Gå till innehåll

Motor tokig skogstokig Hasse


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

När allt var frid och fröjd med lyckad besiktning och nyligen bytt motor, som tills idag gått felfritt.

 

Så slår det bakut igen ordentligt PDT_Armataz_02_13.gif .

Ok att den motor B 18 en som satt i gav upp motor nr 539 , säkerligen i behov av en ordentlig renovering , efter många års trogen tjänst PDT_Armataz_02_38.gif, och att renovera upp en B 18 ordentligt kostar ju en slant, men det var planerat att få bli ett vinter vår jobb.

 

Ok ur med den och letandet efter en reservmotor börjar, ekonomin inte på topp så min skoter avyttrades till förmån för en skaplig motor, men där börjar problemen gubben jag gjorde affär med visade sej vara ett riktigt svin och höll inte vad han lovat angående skicket på motorena som skulle utgöra bytes affären, utan kom med fyra motorer den ena sämre än den andra, så efter lite skogstokighet fixades en till motor fram som skulle vara ok, kompprov var ok och den putsades upp och väsentliga delar plockades över, och det hela monterades på växellåd paketet och lyftes upp i valpen igen, nödvändig inställningar gjordes och jag hade en fungerande motor igen, fixade lite till och besiktigade i onsdags, en liten prov tur var ju naturligtvis nödvändig och allt var frid och fröjd förutom att den var lite väl törstig,

 

Så kom lördagen och allt hade planerats för en dag på tuna, kollade olja och vatten i ren rutin i morse allt ok lite sen började jag köra mot sandviken och det hägrande tuna området, då jag inte han ner till mötes platsen i tid så ringde jag Klas och sa att jag var på väg och allt var frid och fröjd, jag höll mej mellan 70-85 kmh och några minuter efter samtalet till Klas började det knacka oroväckande i motorn, jag stannade och kollade ventilspelet men allt ok, olje trycket var bra tempen var bra, den var tyst och fin på låga varv så jag smög i väg igen nästan omedelbart började knackandet igen och jag stannade och började kolla över motor, märker att den är blöt av olja bakom remskivan på axeln och att det är olja på fram axelns ovansida, kollar ventiler igen och olje nivåallt ok ? ringde och sa att jag var tvungen och vända, luren gavs över till en som är duktig på motorer som kalt konstaterade att det antagligen var vevstakslager eller ventil axel lager som knackade PDT_Armataz_02_06.gif , ok jag startade och skulle vända och smyga på låga varv hem men nästan omedelbart nöp det till och motorn var stum, Totalt körda mil efter montering av ersättnings motorn 45 mil PDT_Armataz_02_04.gif . En aning förbannad snällt sagt letade efter nr till gubbfan som kommit med motorena men hade det inte i telen, så bara att ringa en snäll kompis Klangbergarn som satte sej i sin bil åkte de ca 4 milen och bogserade mej hem de sista 2 milen, tack för det föresten PDT_Armataz_02_02.gif, väl hemma startade valpen med ett oljud från den protesterande motorn och den kunde backas upp på mek platsen igen.

 

Gubben som sålt motorena var det och är  nr kan ej nås för tillfället PDT_Armataz_02_13.gif .

 

Fick tag i en kompis som jobbar på swecom föredetta lastbils meken, han körde även de 6 milena hit kollade och konstaterade ur med skiten PDT_Armataz_02_35.gif för mycket jobb att renovera på plats PDT_Armataz_02_19.gif .

 

Ett samtal senare har en medlem i gestrike offroad en B18 med laplander koppling och sprängkåpa på till salu som satt i hans valp innan han monterade V 8 på flaket, den gick utan problem när den lyftes ur, av någon anledning så känns det mer troligt att det är så än allt gubbfan sagt mej och kommit med, så under söndagen åker jag och köper ännu en motor och får sedan hjälp av lastbilsmeken att byta nästa helg om jag river ner den som sitter i nu tills dess PDT_Armataz_02_30.gif .

 

 

Men nu känns det verkligen som det inte är meningen att jag skall ha en fungerande terrängbil i mer än 2-3 dagar .

Ge mej styrka och håll tummarna att den här motorn sätter stopp på skruvandet ett tag och även jag för nöjet att köra lite UTAN att något rasar, kunde ju först om jag plågat och härjat på med grejerna men då jag har tagit det lugnt så känns det här inte rättvist PDT_Armataz_02_12.gif,

 

Något ras på någonting efter detta så lär jag nog jaga sponsing på min valp om den skall rulla någon gång längre en 50 mil PDT_Armataz_02_41.gif

 

Historien fortsätter säkert

Ha det gott en TRÖTT hasse PDT_Armataz_02_31.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lider med dig Hasse, och jag vet hur det kan vara. Jag hade en IH Scout för många år sedan som gick 10-50 mil mellan rasen. Knutkors, bakaxel, automatlåda m.m. Den visade sig vara "söndermekad". För många klåpare hade varit på den utan sätta ihop grejorna ordentligt. Sämsta köpet jag gjort.

 

//Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit är vad det är. Jag lider med dig. Samma sak hände mig i oktober förra året. Skulle åka och slänga sopor på kvällen. Det var tur att gumman var följebil för annars hade jag fått gå hem. Nu rasade inte motorn så långt hemifrån men ändå. Två kilometer hemifrån började det slammra i motorn + att den var helt kraftlös. Jag hade turen att rulla av den större vägen och in på en mindre där det fanns en pendlar parkering. Efter att ha stannat såg jag att oljetrycket var i botten och tempen i topp. Detta hade gått mycket fort då mätarna efter start visat värden som var ok. Visserligen fanns pendlarparkeringen i anslutning till en kyrka men det var oroliga timmar innan jag fick tag i grannen som hjälpte mig att bogsera hem vraket. Våran (gumman & jag) ekonomi är ansträngd som din med en som är sjukpensionär och den som jobbar får ~12000.- i handen. Så allt inför ett motorbyte inhandlas med stor försiktighet och i långsam takt. Jag har spårat upp en B20 som gått 17000. Än så länge har jag inte fått något pris på spisen men ska titta på den i framtiden. Ska bli kul med 82 kusar i stället för 64.... Ha en fortsatt trevlig helg! /Ola

 

Ps. På skala 1-10, hur mycket valpsjuka tror du jag har efter ett år?? 50!! Ds.
Ola W2008-04-01 15:02:17
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI

F¤ F¤n Hasse. Jag hade personligen och hem till

gubben, spikat upp han på väggen och kastat pil på han.

4 motorer och den ena 50 mil.

Vissa människor borde man slita pungen av

så dom inte kunde smitta resten av världen

 

MVH Arnberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja om han inte svara i telen de närmsta dagarn så svarar jag inte för vad jag gör när jag får tag i han, mest rätvist vore om han betalade motorn jag skall hämte i morgon och byter det åt mej. jaja man får väll drömma,

Men när nästa motor är på plats så skall de andra lyftas upp på flaket eller vagnen och köras till hans arbetsplats då jag inte lyckats luska ut var han bor sedan sättre jag en stropp mellan alla motorer och drar av den utan för en port, och kräver pengarna jag skulle ha haft för skotern eller så följer skotern med tillbaka hem. hoppas jag får tag i gubbuslingen så han får en chans att ställa saker till rätta,brukar inte bråka om saker men nu har bägarn runnit över och skapat vatten skador på mitt humör, så bäst att åtgärda innan det blir mögel då blir det bara värre att reda ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-n vad tråkigt Hasse! Alla som var på träffen led med dig. Surt när du jobbat så mycket med bilen. Det är väl nästan att strö salt i såren att berätta att det var en kanonträff.... ja den hade allt, lera, rejäla winchrallyn, stenskravel, myrkörning och korvgrillning... och offroadsnack förståss...

 

 

 

DSC05041.JPGDSC05123.JPG

 

 

 

// KlasKlas_B2007-10-07 02:06:22

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har då verkligen otur med din bil nu Hasse.

Som Klas skrev så vardet verkligen en kanonträff den här gången, även om de första timmarna mest handlade om bärgning av en viss vägvisare som lurade ner mig i ett surhål förra gången... PDT_Armataz_02_01.gif

Bild013+1.jpg

 

Men med lite vinschhjälp så var han snart uppe på hårdare mark

 

Bild018+1.jpg

 

Klas stretchar/revirmarkerar eller nå´t PDT_Armataz_02_14.gif

 

Bild024+1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm jo jag fick lite info under kvällningen när ennu en valp motor hämtades, såg en väldigt lerig King cab, och fick ju naturligtvis höra att det hade varit trevligt.

Nu tror jag ju faktiskt att jag köpt en bra motor för en gångs skull, ja ni från gestrike offroad ni vet ju vem som har haft den och den åkte ju ur till förmån för en med 4 cylindrar till, lite oroväckande ojlig utvändigt men förklaringen var att den legat upp och ner efter en rullning och han är ju mek så så

säger han att den var ok när den plokades ur så tror jag på det,

 

Jag kommer igen till nästa körning, bara hoppas oturen har slutat tills dess PDT_Armataz_02_38.gif

och att de inte låst in mej om jag råkat slinta med något hårt i skallen på gubben som sålde de andra motorena till mej, hittade hans adress genom reg nr på skotern så ett besök där står på listan oavklarade affärer PDT_Armataz_02_41.gif

Skall börja med motor bytet under måndagen så nu borde det gå lite fortare när jag har vanan inne, ett tält skall upp så får det vara rugg väder om det vill, för nu skall valpen i gång så jag kan lasta de andra räk motorena på vagn och köra den till gubben och slutföra affären PDT_Armataz_02_38.gif

 

Kul att ni fick en trevlig dag på tuna ni som kom dit PDT_Armataz_02_43.gif

mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

jo jag fick ju köpa en valp motor av Arvid till bra pris och med rätt tryckplatta och förstärkt tråg, i stort sett komplett han tog av 24v grejerna de har ju jag ingen användning för ändå.

Så jag började med att rensa flaket på verktyg och lade ut på en matta brevid valpen, kanske lite väl stor verktygs låda men det verkar ju som jag behöver det när jag skall ut och köra PDT_Armataz_02_01.gif , ändå var de stora verktygen kvar på flaket PDT_Armataz_02_38.gif

verktyg_som_var_p%C3%A5_flaket.JPG

tog bort grenrör/insug för att komma åt att tvätta den , det behövdes och så är det roligare och trevligare att skruva på en skapligt ren motor.

efter_bortmonterar_grenr%C3%B6r.JPG

tog papper och pluggade alla nödvändiga hål

t%C3%A4ndstift_sida.JPG

sedan släpade jag motorn undan en bit för att kunna gå över den med högtryckstvätten, provade stål borste men gav upp efter en halvtimma när allt jag hade var kladdigt

tv%C3%A4ttad_t%C3%A4ndsift_sida.JPG

tvätten gick bra men det tog tid att få bort all gammal olja och skit, sedan togs pappers tussarna ur och jag torkade tort med gasol brännaren så inge fukt skulle vara kvar i insug mm.

Så nu är det bara att börja lossa på allt och hissa ner skrot motorn och få dit denna och hoppas den går över vintern så jag hinner renovera den gamla B 18 motorn, och har en fräsch i reserv.

t%C3%A4ttad_grenr%C3%B6rs_sida.JPG

tog en liten funderare om hur jag skall göra med de andra motorena och gubben.

Kom fram till att jag inte vill sänka mej till hans nivå och antagligen är rejält blåst.

Men jag skall inte ha boden full av gamla lik som han har kört hit, utan så fort valpen går igen så lassar jag på alla motorer som han kört hit och åker till hans jobb, och slänger av dem utanför porten, sedan är det upp till han om han känner att han vill göra rätt för sej när hela fabriken står och ser på eller om han står på sej och jag är lurad på hela affären, det kan jag ta men jag skall inte ha hans skit ligga och ta plats i min bod så de får han göra vad han vill med.

Men att gå till handgripligheter eller hot är mer nere på hans nivå, och kan ställa till med mer elände för mej, så det står jag över, han är nog väl medveten om att jag söker han då jag lämnat meddelanden på telen åt han och vart han bor fick jag ju fram genom nr plåten på skotern, men jag tror det biter bättre att han får dem på jobbet där han visade på mej de motorer som jag trodde jag skulle få i utbyte, men inte fick,

Så på något vis löser det sej, nu vill jag bara få fart på pärlan igen och bli av med skrotet i bon.

: Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_14.gif Ja du, den där motorn lär ju inte rosta i första taget om man så säger.

Ordet lackskydd fick en helt ny innebörd.

 

Att ta till hot eller handgripligheter är väl att ta i, men visst bör du kräva att du får det du "betalat" för. Om inte annat så bör du få betalt för skotern i pengar då bytesmotorena konstaterats varit skrot.

 

En polisanmälan borde väl kunna göras, om inte annat för att kanske ( förhoppningsvis ) skrämma honom lite. De flesta normalbegåvade, och kanske svagbegåvade också, borde väl finna det tråkigt att ha en polisanmälan i bagaget. Om än nedlagd.

 

Att dumpa skrotet på hans jobb, inför chef och arbetskamrater känns som en bra idé PDT_Armataz_02_43.gif Jag kan bidra med en extra skrotmotor om du vill PDT_Armataz_02_07.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Jag har en hel del skit som du kan få kasta på samma ställe. PDT_Armataz_02_11.gif Bland annat en skrotad B18. Om du samlar ett tag kan det kanske bli en ansenlig mängd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Här går det undan för en gångs skull PDT_Armataz_02_30.gif när SMIH hotar med snö så vill jag var klar innan.

Jag har kört på ordentligt så nu är allt som behövdes flyttas över samt alla värme rör till det bakre systemet pluggade, då jag inte behöver värme på flaket PDT_Armataz_02_05.gif .

Motor och lådor är i hop satta och har baxats in under valpen igen och med lite hjälp av 3 st strålkastare så har jag förberett lyftet tills morgondagen.

Så om allt går som det skall i morgon X ar fingrarna, så är motor och lådor på plats igen och allt inkopplat och redo för prov körning någon gång under kvällens lopp PDT_Armataz_02_39.gif .

Skall bara ställa tändningen och kolla ventilerna så de är ok med avstånd, byta filter och i med ny olja samt eventuellt komplettera med lite mer glykol, hoppas att växelspakarna inte står helt åt skogen igen, men nu är ju allt lossat nyligen så det går väll ganska fort att justera dem i värsta fall PDT_Armataz_02_30.gif .

Det gick lite fortare den här gången då jag i stort sett kommer i håg dimensionen på muttrar och skruvar och inte behövde skruva bort lika mycket då jag böt en del slangar och tog bort lite saker i onödan förra gången .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja nu har jag kört lite över mina gränser i några dagar. men det har gett resultat PDT_Armataz_02_30.gif . kl 19.10 i dag så bars det sista av verktygen in i boden , vist en stor hög med grejer innanför dörren nu PDT_Armataz_02_38.gif orkade inte lägga allt i lådorna i mörkret, men lite lyse hade jag i alla fall av min valp som stog och gick på tomgång med lysena över skruvarplatsen och mot bodarna PDT_Armataz_02_23.gif , det blev bara en tur över grannens åker och spruta lite gräs när valpen fick lite gas och for på ställ på det sluttande hala gräset PDT_Armataz_02_30.gif allt verkar fungera som det skall, får väll se om den här motorn håller lite längre, men nu är man på banan igen eller är det kanske av banan PDT_Armataz_02_38.gif  . Jaja längre test tur får vänta tills morgondagen. hoppas verkligen på snö nu när pärlan går igen PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Det var snabba ryck! Du har gott om energi!! Vi håller tummarna för att prylarna håller nu.

Vad säger du, Hasse, som rutinerad motorbytesexpert, kan man hålla nedanstående tider...

reptid.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att de inte på reparationstider satt upp nedplockning av motor kvar i bilen.

 

På 202 med stora fdlådan samt vinchen är det mycket enklare och snabbare att göra motorjobb med blocket kvar i bilen, det sitter ju som i ett perfekt motorstöd, enda gången man behöver lossa blocket är om veven helt måste bytas.

 

Har på gamla b20 bytt både lager och kam med motorn kvar i bilen på en parkering nere i Paris.

 

Och på bilden är det en diesel som behöver nya vevlager, ringar och lite honing.skanna0001.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja det var nog lite optimistiska tider, men de har ju verkstad och rätt verktyg liftar mm om man räknar bort tiden för tvätt av motor och det lilla jag gjorde på måndagen, så tog det ca 18 effektiva timmar att skruva bort det som inte skulle sitta på motorn jag skulle ha i och flytta över de grejer som skulle sitta där i stället,

skruva loss generator fläkt vingar, gren rör/ insug och vatten anslutningar, samt alla kablar, olje och temp givar kablar /rör , batterilåda, växelförarna och handbromstag, bränslepump, sedan lossa på motor fästen och på skruvarna på balken som håller lådorna, hissa ner allt dra ut det under valpen för hand kraft, lossa på lådorna och sätta i hop den motor som skulle på med lådorna, dra in allt med hand kraft och börja hissa upp och försöka styra in de på motor fästen igen och till baka med balken som håller lådorna,

Det som behövdes flyttas över var generator fästet , hemma byggt för växelströmmare , vev hus ventilationen med röret som går ner under olje tråget,

några pluggar för värmen bak och den bakre luftnings kranen för vatten på motorn, samt göra en ny tätnings plugg i gummi att sätta på vattenpumpen ,start motor fick en rengöring och upp smörjning och flyttades över, fördelaren fick också en rengörning och nya brytarspetsar och kondensator, och bytte plats, naturligt vis ett halvt varv fel , men det åtgärdades fort vid provstart, nya kablar till + och - till batteriet gjordes också, sedan skulle alla stag  ledningar/ rör vatten anslutningar, generatorn och remskiva och fläktblad och rem till baka, när gren röret / insuget skulle dras åt så gick en pinnbult av och det hela fick lossas igen och fram med borrar och gängtappar och fixa det , olje byte och filter naturligtvis, rengöring av bränsle pump och tillbaka med den kopla i hop med förgasare, öppna och kolla spelet på ventilerna ingen justering behövdes, bytte för säkerhetskull termostat så jag visste att jag fick en som fungerade,

I med glykolvatten, luftade motorn vid tempgivaren då det är högsta punkten bak på motorn, tillbaka med batteri lådan, provstartade ja och fick vända på fördelaren, sedan startade den och tändning ställdes på känn och hörsel, sedan var det bara en justering av hydral kopplings armen så den passade mot den nya tryckplattan och lamellerna,

 

Så totalt tog det ca 18 timmar själv utomhus, utan några spesial verktyg och med ett kedje block som hängde i en grov planka ställd på 45 cm höga trä pallningar och pallbockar i mellan för att få tillräcklig lyfthöjd, men då fanns inge tid för fika raster eller in och äta utan jag körde på från morgon till kväll nonstop.

 

Ja så de tider de angett där klarade då inte jag att hålla med mina verktyg och förutsättningar PDT_Armataz_02_38.gif,  men jag är  nöjd endå med tanke på att jag har fel i ryggen och mina händer krampar sej efter några timmar skruvande så nu känns det som jag skulle ha blivit rejält på puklad har ont överallt, men i bland lär man offra sej för den goda sakens skull PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Ja, efter denna arbetsinsats kan det väl bara bli betyget mycket väl godkänt som kommer ifråga PDT_Armataz_02_39.gifPDT_Armataz_02_43.gif  Nu är det bara slarv med olja och vatten (om ens det PDT_Armataz_02_25.gif) som  kan stoppa din B18, normalt är de ju rejält stryktåliga. Men man vet förstås aldrig vad en motor varit med om i tidigare liv, har du inte extrem otur så borde motorn hålla lääänge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...