Gäst Frenzy Postad 21 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2007 Drog ut i spenaten i Lördags. För första gången kan tilläggas. Körde fast på en åker. Tog ett dike för att komma ut i skogen, no problem! Går ju bra det här..... Trångt bland stock och sten! Jag provar ett dike till. Skulle ha köpt GL modellen med servostyrning! Men! Släpp taket, ge f*n i att trycka ner bilen igen...... Äntligen på väg upp. Det är bara sex hjul som spinner vilt, inget att bli rädd och springa iväg för! Ger upp efter 30 minuters juckande i diket, HJÄÄÄÄLP!!!!! En Volvo för att hjälpa en annan Volvo...... Nåja, man är väl inte avskräckt precis, men lite snopet var det. Ska sätta dit snökedjorna så ska jag visa det där diket who´s the boss.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 21 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2007 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst cato Postad 21 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2007 Ska sätta dit snökedjorna så ska jag visa det där diket who´s the boss.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst thowes Postad 21 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2007 Fler än jag som premiäråkt i helgen tydligen... Körde min gröna 303:a hela dan över stock & sten, rktigt kul! http://www.r4wd.com/r4wd/Rosersberg_071021.html#0 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst HE Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2007 Kul reportage Frenzy. Vem var det skönast för i skogen - dig eller bilen...? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2007 Snyggt Frenzy Tror jag måste ut med 11:an i veckan..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2007 Haha! På´t igen! Premiären är speciell, tillfället när min "oskuld" togs lär jag heller aldrig glömma. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Frenzy Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2007 Kul reportage Frenzy. Vem var det skönast för i skogen - dig eller bilen...? Skönast var det nog för Moder natur efter vi' date=' jag och min 13 bitch, hade våldtagit henne och hon knep åt diket som en ungmö runt oss.......[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_41.gif[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Östlund Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2007 Såg riktigt kul ut.. Jag har min oskuld kvar ja Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2007 Korrekt militär utbildning för korsande av dike är ungefär 45 grader, så att man har störst längd på fordonet, eller rättare sagt längst avstånd mellan hjulen över diket. Smyga ner i diket på tomgång och full pjäx när första hjulet precis får kontakt med uppförslutet på andra sidan. Man kan styra upp lite mot dikets andra sida också, så man får bättre fäste åt rätt håll med det hjul som ska upp först ur diket, men då får man vara med att styra tillbaka, för annars är risken att man halkar med bakhjulen så bilen hamnar 90 grader över i stället. Fegar man så är risken istället stor att man hamnar med en sida i diket. Det gjorde jag när vi hade terrängbilsutbildning å vad de andra hade roligt åt det... Jag kör 45-gradersvarianten, men gasar först när jag provat att det inte går att smyga även upp. Är det tillräckligt torrt så det inte ger sig ner för mycket i marken så går det som regel smyga, det är klart snällare mot bilen. Och gör man rätt och har rätt förutsättningar i marken i diket så ska man kunna klara korsa 1.5 meter djupt. Då är hytt-takets framkant nära nog i höjd med överkanten på dikets andra sida... Jag vet inte hur djupa diken jag själv varit ner i, men halvmeterdjupt är inte ens som ett gupp på en jämn asfaltsväg för en vanlig bil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Frenzy Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2007 Ja, jag försökte snedda över diket men blev orolig att bilen skulle välta, så efter lite krångel i botten på diket satsade jag nog lite för "rakt upp". Skåpet bakpå känns ju lika stadigt som en telefonkiosk. Brukar någon på terrängkörningsträffarna ha radio/ambulansskåp på? Rullar dom lätt eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2007 Nu vet jag inte hur våghalsig du är, men det går att luta rejält innan det välter. I början när jag körde elvan så var man rädd så fort det började luta det minsta, men man har testat sig fram o det går att luta mycket mer än man vill Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 23 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2007 Jag kör med skåp på och ungar i med min 1314B. Och det har lutat så jag har blivit svettig i pannan utan att den vält. Men det har vart nära. Med valpen har jag lagt mig på sidan nån gång. Mårten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2007 Har du fortfarande telefonstationen monterad i taket på skåpet, förstår jag att du tycker den är vinglig. Bara racket höll på att knäcka ryggen på mig när jag skulle få det ur bilen och då hade jag ändå monterat ur all elektronik innan jag släppte ner det säkert 50kg tunga schabraket! Racken längst fram mot hyttväggen är minsann inte heller lätta. Däremot tycker jag inte sjuktransportskåpen är nåt märkvärdigt vingliga så, men givetvis blir det radikal skillnad att köra chassirent. 800 kg skåp är 800 kg skåp även om skåpet i sig har mesta tyngden från midjan och neråt. Som Johan säger så är det en vanesak, när man provat ett tag, så går det luta, inga problem... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Frenzy Postad 23 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2007 Ja, jag har alla telefongrunkor kvar i taket. Rackskåpen är tömda på det mesta, men lite bråte sitter väl kvar. Våghalsig är jag nog inte, men lättrissad om någon står och kallar mig chicken eller så Det är ju inte så mjukt i förarhytten precis. Slår man runt så får man nog räkna med lite blodsmak, eller? Man vill ju inte heller drunkna i ett dike precis. Oj, nu låter jag nog också som en chicken...... ÄÄH, ska ut och göra en 360 flip grab mollbergare mé 13 bilen nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 23 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2007 Jag hatar att luta, men så kör jag 11 också. Och är en fegis.. Har varit med o luta i en 13, och skillnaden är enligt mig enorm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 23 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2007 Jag letade upp ett lämpligt dike och slog ikull bilen (lite kontrollerat) med flit för att se hur mycket det lutar innan man stjälper, och det ska luta rätt duktigt innan den tippar. Såg en bild någonstans där man drar ikull en 11:a eller 13:n, där ser man ganska bra hur mycket det lutar. Någon annan kanske minns var.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 23 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2007 Jag letade upp ett lämpligt dike och slog ikull bilen (lite kontrollerat) med flit för att se hur mycket det lutar innan man stjälper' date=' och det ska luta rätt duktigt innan den tippar. Såg en bild någonstans där man drar ikull en 11:a eller 13:n, där ser man ganska bra hur mycket det lutar. Någon annan kanske minns var.... [/quote'] Denna?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 24 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 24 Oktober , 2007 Yup, den bilden var det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Älvan Postad 2 December , 2007 Rapport Share Postad 2 December , 2007 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Älvan Postad 2 December , 2007 Rapport Share Postad 2 December , 2007 Försökte lägga upp en bild när en älva lutar lite. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 2 December , 2007 Rapport Share Postad 2 December , 2007 Daniel.L ´s 13 bil nog går det att luta! (kopierad från: http://www.jeepsweden.net/jeepforum/viewtopic.php?t=9226) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 3 December , 2007 Rapport Share Postad 3 December , 2007 ... och så är han ingen fegis heller, Daniel... Det krävs en del känsla och mod för att ha bilen att luta sådär. För all del, en helt ram-ren bil har väldigt låg tyngdpunkt, så det går säkert luta bra mycket mer innan det är dags. Men jag har alltid undrat varför han kostar på sig att ha 36kg reservhjul på taket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 3 December , 2007 Rapport Share Postad 3 December , 2007 Hur stor skillnad tror ni att det är på en helkaross och en ramren? Innan man välter altså Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 3 December , 2007 Rapport Share Postad 3 December , 2007 Skillnaden i tjänstevikt mellan helkaross och ram-ren är 2820/2300, så det ger ju en indikation. Sådär spontant tycker jag inte helkarossens karossdel är särskilt stabilt byggd egentligen, men den kraftigaste delen är den kring passagerarutrymmet, där det i alla fall är LITE mer som går upp till taket. Jag tror nog att du kan vara ungefär lika modig som Daniel egentligen. Det handlar nog mer om vana, kännedom om det egna fordonet och körskicklighet än större skillnader i tyngdpunkt mellan fordonen. omega24v2007-12-03 13:02:45 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.