Gäst valplinus Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2007 tja är det svårt att montera diffbromsen från bakaxeln i framaxeln på en l3314? är det överhuvud taget möjligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2007 Hm intresant tanke det skulle ju vara trevlig så länge den höll Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2007 Det ska gå bra om man svarvar av driv axlarna lite. Man bör nog ha frihjulsnav också. Kan kanske bli lite svårt att svänga om det är slirigt underlag. Jag köpte en vinch istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 23 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2007 Det är bara att montera in den som den är. Får bara riva isär hela axeln så man får ur drivaxlarna. Samt att tvätta ur den gamla oljan å i med ny LS olja. Har gjort detta själv med min valp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 23 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2007 Hur beter den sej i styrningen då? vet ju hur traktorer men diff rfan kan vara bråkiga, att fåstyrning på men nu kan den ju ha olika hastigheter på de olika hjulen, det borde ju bara märkas när det är riktigt slirigt . har ju en diff klump liggandes kanske något att fundera på till våren Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst valplinus Postad 23 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2007 ok behöver man svarva av drivaxlarna? verkar konstigt frihjulsnav är redan påtänkt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 23 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2007 IH Scouten jag hade gick bra att svänga med trots lamelldiff fram. Däremot höll den emot bra därbak så det lät som i en amerikansk film när man körde ut i en korsning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst valplinus Postad 24 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 24 Oktober , 2007 ok är det bara att ta bort plattorna som sitter utanför hjullagrena å sen dra när man ska ha ur drivaxlarna eller är det något mer man måste lossa/ta bort? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Wallys Postad 19 Februari , 2008 Rapport Share Postad 19 Februari , 2008 Appropå diffbroms. Kan man schimsa in en sliten diffbroms? Vad kostar ett nytt lamellpaket till valpen? Vad för andra alternativ finns, och kostnad för dessa? Min börjar nog bli sliten tyvärr, och behöver åtgärdas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pv-jeep Postad 19 Februari , 2008 Rapport Share Postad 19 Februari , 2008 Jag har lagt i en Lock Right i framaxeln istället och det är dels bättre spärr och lättare att montera.. Enda nackdelen är kanske lite trögstyrt men lite mer gröt på tallriken så löser man det... Fördel är också den att den jobbar inte så länge inte framhjulsdriften är inkopplad. Har nytta av detta när man kör mellan områden på grusväg innan man svänger av in i skogen då man lägger i låg och fyrhjulsdrift. Den spärrar hundra procent och blir inte slapp efter ett tag... Finns 19splinsade till Dana axlar och dessa finns till valp mm. Mvh Daniel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst valplinus Postad 19 Februari , 2008 Rapport Share Postad 19 Februari , 2008 ok va kostar en sån då och vart hittar man såna?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 19 Februari , 2008 Rapport Share Postad 19 Februari , 2008 Jag har lagt i en Lock Right i framaxeln istället och det är dels bättre spärr och lättare att montera.. Enda nackdelen är kanske lite trögstyrt men lite mer gröt på tallriken så löser man det... Fördel är också den att den jobbar inte så länge inte framhjulsdriften är inkopplad. Har nytta av detta när man kör mellan områden på grusväg innan man svänger av in i skogen då man lägger i låg och fyrhjulsdrift. Den spärrar hundra procent och blir inte slapp efter ett tag... Finns 19splinsade till Dana axlar och dessa finns till valp mm. Mvh Daniel låser den inte diffen helt? dvs man måste ha frihjulsnav och dessa aktiverade för att hjulen skall kunna snurra individuellt vid sväng.... bara undrar utan att riktigt veta vad en "lock Right" är??? s-os2008-02-19 12:01:40 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pv-jeep Postad 19 Februari , 2008 Rapport Share Postad 19 Februari , 2008 Så länge du har drift på framaxeln dvs framhjulsdriften inkopplad och gaspådrag så låser den men när du släpper gasen inför tex en kurva så släpper diffen. Jag rekomederar frihjulsnav och inte bara för den sakens skull utan även för lägre bränsleåtgång samt minskat slitage på framaxeln. jag fick tag på min diffspärr från little red offroadparts men sen har jag även sett i 4whelldrive att nån firma i Skåne hade sånna. Ett stort plus är att man slipper ha två olika oljor me sig på träffar eller när man åker om man skulle behöva fylla på. Har monterat en sån i min 9031a och en i kompisens FC150 willys oj ursäkta svordomen men det tar ca 45 minuter när diffen ligger på bänken.. Det följer me en bra beskrivning som man kan läsa om amn kan engelska...Mvh Daniel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 19 Februari , 2008 Rapport Share Postad 19 Februari , 2008 Sökte på webben och det står ju en massa... hittade en princip-bild... verkar ju perfekt!!! Verkar lite som torsen-diffen = momentkännande... spelar ingen roll om ett hjul är i luften eller så... skillnad i rotationshastighet måste komma "utifrån" så att säga och det sker enbart då man svänger... trodde först det funkade som en "spool" som låser hela diffen men detta är ju något heeeelt annat.s-os2008-02-19 13:35:41 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Wallys Postad 19 Februari , 2008 Rapport Share Postad 19 Februari , 2008 http://www.bakaxel.se/index.php Hittade en del matnyttigt där också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst willys Postad 19 Februari , 2008 Rapport Share Postad 19 Februari , 2008 Appropå diffbroms.Kan man schimsa in en sliten diffbroms? Vad kostar ett nytt lamellpaket till valpen? Vad för andra alternativ finns' date=' och kostnad för dessa? Min börjar nog bli sliten tyvärr, och behöver åtgärdas. [/quote'] Dom går att shimsa. Ett nytt lamellpaket kostar ca 1000:- hos altyco Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Wallys Postad 19 Februari , 2008 Rapport Share Postad 19 Februari , 2008 Appropå diffbroms.Kan man schimsa in en sliten diffbroms? Vad kostar ett nytt lamellpaket till valpen? Vad för andra alternativ finns' date=' och kostnad för dessa? Min börjar nog bli sliten tyvärr, och behöver åtgärdas. [/quote'] Dom går att shimsa. Ett nytt lamellpaket kostar ca 1000:- hos altyco Hur går man till väga?Talade med en person tidigare som sade att det bara var att klippa till en plåtbit. Låter lite väl simpelt tycker jag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst willys Postad 19 Februari , 2008 Rapport Share Postad 19 Februari , 2008 Jo så simpelt är det faktiskt, shimsa inte för mycket bara. Då blir dom nästan stumma. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Wallys Postad 20 Februari , 2008 Rapport Share Postad 20 Februari , 2008 Vet du vart/hur man shimsar in lammellerna med denna plåtbit eller shims? *Frågvis* Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 21 Februari , 2008 Rapport Share Postad 21 Februari , 2008 Krisar det Anders så har jag en diff klump hemma som är ok Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst valplinus Postad 25 Februari , 2008 Rapport Share Postad 25 Februari , 2008 kan man skruva isär själva klumpen och sen få ihop den igen? eller är det kört om man delar på den? tack på förhand / linus Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst valplinus Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 Ingen som vet om man törs dela på klumpen utan att det tex flyger fjädrar elr nåt liknande? menar alltså bakklumpen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 En IH-axel axel har jag plockat isär och fått ihop igen. Det var inga större problem så det går säkert bra med en Valp-axel också. De är rätt lika men lite bra dokumentation kommer att underlätta för dig. Kolla om Tessier har något i sin samling. http://tessier.diinoweb.com/files/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst willys Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 Du kan vara lugn.. det finns inget som hoppar iväg.Det är bara att skruva och vara glad Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst willys Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 Vet du vart/hur man shimsar in lammellerna med denna plåtbit eller shims?*Frågvis* Du lägger det "under" lamellerna. Jag är dålig att förklara' date=' men när du skruvat isär förstår du, går inte att göra fel.[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.