Gå till innehåll

Bra eller dåligt


Gäst Jeep

Rekommendera Poster

Efter att jag har varit på två träffar med min "ramrena" TGB 13 så tycker jag att 13:on är överlägsen 11:an i terrängen, men några problem är det med 13:on bilen och det är att det är lätt att fastna i träden med bakre kofångare ( snäv sväng eller att bilen glider sidledes ).

Nu har jag funderat lite PDT_Armataz_02_05.gif och tittat på ett alternativ att montera "avbärarrör" från bakre kofångare och fram till hytten. Nackdelen är att bilen blir lite bredare ~9cm per sida.

 

Tacksam för åsikter om avbärarrören.

 

 

Jag har inte svetsat fast rören i ramen ännu - ska fundera lite till.

TGB_13_002.jpg

 

 

TGB_13_0052.jpg

 

 

TGB_13_0063.jpg

 

 

Mvh Rune M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Avgas å luftintag ser väldigt tjusiga utPDT_Armataz_02_43.gif

Kan du inte ansluta avbärarröret på innsidan av kofångaren så det inte bygger något? det tar kanske i hjulen då...

18 cm är ju en del när det är trångt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga som slog mig är om besiktningen reagerar på detta. Dvs om fordonsbredden, ökar eller om det finns annat som redan sticker ut åt sidan som fordonsbredden baseras på idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Iden är inte dum alls . Undrar om du inte kan dra upp rören jäms med hjulen så pass att boggin kan jobba fullt ut, om det är träd du vill undvika att de trasslar in sej så borde höjden inte ha så stor betydelse och du slipper breddningen

En tanke bara

mvh hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

en bra idè runePDT_Armataz_02_43.gif man skulle kunna laga till fästen som kan skruvas av istället för att svetsa fast rören så slipper du problem vid besiktning och även om det finns behov i skogen att ta bort den av någon anledning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga som slog mig är om besiktningen reagerar på detta. Dvs om fordonsbredden' date=' ökar eller om det finns annat som redan sticker ut åt sidan som fordonsbredden baseras på idag.

[/quote']

 

 

Jag har inte varit i kontakt med bilprovningen ännu. Jag kan inte så mycket om regelverket, men det kanske går att besiktiga bilen som ombyggt fordon.

 

Jag har funderat på det Daniel skriver, att bulta fast rören, men försvagas inte ramen om jag borrar hål i balkarna.

 

Tyvärr är verkstaden lånad ( två kvällar i veckan ) PDT_Armataz_02_13.gif

 

 

Mvh Rune M

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att borra i livet på balkarna är OK på lastbilar i  alla fall.

Det är flänsarna som är högst påkända, där får man inte borra.

Balkliven brukar vara fulla av hål för diverse påbyggnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog nöjja mej med ett rör från kofångarhörnet bak. Å framåt mot ramen i ca 45gr vinkel. Typ strax bakom bakre stötdemparfäste. Där är det enda stora problem som jag sett med min 13 i skogen. Vid ett flertalet ggr på 2 år i skogen har jag lyckats med att få in trän bakom högerhjulet så att tankpåfyllningsröret har fått stryk. Ev att man skulle göra ett snedstag från ramen vid den pumkt som du tänkt fästa röret i framkant. Men sluta med röret strax före hjulet och fästa ett rör framför hjulet rakt ut från ramen. Så att man får en "plog" liknande konstruktion som föser undan träd å stenar. rörram.jpgputte2007-10-13 01:35:49

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag måste ju börja med: Jävlar i havet vilket avgassystem och insug!!! När Rune gör nåt, då blir det ordentligt!

 

Jag skulle inte göra om en 13 till en 20. Jag vill inte såga dig Rune, för iden är säkert bra, men jag tror du kommer tycka bilen är alldeles för bred. Gör "skärmkanter" av dem istället, alltså som bågar ovanför hjulen. De får ju ha lite höjd, så inte hjulen tar i. Och ska du ha dit skåpet, blir det demonterbara anordningar i någon form. Ska du ha bågarna där du måttat dem, så kolla för allt i världen så att inte axlarna kan flexa i sidled så pass att hjulen går i rören. Blir spännande att se resultatet!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips bara. Gör inte bakstammen för styv bara. Backar man in i storträdet så är det bra om bara den fria änden av stötfångarbalken böjer sig. Svetsar man in strävor mot rambalkarna håller förvisso stötfångarn bättre. Men det ökar risken att knäcka rambalkarna betydligt. Sätter man in sådana snedsträvor bör dom vara av öppen profil, alltså inte rör eller hålprofil. Får inte vara för starka alltså, funktionen skulle väl vara mer avbärare än förstyvningssträva.... Viktigt att tänka på när man "förstärker" en ramkonstruktion är att man då bara flyttar den svagaste punkten... och den vill man inte ha i rambalkarna, för dom lär inte gå att få raka igen om man deformerat dom. En stötfångarbalk kan man pressa tillbaks några gånger, eller skära bort och sätta dit ny. Rambalkarna? Nej, tror inte det...

 

 

 

I övrigt imponerad av avgaset och snorkeln. Skulle själv dra det över/innanför rambalken för att få bort dämparna och tjäna frigång bakom höger framhjul. Precis som Rune. Rock on!

 

 

 

// KlasKlas_B2007-10-14 01:27:26

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 13rätt

Hej Rune!

 

Jag har rastat min 13 en hel del i skogen sen sist. Även på "hemmabanan" Botkyrka där det är grymt trångt mellan träden på sina ställen. Jag åker än så länge med originaldäcken, men jag har märkt en avsevärd skillnad om man som du har lite extravikt bak. En halvpall med två kragar full med sand (200kg) + reservhjul gjorde stor skillnad! Man kan nog slänga på 3-400kg och det greppar ännu bättre. Det känns som bakhjulen måste ha högre marktryck för att orka trycka framhjulen genom lera och över stubbar.

 

Men det blir ju ett himla rattande när det är trångt. Bakstötfångaren svänger ju oftast åt "rätt" håll, bort från trädet, men visst är den i vägen. Hellre än att göra bilen ännu bredare skulle jag kapa ramen vid bakre stötdämparfästena. Inga problem med bes. Lysena ska sitta max 400mm innanför bilens sida, men tanken måste flyttas. Mycket mindre risk att fastna mellan träd framför och bakom bilen, den blir ju inte så mycket längre än en Landrover.

 

Alternativ 2 är ju att kapa ned stötfångaren så den blir smalare.

 

Snart får jag hat-mail av originalvännernaPDT_Armataz_02_09.gif

 

Men att ha hjulen som bredaste punkt är att föredra, tycker jag. Man kan "klättra" förbi träd, däcken puttar ut bilen. det är snällt mot skogen också. Helst skulle ju hjulen vara yttersta punkterna framåt och bakåt också, men man kan ju inte få allt...
13rätt2007-10-20 01:54:10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Olof

 

Jag kör 13:on bilen på släpkärra till träffarna så jag kan inte lasta på så mycket mer vikt, kanske ~100 kg till annars blir det överlast på släpkärran.

 

Det där med alternativ 2 att kapa bort ~20 cm på varje sida av av bakre kofångare är ett möjlighet men det bär emot att kapa i 13:on bilen. 

 

Jag har ändrat mig,  tänker inte göra bilen bredare så jag ska fundera vidare

 

Olof, har du funderingar på att montera portalaxlar på Jeepen eller ska du köra med TGB 13 istället.

 

 

Mvh Rune M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

 

Jag kör 13:on bilen på släpkärra till träffarna så jag kan inte lasta på så mycket mer vikt' date=' kanske ~100 kg till annars blir det överlast på släpkärran.

 

[/quote']

 

Vad använder du för dragbil då? 11 resp 13 väger väl ca 2300 i tjänstevikt och släpet i den storleken kring 500+. Det blir ju nästan 3 ton på kroken.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder du för dragbil då? 11 resp 13 väger väl ca 2300 i tjänstevikt och släpet i den storleken kring 500+. Det blir ju nästan 3 ton på kroken.

 

 

Jeep Grand Cherokee 2.7 crd.

 

Jag får dra 3250 kg med Jeepen.

 

 

 

Mvh Rune M

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...