Gå till innehåll

Terrängoskulden tagen!


Gäst Frenzy

Rekommendera Poster

Drog ut i spenaten i Lördags. För första gången kan tilläggas. Körde fast på en åker. PDT_Armataz_02_07.gif

Tog ett dike för att komma ut i skogen, no problem!

dscf0007sp7.jpg

Går ju bra det här.....

dscf0015tx6.jpg

Trångt bland stock och sten!

dscf0016vf1.jpg

Jag provar ett dike till.

dscf0018yi8.jpg

Skulle ha köpt GL modellen med servostyrning!

dscf0019ty3.jpg

Men! Släpp taket, ge f*n i att trycka ner bilen igen......

dscf0020up6.jpg

Äntligen på väg upp.

dscf0022vt3.jpg

Det är bara sex hjul som spinner vilt, inget att bli rädd och springa iväg för!

dscf0023tu5.jpg

Ger upp efter 30 minuters juckande i diket, HJÄÄÄÄLP!!!!!

dscf0024bm4.jpg

En Volvo för att hjälpa en annan Volvo......

dscf0026ix5.jpg

Nåja, man är väl inte avskräckt precis, men lite snopet var det. Ska sätta dit snökedjorna så ska jag visa det där diket who´s the boss.... PDT_Armataz_02_11.gif

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Korrekt militär utbildning för korsande av dike är ungefär 45 grader, så att man har störst längd på fordonet, eller rättare sagt längst avstånd mellan hjulen över diket. Smyga ner i diket på tomgång och full pjäx när första hjulet precis får kontakt med uppförslutet på andra sidan. Man kan styra upp lite mot dikets andra sida också, så man får bättre fäste åt rätt håll med det hjul som ska upp först ur diket, men då får man vara med att styra tillbaka, för annars är risken att man halkar med bakhjulen så bilen hamnar 90 grader över i stället. Fegar man så är risken istället stor att man hamnar med en sida i diket. Det gjorde jag när vi hade terrängbilsutbildning å vad de andra hade roligt åt det... PDT_Armataz_02_23.gif

 

Jag kör 45-gradersvarianten, men gasar först när jag provat att det inte går att smyga även upp. Är det tillräckligt torrt så det inte ger sig ner för mycket i marken så går det som regel smyga, det är klart snällare mot bilen. Och gör man rätt och har rätt förutsättningar i marken i diket så ska man kunna klara korsa 1.5 meter djupt. Då är hytt-takets framkant nära nog i höjd med överkanten på dikets andra sida... Jag vet inte hur djupa diken jag själv varit ner i, men halvmeterdjupt är inte ens som ett gupp på en jämn asfaltsväg för en vanlig bil. PDT_Armataz_02_23.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag försökte snedda över diket men blev orolig att bilen skulle välta, så efter lite krångel i botten på diket satsade jag nog lite för "rakt upp". Skåpet bakpå känns ju lika stadigt som en telefonkiosk.

Brukar någon på terrängkörningsträffarna ha radio/ambulansskåp på? Rullar dom lätt eller?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Nu vet jag inte hur våghalsig du är, men det går att luta rejält innan det välter.

I början när jag körde elvan så var man rädd så fort det började luta det minsta, men man har testat sig fram o det går att luta mycket mer än man villPDT_Armataz_02_03.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med skåp på och ungar i med min 1314B. Och det har lutat så jag har blivit svettig i pannan utan att den vält. Men det har vart nära.PDT_Armataz_02_28.gif

Med valpen har jag lagt mig på sidan nån gång.

Mårten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Har du fortfarande telefonstationen monterad i taket på skåpet, förstår jag att du tycker den är vinglig. Bara racket höll på att knäcka ryggen på mig när jag skulle få det ur bilen och då hade jag ändå monterat ur all elektronik innan jag släppte ner det säkert 50kg tunga schabraket! Racken längst fram mot hyttväggen är minsann inte heller lätta. Däremot tycker jag inte sjuktransportskåpen är nåt märkvärdigt vingliga så, men givetvis blir det radikal skillnad att köra chassirent. 800 kg skåp är 800 kg skåp även om skåpet i sig har mesta tyngden från midjan och neråt. Som Johan säger så är det en vanesak, när man provat ett tag, så går det luta, inga problem... PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har alla telefongrunkor kvar i taket. Rackskåpen är tömda på det mesta, men lite bråte sitter väl kvar. Våghalsig är jag nog inte, men lättrissad om någon står och kallar mig chicken eller såPDT_Armataz_02_22.gif

Det är ju inte så mjukt i förarhytten precis. Slår man runt så får man nog räkna med lite blodsmak, eller? Man vill ju inte heller drunkna i ett dike precis. Oj, nu låter jag nog också som en chicken......

ÄÄH, ska ut och göra en 360 flip grab mollbergare mé 13 bilen nu. PDT_Armataz_02_10.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Jag letade upp ett lämpligt dike och slog ikull bilen (lite kontrollerat) med flit för att se hur mycket det lutar innan man stjälper, och det ska luta rätt duktigt innan den tippar. Såg en bild någonstans där man drar ikull en 11:a eller 13:n, där ser man ganska bra hur mycket det lutar. Någon annan kanske minns var....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa
Jag letade upp ett lämpligt dike och slog ikull bilen (lite kontrollerat) med flit för att se hur mycket det lutar innan man stjälper' date=' och det ska luta rätt duktigt innan den tippar. Såg en bild någonstans där man drar ikull en 11:a eller 13:n, där ser man ganska bra hur mycket det lutar. Någon annan kanske minns var.... [/quote']

jeep_körning_41.JPG

Denna??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst ErikC304

... och så är han ingen fegis heller, Daniel... PDT_Armataz_02_23.gif Det krävs en del känsla och mod för att ha bilen att luta sådär. För all del, en helt ram-ren bil har väldigt låg tyngdpunkt, så det går säkert luta bra mycket mer innan det är dags. Men jag har alltid undrat varför han kostar på sig att ha 36kg reservhjul på taket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Skillnaden i tjänstevikt mellan helkaross och ram-ren är 2820/2300, så det ger ju en indikation. Sådär spontant tycker jag inte helkarossens karossdel är särskilt stabilt byggd egentligen, men den kraftigaste delen är den kring passagerarutrymmet, där det i alla fall är LITE mer som går upp till taket. Jag tror nog att du kan vara ungefär lika modig som Daniel egentligen. Det handlar nog mer om vana, kännedom om det egna fordonet och körskicklighet än större skillnader i tyngdpunkt mellan fordonen. omega24v2007-12-03 13:02:45

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...