rätt, 200 spänn på en konkursauktion. PDT_Armataz_02_25.gif

 

Det bästa av allt, den är inte stöldbegärlig för den går inte att lasta med handkraft, då bryter tjuvarna ryggen av sig.PDT_Armataz_02_07.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Tack för alla tips och synpunkter. Det finns mycket kunnande och åsikter bland medlemmarna.

 

Jag har kollat lite efter 'riktiga' doningar på blocket men det finns inte så många och billiga annonser så det lutar åt clasans kit för 1800:-.

 

Ska man lägga pengar på en sån där automatiskt avbländbar mask eller är det lyx/inget att ha. Jag menar, blir det mycket roligare och enklare med en sådan så att det är värt det för att inte tappa sugen eller göra dåliga svetsar. De är ju inte gratis.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

Ska man lägga pengar på en sån där automatiskt avbländbar mask eller är det lyx/inget att ha. Jag menar' date=' blir det mycket roligare och enklare med en sådan så att det är värt det för att inte tappa sugen eller göra dåliga svetsar. De är ju inte gratis.
[/quote']

 

själv har jag båda och oftast får den svin dyra bara ligga på hyllan. jag använder mest en skärm man håller med ena handen, inte praktist när man måste hålla i det man svetsar, men då brukar jag bara blunda så får man gratis solbränna på köpet (svetsa inte förlänge bara) när jag vet att jag ska svetsa mycket så blir det den bra och dyra skärmen!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

köpte till en mask fast en lite billigare på Clas Ohllson kostade runt 400 men har natuligtvis inget (speed glas) men det kan var prakiskt att kunna använda båda händerna i bland, och är bra att ha när man vetsar undre någor så eventuella svets loppor rinner av och hamnar brevid en i stället för på en, det är så jobbigt med  ett tiotal små brännsår efter varje gång man legat under och svetsat på något

Mvh hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en automatisk svetshjälm på Järnia för ca 1500kr. Det är ingen Speedglass-hjälm utan en kopia. Funkar riktigt bra. Skillnaden är att den har ett inbyggt batteri som ej kan bytas så lätt och så laddas den med solceller. Jag har inte råd med Speedglass men så här långt kunde jag sträcka mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det fortfarande gammaldags svetshjälmar - skärmar?  Jag har ingen koll för jag har kört med speedglas sen dom kom. Jag längtar INTE tillbaks till dom gamla "hederliga" skithjälmarna där man inte såg vad man ställt till med innan man fällt upp åbäket igen.PDT_Armataz_02_13.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Så kan man ju också "se" det PDT_Armataz_02_23.gif Jag kör med Biltema skräphjälm. Jag vet inte hur bra den är men jag har ont i ögonen efter att ha svetsat en hel dag... PDT_Armataz_02_23.gif Nä, jag är för snål smålänning, jag skulle hellre haft en värre grej med automatisk avbländning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jag är faktiskt nöjd med min skräp skärm från Clas Ohlsson, den klara ögona bra och går att ställa åt runt skallen lätt, den har inget tjuvkikar hål så det är att sätta munstycket på plats och nicka eller fälla ner den , vist blir det någon miss i bland men det går ju i regel att slipa bort, sen är mina händer inte vad de varit så jag har lite svårt att ha händerna upp över huvet, så lite missar får jag väll bara ta PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror naturligtvis på hur mycket man svetsar men jag är för rädd om synen för att köra med nåt skit. Jag svetsar ju allt från tvättmaskinstrummor till timmerkranar och både mig och tig och pinne så en avbländbar skärm är nästan ett måste för mig och dessutom går avbländningsstyrkan att ställa in i fyra steg. Attans praktiskt när jag kör plasmaskäraren eller gassvetsar nån gång. PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trivs inte riktigt med hjälm... det blir till  att punkta (helst med MIG) och ögonlocken ned... sedan fräser man på med handskärm och pinne eller MIG beroende på tjocklek... likriktar-pinne går kanon att punkta med då den tänder direkt. Svetsade ihop en kamin av 5mm plåtar och pinne, det var hett så jag körde slutet med t-shirt...men djävlar vad solbränd man blev på armarna... täckt klädsel, handskar och byxbenen utanför kängorna... skar med gas en gång och fick en liten liten droppe rakt ned i skon... helv*te brann hål i strumpan och rejäl blåsa... så går det när man "jag skall bara" och inte klär sig på rätt sätt... detta med jag "skall bara" och stegar kan också sluta olyckligt... pang ligger man på backen... 99% av alla olyckor har nog föregåtts av orden "jag skall bara..." 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...