Gå till innehåll

Svetsa for Dummies


Gäst petewedi

Rekommendera Poster

Du glömde alla onödiga dödsolyckor i skogen när man "bara" ska ta ner det sista trädet fast det är kolsvart ute, fäller fast och drar det över sig. Om folk kunde lära sig att inget springer bort utan är kvar när man kommer tillbaks skulle många onödiga olyckor kunna undvikas.

 

 

"Inget är så viktigt att man inte kan skita i det" PDT_Armataz_02_40.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Ja, hur är det med UV-ljus och svets? En kompis far fick diagnos hudcancer och fick svetsförbud med det om jag kommer ihåg rätt. Och han var en riktig fixargubbe, tror jag.  Så det måste ha varit hårt.

 

Även om man bara kör nån gång ibland är det väl vettigt att ha rätt grejer antar jag. Och tät klädsel.
petewedi2007-10-10 11:06:17
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att svetsa utan skydd av någon form, är ren idioti i mitt tycke. Att ögonlocken skulle skydda ögonen mot det starka ljuset har jag lite svårt att tro, och som synskadad är jag rädd om den dåliga syn jag redan har.

Likaså är det viktigt att använda ögonskydd vid slipning mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det ren idioti att svetsa utan skydd. Måste man punkta och inte kan använda skärm för att det är för trångt så se åtminstonde till att använda båda händerna att hålla munstycket med och använd den ena som skärm samtidigt, samt VÄND BORT HUVUDET!

 

Handskar på naturligtvis och tättslutande mörk klädsel. Jag har sett för många sönderbrända bönder och annat "tufft" folk för att bli imponerad över deras dumhet att vara "kariga".

 

Dom är inte lika tuffa när cancern, hudåkommorna och skumsyntheten börjar ta övertaget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 13rätt

Det är rätt många som "vänt bort huvudet" och fått en loppa i örat. Gissa hur lång tid det tar att bränna igenom trumhinnan? Men visst, jag gör det också ibland. En annan variant som är lite säkrare är att bara lägga handen över det man häftar. Givetvis med handske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Gäst petewedi

Kan man som amatör svetsa i 3/5 durkaluminium? Har hört att alu skall vara svårt att svetsa då det bara smälter eller brinner upp. Det jag ev skall svetsa är en bockad durkalu som är vikt för att passa hjulhuset som stänkskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Anledningen är att det är välldigt svårt att se när värmen är lagom,,,

För lite värme fäster inte å lite varmare smälter hål,,

Jag har testat med migsvets och alutråd i en polares garage,

Allt var redan inställt så där kan jag inte hjälpa dig men det skulle vara hög trådmatning och ström,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svetsat om en hel båt i alu durk så det var inga problem med tig.

Känslan är lite som när man gassvetsar.

 

På tal om tig såg ni att det går något bilstjlar program på någon av kanlerna, där tigar de igen dörrana på en bil svetsaren tigar i t-shirt och utan handskar.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasse
Har svetsat om en hel båt i alu durk så det var inga problem med tig.

Känslan är lite som när man gassvetsar.

 

På tal om tig såg ni att det går något bilstjlar program på någon av kanlerna' date=' där tigar de igen dörrana på en bil svetsaren tigar i t-shirt och utan handskar.

 

 
[/quote']

 

Hmm!

 

Undrar vad den snubben har i för skydd mot strålningen från ljusbågen, creme med solskyddsfaktor 100 kanske? PDT_Armataz_02_01.gif

 

En kille jag hörde om hade köpt sig en gammal turistbuss som skulle bli husbuss. Det första som skulle göras var att sänka golvet så det blev plant.

 

Sagt och gjort, kan kapande bort det gamla golvet och började bygga det nya med stålprofiler. Det var sommar, solen gassade och det var varmt i bussen.

 

Vad gör man "tänkte" killen, jag svettas ihjäl... Av med brallorna och på med shortsen!

 

- Minns inte hur länge han låg på sjukhuset med brännskador på bena... PDT_Armataz_02_10.gif

 

Mvh /Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst mumrik
Min Clas Ohlsson mig svets för 1800 med tråd skärm hacka och borste har fungerat utmärkt till alla svets ardeten jag gjort upp till 3 mm gods bränner den fin på max sedan slipar jag en fåra och lägger fler svets sömmar det går fint det med.

En fördel med flusstråd är att det inte gör något om det blåser om du svetsar utom hus då skydsgasen blåser bort annars, med fluss kan du svetsa i storm och du behöver nödvändigt vis inte ha munstycket så nära, jag har svetsat med 10 cm tråd ut till stället där jag skall svetsa utan några större bekymmer, bra då det är trångt och man inte får in munstycket riktigt,

Är inte utbildad svetsare men har väll fått svetsa sedan jag var i 11-12 år åldern och har väll hunnit svetsa en del.

En annan fördel med en utan tub är att det finns aluminium tråd att köpa med fluss i och rostfri, bara du har tråd hemma så kan du svetsa i stället för att hålla koll på om det finns gas hela tiden, vist det finns att köpa tillsats till min svets så du kan ha gas om man vill.

 

Registrerade mig för att kunna ställa frågan. Var köper du rostfri flusstråd som går att använda i en EPA-mig? Har trålat runt som sjutton utan att hitta något
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Har en likadan svets,och den e kanon.Man kan svetsa ganska rejäla grejer med den.Svetsar bl a drag och annat till släpar och traktorredskap.Inga problem.

Det enda jag kan ge ett minus på e att det stänker och sprätter en hel del när man svetsar(jämfört med gas-mig).
Bajon12008-04-20 12:59:17
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Min Clas Ohlsson mig svets för 1800 med tråd skärm hacka och borste har fungerat utmärkt till alla svets ardeten jag gjort upp till 3 mm gods bränner den fin på max sedan slipar jag en fåra och lägger fler svets sömmar det går fint det med.

En fördel med flusstråd är att det inte gör något om det blåser om du svetsar utom hus då skydsgasen blåser bort annars' date=' med fluss kan du svetsa i storm och du behöver nödvändigt vis inte ha munstycket så nära, jag har svetsat med 10 cm tråd ut till stället där jag skall svetsa utan några större bekymmer, bra då det är trångt och man inte får in munstycket riktigt,

Är inte utbildad svetsare men har väll fått svetsa sedan jag var i 11-12 år åldern och har väll hunnit svetsa en del.

En annan fördel med en utan tub är att det finns aluminium tråd att köpa med fluss i och rostfri, bara du har tråd hemma så kan du svetsa i stället för att hålla koll på om det finns gas hela tiden, vist det finns att köpa tillsats till min svets så du kan ha gas om man vill. [/quote']

 

Registrerade mig för att kunna ställa frågan. Var köper du rostfri flusstråd som går att använda i en EPA-mig? Har trålat runt som sjutton utan att hitta något

 

Jag har köpt min rostfria flusstråd på Clas olsson en är på 0,9 kg rulle med en diameter på 0,8.

 

Såg även att Rusta säljer liknade svetsar men med diameter 0,9 om de har rostfri skall jag inte svära på men om man vill gå upp till 0,9 i tråd diameter så fins det slut munstycken som ser ut att passa över att köpa där. om det är gängan på själva munstycket som felar så är det vanlig M gänga på min clas olsson svets så då är det bara att gänga om den så det passar med lite grövre tråd.

Tror inte man skall prova borra själv då det är viktigt att diametern på tråd och slutmunsycke är de rätta, annars så går värmen från tråden in i slang packetet och bränner sönder matar slangen.

 

Om du har stora problem att hitta rätt tråd så ta kontakt med en smed eller svetsfirma så kanske de kan hjälpa dej, då de i regel har väldigt bra koll på vart men får tag i rätt saker till bra priser,

Smeden (svetsarn) uppe i sandviken har då alltid hjälpt mej utan att knorra, de är ju lite stolta över sitt kunnande och brukar gärna dela med sej av sina erfarenheter bara de har tid och man har en bullpåse med till kaffet PDT_Armataz_02_02.gif

Mvh H.Hansen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nä jag hittar inte heller den på nät butiken,

Men har köpt en rulle på clas olsson i gävle för runt 400 kr tidigare.

lär kolla på hyllan där igen oh se om jag hittar något varu nr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av erfarenhet så kan jag INTE rekommendera julas fluss-tråd.Själv använder jag Clas Ohlssons tråd' date='eller tråd ifrån Race.

[/quote']

 

Skulle du vilja utveckla det där lite mer?

 

Jag har bara kört på Julas tråd och är rätt trött på dess spottande och fräsande så jag är inne på att skaffa en tub i stället, men det finns alltså tråd som funkar bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Av erfarenhet så kan jag INTE rekommendera julas fluss-tråd.Själv använder jag Clas Ohlssons tråd' date='eller tråd ifrån Race.

[/quote']

 

Skulle du vilja utveckla det där lite mer?

 

Jag har bara kört på Julas tråd och är rätt trött på dess spottande och fräsande så jag är inne på att skaffa en tub i stället, men det finns alltså tråd som funkar bättre?

Det är just det jag menar.Mycket spott o fräs.

Clas Ohlsson:s e betydligt bättre.Visst det fräser där också men inte så som Julas.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst mumrik

Tyvärr måste jag dementera uppgifterna här i tråden att det skulle finnas 0,8 mm självskyddande flusstråd för svetsning av rostfritt. Det är nog vanlig solid tråd man köpt och sedan kört utan att bry sig om resultatet.

 

Jag har verkligen TRÅLAT på nätet efter en självskyddande rörelektrod för rostfritt som går att köra i en billig migapparat. Det finns rostfria flusselektroder i 1,2 mm men då kräver de ändå gas.

 

Det närmaste jag kommer är något som heter Fontarfill 107. Oklart dock om den finns i 0,8 mm och på enkilosrulle.

 

Synd. Men rätta mig gärna. Jag skulle bli glad om ni visade att jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nä du har nog rätt, har kollat på min rulle och det är ju vanligt tråd PDT_Armataz_02_15.gif.

Hm tur man är som en humla när det gäller svetsning, fattar man inta att det inte skall gå så funkar det ändå PDT_Armataz_02_05.gif har då lyckats svetsa gjutjärn med min mig och så vitt jag vet håller grejorna än i dag, vad gäller den rostfria tråden så spottade det en hel del PDT_Armataz_02_30.gif men om man höll munstycket ganska nära och använde svets spray så gick det då svetsa utan skyddsgas sen att det inte blev jätte vackert kylde jag på min svetsvana hade ju aldrig svetsat rostftitt förut. men det har då hållit och rostar inte PDT_Armataz_02_39.gif så det går om man inte vet bättre PDT_Armataz_02_12.gif

 

Tur man är själv lärd och inte skolad då hade man väll inte kunnat svetsa alls utan exakt rätt grejer PDT_Armataz_02_09.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mumrik

Om jag får be ser jag gärna att några fler mailar in till swedol, claes ohlson, jula och biltema och ber om att de fixar en självskyddande rörelektrod för rostfritt. Som passar i EPA-migsvets.

 

Det är så sant som det är sagt: Tillsammans kan vi förändra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...