Gå till innehåll

Motor tokig skogstokig Hasse


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

När ni byter motorer i svenskvalpen varför inte sätta i något roligare än b18, tex 202 lätt uppskrämda b20 på ca 100 hk det mesta passar med resarvation för 9,5 tumskopplingen, ni får bättre förgasare su med utvändigt ställbara munstycket och sen blir det växelström

denna annons har varit på blocket ett tag nu

motorn gratis och 2500:- för fd lådan:

 

B20 motor och vxlåda o fördelningslåda till c202 själve fördelningslådan är samma på tgb 11 eller C303 som den heter

pris 2500kr motorn går bra o ej glapp i utgående axlar mm motorn går att skruva av om den ej är intresant priset dock samma.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Tycker personligen att det räcker bra med en B 18 i skogen åtminstone, det är ju inte som på traktorpulling att det är friktononen och det hjulen kasta upp bakom som man skall ta sej fram med, vet inte men är nöjd med vridmomentet i b 18 motorn, den ända skillnad jag han märka var att vid landsvägs körning så behövde jag inte växla ner till trean lika fort i backe och naturligtvis bränsle förbrukningen ökade markant, men i skogen när man ändå mest kör på låg ettan så var det ingen större skillnad, då jag gärna kör på så låga varv som möjligt och endast använder gasen då det behövs, för bekvämast körning och att hålla greppet kvar i backen, så på en gammal valp med orginalhjul och gamla axlar som skall användas mest till terrängkörning ser jag ingen fördel med att ha en trimmad motor, utan skulle helst se efter en diesel för vridmomentets skull. Och växelströmare har jag ju redan det tog en förmiddag att bygga om fästet så den passade och dra kabeln

Men det är ju min personliga uppfattning PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SU är väl en hiskelig förgasare att hålla i god trim/funktion/effekt/förbrukning... personligen tycker jag det var ett lyft när volvo fick Stromberg...

 

Sagt med risk för att åka på en propp PDT_Armataz_02_16.gif
s-os2007-10-11 19:45:29
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja då är den första riktiga provturen avklarad PDT_Armataz_02_30.gif , lite smått slaskig snö på vägarna, gjorde att baken gärna ville åt något håll vid det minsta gaspådrag, så det att ta det lite lugnt på de asfalterade vägarna, och det var väll bra så jag fick se hur temp och oljetrycksmätare reagerade, var som mest uppe i 80 KMH och motorn gick förvånansvärt tyst , gämt och fint, motor tempen höll sej runt 70 grader, och olje trycket mellan 3.5-4.5 lite beroende på vartal, klart godkänt med tanke på vad de andra motorena visat PDT_Armataz_02_39.gif .

Sedan tog jag av in på en grusväg med en gammal flygraka på, där var fyrhjulsdriften ett måste om jag skulle hålla mej på den ganska smala grusvägen, på grund av att det blev helt enkelt för halt med bak hjuls drift.

Nå väl inga hjulspår in i snön, mörkt så jag skulle se om jag fick möte ändå, motor och lådorna varmkörda så då passade jag på att trycka på allt vad som gick, på grund av snön och antagligen fyrhjuls driften kom jag upp i lite över 90 KMH men har inte tänkt att köra så mycket fortare med den, ja mätarna visade inga förändringar motorn lät lika fint som tidigare, så jag vände och körde tillbaka, stannade innan jag skulle ut på stora vägen igen och lyste med lampa runt omkring och på motorn och inga vatten eller olje lekarge syntes till och motorn gick gämt och fint PDT_Armataz_02_23.gif.

Så det var bara att köra hem i snöslasket och känna sej nöjd, någon terräng körning blev det just inte lite prova i ett grustag på vägen hem och årken fans då så jag var nöjd i alla fall och tyst och fint gick den trots bara en ljud dempare,

En lite längre tur blir under morgondagen då jag har några ärenden in till Ockelbo att göra, så då har jag ju en anledning att köra några mil landsväg och ta skogsvägarna hem PDT_Armataz_02_39.gif .

 

Ja som det verkar nu så är jag då väldigt nöjd med att ha fått i en B 18 igen som verkar vara riktigt ok PDT_Armataz_02_23.gif mvh hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SU är väl en hiskelig förgasare att hålla i god trim/funktion/effekt/förbrukning... personligen tycker jag det var ett lyft när volvo fick Stromberg...

 

Den SU som togs fram till 202 motor vilket för övrigt är den sista b20 serien med div moderniseringar som tillverkats , denna SU har inga likheter med de gamla utan byggd som en strombergare men har på sidan en skruv som ställer höjden på huvudmunstycket, med motorluckan öppen går det till och med att ställa om under färd.  mycket smidig när man åker på lågoktaningt bränsle som finns i div länder eller om man vill köra på sprit, eller vid  höghöjd körning. Sen har ofta b20 från 202 gått betydligt mindre än 20 år äldre b18 motorer och de sista 200kubiken samt kammen och den modernare toppen ger mycket  mer  vrid.

 

Sålde min gamla 202 b20 när den rullat 10 tusen mil den sattes först i en volvo 140 och köparen var förvånad av skillnaden och sen hörde jag att han planerade att plocka över den till sin trailvalp. Denna 202 b20 hade tidigare gått ännu bättre med orginal kammen men denna var omärkt och när motorn en gång rasade stoppades det dit en vanlig b20 orginalkamm.

 

Vet inte om valp b18 harden stora  9,5 tums koppling som 202 detta kan isåfall medföra lite lite extra jobb.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Tror det bara är tryckplattan som är anorlunda mot en vanlig kopling på B 18 till valpen, det är ju laplander tryckplattan som är lite starkare som sitter på, lammellerna är ju samma vad jag vet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jaaaaa Anders det är klart, skall ta en lite kortare tur på en 5-6 mil i dag PDT_Armataz_02_39.gif så jag får se att alla mätare visar rätt och att det inte är något lekarge någonstans samt att motorn går lika fint som i går kväll PDT_Armataz_02_30.gif . Men sedan lär jag väl ta revansch på lördagens missade tur, så risken ät stor att det blir en tur till Tuna på söndag då jag lär plocka lit i bon i dag och få på vinterhjulen på Mazdan , de var lite väl halkig när jag körde hem i går kunde inte köra fortare en 40 KMH från Kungsberg till Jädraås där jag tog skogs vägarna för att få lite grepp på hjulen.

Automat och V6 på 3.0 liter och ca 180 hk var inge lämpligt med halkan i går och halv dåliga sommar hjul, jag fick ställ på bilen bara den växlade på 1500 varv, så vinter hjulen måste på nu PDT_Armataz_02_38.gif . Men söndagen är det planerat en tur till tuna, vi får väl komma överens om en tid att mötas där om du har möjlighet att komma, det kan vara bra att vara två och din winch och höglyftande domkraft kan ju komma till användning som vanligt PDT_Armataz_02_02.gif .

Jag har ingen hundvakt men en 3 - 4 timmar skall vi väll kunna leka lite PDT_Armataz_02_39.gif ,

Är det några fler som är sugen så är ni välkomna ni också PDT_Armataz_02_43.gif

Mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SU är väl en hiskelig förgasare att hålla i god trim/funktion/effekt/förbrukning... personligen tycker jag det var ett lyft när volvo fick Stromberg...

 

Hmmm......Stromberg är att jämföra med en svordom i min vokabulär....=)

SU:n som nämns i texten är så j...a enkel i sin uppbyggnad och lättjusterad i jämförelse med S:berg som man behöver verktygslådan för att justera co på, och SU innehåller inget membran som det kan gå hål på i skogen...

HAr aldrig behövt att gå hem efter grejor så länge jag haft SU i gammvalpen...

 

Mvh/Dexxas 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...