Gå till innehåll

Fotovalpens Maiden Voyage-The WHOLE Story


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

My assistant Krille and I now embark on Fotovalpens maiden voyage. We are packing and organizing the last of our equipment and bags, to then head north.

 

 

 

Fotovalpens first assignment comes from Svea Ekonomi. Svea is in need of 9 new advertisments. The ads are for depicting people whom have borrowed money in order to purchase something they really want without having to save for numerous years. Most of their clients borrow money for buying anything from veteran vehicles, home renovations, weddings, home theaters to horse trailers and dental work.

 

 

 

I will be shooting these 9 new ads for Svea and we are headed first to Rodane National Park in Norway. There we will find a remote and dramatic location to photograph Fotovalpen herself! After Rodane we head to Orsa in Dalarna to shoot a flying rubber boat. (No I have not been smoking anything) PDT_Armataz_02_10.gif

 

 

 

I will be updating here as often as I can with pictures from Fotovalpens first adventure and how Krille and I are surviving this 2500-3000 kilometer long trip in a '69 Valp!

 

 

 

 

 

packat.jpgTeddan2007-11-18 23:59:28

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja eller så är de noggranna och har tagit reda på hur några öl man faktiskt får ta in i Norge om man skall hålla sej inom lagens kvoter, och det är inte många då Norge inte är med i EU PDT_Armataz_02_38.gif

Jag vet då jag blev stoppad i tullen en gång på väg upp till släktgården i Nord Norge och hade köpt med mej några öl till min morbror. och det visade sej att jag hade 3 st för många, men vid förklaring så såg de faktiskt mellan fingrarna den gången då jag varit ärlig nog och visat på ölen, och det var mindre än en back med 33 cl som jag hade med mej PDT_Armataz_02_14.gif

Så det är nog bara snällt att köpa den dyra norska sorten när man väl är där, om man vill slippa krongel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Då skall vi se om Teddan´s GPS hittar upp till mitt hus ikväll PDT_Armataz_02_25.gif Sista rapporten var att han hade passerat Kongsvinger och .... Nu var han här

 

DSC00586.jpg

Då var Teddan åter på vägen mot sitt mål. En kopp kaffe och ett par kakor så var dom nöjda och belåtna, och satte kursen mot nord.

 

 

Andreas.E2007-10-29 17:01:22

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Fint att de kom väl fram PDT_Armataz_02_02.gif , jag hade kontakt med den i morse då hade de börjat rulla efter en natt med regn smattrande mot plåt taket, och lite små blöta då det tydligen droppade in lite på dem under natten PDT_Armataz_02_30.gif det fick lite info så de kom i kontakt med Andreas, och de fick de uppenbart PDT_Armataz_02_43.gif.

Skall ringa och kolla hur det går för grabbarna om några dagar och höra hur det går för dem, nu håller vi tummarna för att de får lite sol så de får se Norge när det är som bäst PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Så då har jag Teddan på MSN, och han har fått motor problem !

 

Vid belastning upp för backar så dör nu motorn, hjälper inte att koppla ur och se om kraften kommer tillbaka. Detta är på 1:an och vid tung belastning. Frågan är om det är något fel på motorn (mer än det som tidigare skrivits). Nu skall det nämnas att bilen är ganska tungt lastad.

 

För mig så låter det som om den inte orkar med vikten, men det är väldigt många år sedan jag körde en B18 och valp. Men Teddans var lastad från golv till tak när han var innom.

 

Någon som har några snabba tips `?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja då jäklar skall han vara bra lastad om den inte en orkar på ettan och för att inte tala om låg ettan, kan det ha något med bränsle tillförseln att göra, gör ren bränsle pumpen och förgasaren, var nog det första jag skulle kolla på,

Har han också med på msn så jag kan ju höra om det hjälper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Grabbarna skall syssla med lite rengöring och göra kväller så får vi se om det är de som skall till för att få ordning på bilen igen, men gammal tank då är det ju risk att det har lossnat skräp och kanske kommit lite vatten som samlas på botten av tanken där den tar bensinen ,håller tummarna och hoppas det går bra för dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Min 13:n var likadan. Då var det alldeles för litet brytaravstånd. Men jag tror mer på soppan. Går att prova utan att skruva. Åk tills den storknar, stanna på tomgång en liten stund. Går den en bit till efter det så är det garanterat skit i bränslesystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag hade liknande problem med min PV Sport en gång i tiden på en resa mellan Växjö och Stockholm. Istället för kalkylerade 6 timmar tog det 18... Bränslepumpens backventilfjädrar var mattade och när det också kom skit i ledningen så var det kört. Om ni passerar nåt Biltema nånstans, så passa på att investera i ny bränslepump (om det inte redan sitter en där) kostar i alla fall i Sverige kring tvåhundringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kan informera att fotograf med medhjälpare grävde ut ordentligt med skräp ur bensin pumpen, samt att de har införskaffat nya bränsle filter att sätta före pumpen ett skall på i dag det andra är reserv, de har besökt en lastvagns verkstad som ej hade tid med dem, då det ryker lite väl ur avgas systemet, inget bra tecken om det nu har uppkommit under resan , men det hade varit - grader så det kan ju vara orsaken till att de reagerat på röken i dag, valpen går då i alla fall och de har fått inhandla lite för nödenheter som fotogen till kamin mm och skulle ge sej vidare norrut för övernattning och fotografering under morgon dagen, då jag ej hört något mer av dem sedan eftermiddagen så förmodar jag att allt är ok, och att vi får en rapport från dem så småningom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kvällens rapport

Valpen går men den är inte riktigt bra utan det är lågväxel som gäller i de norska backarna, förgasaren är inte rengjord och de är osäker på om de fick riktigt rent i pumpen, samt att den är väldigt törstig runt 2 L milen, den är rejält lastad men något är det som inte stämmer , tycker inte att det skall behöva lågväxel på landsväg även om de är rejält lastade. nu är de parkerad för kvällen och en tur till Trollstein är planerad i morgon, för lite råd och eventuellt vård,

Fotot har fåt bli en dokumentering av allt son hänt under turen så vi får nog både foton och en reseskildring när de väl är hemma igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Ofan... Hmmmm jag 2L/milen på B18 är mycket. Får hoppas att det löser sig och att uppdraget blir fullfört. Annars får jag väl sätta mig i 11:an och sticka upp PDT_Armataz_02_03.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Lågväxel på landsväg låter inte bra..  PDT_Armataz_02_06.gif  Hur var det, Teddan hade väl köpt frihjulsnav. Hoppas de är urkopplade på landsvägen när det körs lågväxel annars slits kraftöverföringen plågsamt mycket. Hoppas det reder upp sig för grabbarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Senaste rapporten.

Grabbarna tog sej till Trollstein. en massa skit hittades i förgasaren, samt att tänd detaljer inte var i bästa skick, så nu med fräscha grejer och ny inställd tändning så går valpen som ett skott igen PDT_Armataz_02_39.gif och foto turnén kan fortsätta.

Kul att det löst sej för dem nu, och att de kan ägna sej åt det de åkte dit för att göra, och slippa skruva samt oroa sej för hur det skall gå och har en normal bränsle förbrukning igen PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kom lite mer info under kvällen i går, bränsleförbrukningen har sjunkit till ca 1.5 L milen, och med tanke på last och hur vägarana ser ut på vissa ställen i Norge är det nog normalt, det går fortfarande lite tungt upp för backarna men någon lågväxel behövs ej nu, men med över ett ton matreal i bilen så är även det förståeligt.

OM ni nu tror att det är synd om den i snön på norska väger och sluttningar, så kan jag informera om att det inte går någon nöd på dem, då det i går kväll bodde på spa och nyligen hade avslutat några rundor biljard med tillhörande dryck, och var i gott mod att klara av sina fotograferingar i dag PDT_Armataz_02_39.gif.

Skulle hälsa så gott till alla som hjälpt till, och även till er som följer denna resa genom oss här på terrängbil.net

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...