Gå till innehåll

diffbroms


Gäst valplinus

Rekommendera Poster

Det ska gå bra om  man svarvar av driv axlarna lite. Man bör nog ha frihjulsnav också. Kan kanske bli lite svårt att svänga om det är slirigt underlag.

Jag köpte en vinch istället.PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att montera in den som den är. Får bara riva isär hela axeln så man får ur drivaxlarna. Samt att tvätta ur den gamla oljan å i med ny LS olja. Har gjort detta själv med min valp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hur beter den sej i styrningen då?  vet ju hur traktorer men diff rfan kan vara bråkiga, att fåstyrning på men nu kan den ju ha olika hastigheter på de olika hjulen, det borde ju bara märkas när det är riktigt slirigt . har ju en diff klump liggandes kanske något att fundera på till våren PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IH Scouten jag hade gick bra att svänga med trots lamelldiff fram. Däremot höll den emot bra därbak så det lät som i en amerikansk film när man körde ut i en korsning. PDT_Armataz_02_03.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst valplinus

ok PDT_Armataz_02_02.gif är det bara att ta bort plattorna som sitter utanför hjullagrena å sen dra när man ska ha ur drivaxlarna eller är det något mer man måste lossa/ta bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Appropå diffbroms.

Kan man schimsa in en sliten diffbroms?

Vad kostar ett nytt lamellpaket till valpen?

Vad för andra alternativ finns, och kostnad för dessa?

 

Min börjar nog bli sliten tyvärr, och behöver åtgärdas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt i en Lock Right i framaxeln istället och det är dels bättre spärr och lättare att montera.. Enda nackdelen är kanske lite trögstyrt men lite mer gröt på tallriken så löser man det... Fördel är också den att den jobbar inte så länge inte framhjulsdriften är inkopplad. Har nytta av detta när man kör mellan områden på grusväg innan man svänger av in i skogen då man lägger i låg och fyrhjulsdrift. Den spärrar hundra procent och blir inte slapp efter ett tag... Finns 19splinsade till Dana axlar och dessa finns till valp mm. Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt i en Lock Right i framaxeln istället och det är dels bättre spärr och lättare att montera.. Enda nackdelen är kanske lite trögstyrt men lite mer gröt på tallriken så löser man det... Fördel är också den att den jobbar inte så länge inte framhjulsdriften är inkopplad. Har nytta av detta när man kör mellan områden på grusväg innan man svänger av in i skogen då man lägger i låg och fyrhjulsdrift. Den spärrar hundra procent och blir inte slapp efter ett tag... Finns 19splinsade till Dana axlar och dessa finns till valp mm. Mvh Daniel
låser den inte diffen helt? dvs man måste ha frihjulsnav och dessa aktiverade för att hjulen skall kunna snurra individuellt vid sväng.... bara undrar utan att riktigt veta vad en "lock Right" är???

 
s-os2008-02-19 12:01:40
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du har drift på framaxeln dvs framhjulsdriften inkopplad och gaspådrag så låser den men när du släpper gasen inför tex en kurva så släpper diffen. Jag rekomederar frihjulsnav och inte bara för den sakens skull utan även för lägre bränsleåtgång samt minskat slitage på framaxeln. jag fick tag på min diffspärr från little red offroadparts men sen har jag även sett i 4whelldrive att nån firma i Skåne hade sånna. Ett stort plus är att man slipper ha två olika oljor me sig på träffar eller när man åker om man skulle behöva fylla på. Har monterat en sån i min 9031a och en i kompisens FC150 willys oj ursäkta svordomen men det tar ca 45 minuter när diffen ligger på bänken.. Det följer me en bra beskrivning som man kan läsa om amn kan engelska...Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte på webben och det står ju en massa... hittade en princip-bild... verkar ju perfekt!!!

lockright.jpg

Verkar lite som torsen-diffen = momentkännande... spelar ingen roll om ett hjul är i luften eller så... skillnad i rotationshastighet måste komma "utifrån" så att säga och det sker enbart då man svänger... trodde först det funkade som en "spool" som låser hela diffen men detta är ju något heeeelt annat.
s-os2008-02-19 13:35:41
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå diffbroms.

Kan man schimsa in en sliten diffbroms?

Vad kostar ett nytt lamellpaket till valpen?

Vad för andra alternativ finns' date=' och kostnad för dessa?

 

Min börjar nog bli sliten tyvärr, och behöver åtgärdas.

[/quote']

Dom går att shimsa.

Ett nytt lamellpaket kostar ca 1000:- hos altyco

PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå diffbroms.

Kan man schimsa in en sliten diffbroms?

Vad kostar ett nytt lamellpaket till valpen?

Vad för andra alternativ finns' date=' och kostnad för dessa?

 

Min börjar nog bli sliten tyvärr, och behöver åtgärdas.

[/quote']

Dom går att shimsa.

Ett nytt lamellpaket kostar ca 1000:- hos altyco

PDT_Armataz_02_02.gif
Hur går man till väga?

Talade med en person tidigare som sade att det bara var att klippa till en plåtbit. Låter lite väl simpelt tycker jag PDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...