Gå till innehåll

Fotovalpens Maiden Voyage-The WHOLE Story


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Långresor med dessa gamla personligheter är en rolig upplevelse, även med lite strapatser. PDT_Armataz_02_23.gif Hoppas de inte får mer av den varan bara. Reportaget när de "landar" ser jag MYCKET fram emot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OJ! OJ! OJ!

 

 

 

Jag har en heldel att skriva om kan jag säga! En bok kan man skriva om denna resan. Men det kommer till helgen.

 

 

 

Några grejor som jag undrar över nu:

 

-Har någon en extra motor till min höger vindruttorkaren? Stackars Krille fick vara gubben i lådan under resan eftersom motor pajade.

 

-Vi hade nästan ingen värme i hytten. BRRR! Vad ska jag kolla på då? Är det en termostat som är paj eller en trasig element?

 

-HUR KAN DET KOMMA SÅ MYCKET S**T I EN TANK!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Torkar motorn på min har ersatts av en unervisal torkare till båtar, kan varmt rekommendera den då det är lite mer fart i den än den som sitter kvar på passagerarsidan och är original, slår två slag på samma tid som originalet slår ett,

Värmen kan bero på att wiren går trögt i höljet eller inte är justerad så den ger fulla utslag, kolla i fronten om spjället under värme paketet verkligen är fullt öppet, för det brukar då vara en enorm värme i dem, nästan så man lär åka med fönsterna öppna för att det blir för varmt,  annars har jag ett värme paket liggandes, min ger fin värme trots att jag har en motortemp runt 60 grader nu.

 

Angående tanken, nästan 40 års samlade skräp börjar lossna och sugas med nu när du har varit ut på långtur, det gick väl några liter genom den bränslepumpen om jag förstår rätt PDT_Armataz_02_38.gif, då det är ett flertal skvalp skydd i den så är de inte så att att rengöra på plats, utan man lär nästan ta ur den för att få riktigt rent.

ja det är lite att göra på den innan du är helt nöjd hör jag PDT_Armataz_02_32.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu är man hemma igen efter 210 mil på 6 dagar. Det var verkligen en spännande resa där jag har lärt mig en hel del tack vare er. Vilken resurs forumet är! Sen medlemmar som föreslår en bogseringskedja för att hjälpa en annan medlem hem är helt fantastiskta! TACK!!!!! PDT_Armataz_02_02.gif

 

 

 

 

 

Söndag den 28:e Oktober

 

 

 

Tanken var att vi skulle komma iväg redan vid 12 tiden och hinna upp till Mora innan det blev för mörkt. Vi hade hoppats på bra väder på måndagen för att fotografera en "flying boat" som en del av SVEA jobbet. FlyingBoat länk

 

Men vid lunch tiden så höll Krille fortfarande på att packa väskorna och jag försökte leverera klart några kundjobb.

 

rondane-006.jpg

 

 

 

Vi dubbelkolade SMHIs prognos för Mora och den verkade helt plötsligt inga bra. SMHI sa att det skulle vara fint igen på onsdag. Det fina vädret skulle komma ifrån Norge hållet så vi bestämde oss för att köra våra res- och fotoplaner baklänges eftersom vi lovade att vara hemma senaste på söndag om en vecka. Nu skulle vi ta vägen förbi Oslo och Andreas först för att sen åka vidare till Rondane National Park vid Otta.

 

 

 

Tiden gick och tillslut så var kundjobben klara, väskorna packade och allt strategiskt placerad i bilen för lätt åtkomst när vi skulle fota. Klockan var 23.05! PDT_Armataz_02_08.gif

 

rondane-007.jpg

 

 

 

Vi kom iväg precis när det började att regna. Med att det var så pass sent så bestämde vi oss för att köra så långt jag orkade. (Krille har inte körkortet ännu och vi kom på lite för sent att jag kunde ha anmält mig som övningslärare)

 

rondane-009.jpg

 

 

 

Vi kom så långt som en rastplats strax öster om Örebro. Krille bäddade fint åt oss och jag försökte undersöka varför hans vindrutetorkare inte fungerade. Han fick hålla tummarna för bättre väder under resansgång helt enkelt..

 

rondane-021.jpg

 

 

 

rondane-022.jpg

 

 

 

Det regnade rätt bra när vi höll på där bak på rastplatsen. Det var nästan lite panik eftersom vi behövde flytta på en del väskor för att vi skulle kunna krypa runt. Till slut hade vi plats att kunna röra på oss och sova tungt på var sin bår. Varmt och trevligt hade vi i sovsäckarna. Men det tog ett tag innan vi somnade.... Man var INTE RIKTIGT van med ljudet av hårt regn som slog i plåt bara ett par decimeter ifrån ens öron. Tror vi somnade runt kl 2 ungefär.

 

rondane-015.jpg

 

 

 

rondane-014.jpg

 

 

 

rondane-012.jpg

 

 

 

rondane-018.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Måndag den 29:e Oktober

 

 

 

Mulet och bara ett par plus grader och hyfsat gott sov man faktiskt! Kände oss ganska så omladdade kl 8.30 när vi vaknade. Den enda för min del var en kamera väska som stack lite i min rygg genom bårbottnen. För Krilles del så upptäckte han att det läckte in lite vatten vid hans huvud. Så vid tillfälle ska vi försöka täta till takluckan. PDT_Armataz_02_13.gif

 

rondane-020.jpg

 

 

 

Efter resans första tankning och lite frukost på Statoil så var det full fart mot Oslo i regnet. Vi hade kontakt med Andreas, han och familjen var på väg upp från deras helg i Göteborg. Han skulle antagligen hinna hem innan vi kom, fast han var tvungen att åka bil.

 

rondane-023.jpg

 

 

 

rondane-024.jpg

 

 

 

rondane-025.jpg

 

 

 

rondane-026.jpg

 

 

 

Äntligen Norge!

 

rondane-028.jpg

 

 

 

rondane-029.jpg

 

 

 

rondane-030.jpg

 

 

 

rondane-031.jpg

 

 

 

Det var inte svårt att hitta Andreas hus när vi väl hittade rätt gata, det var ganska svårt att missa en stor grön bil. När vi kom till Andreas mötes vi av Andreas och två härliga, glada barn! Plötsligt så slog det mig hur mycket jag saknade min dotter på 5 år och son på 6 månader. Andreas bjöd på varmt kaffe och kakor medan hans dotter stod för underhållningen. PDT_Armataz_02_12.gif

 

rondane-032.jpg

 

 

 

Strax innan kl 17 var vi på väg igen. GPSen var nu inställd på Rondane SPA!

 

rondane-033.jpg

 

 

 

Efter 5 timmars körning på en kurvig och en mörk E6a, en hel del lastbilstrafik och en tankning så var vi nääääääästan framme. Vi kom till staden Otta kl 21.45 som ligger vid foten av berget där man kör upp för att komma till Rondane. Här svängde vi höger på en väldigt kurvig och brant väg på närmare 3 kilometer. Det var ganska tungt för lille Valpen. Inte så konstigt med tanke på att hon vägde en bra bit över 2,5 ton med all packning. 1/4 upp för berget kändes det som vi höll på att få soppatorsk fast det stod att vi hade mer än 1/4 tank kvar. Vi stannade och tog fram en av dem två 20L jeepdunkar vi hade med oss och tankade. Det verkade som att det hade inte med den saken att göra.... PDT_Armataz_02_13.gif

 

rondane-035.jpg

 

GPS: N61º47.535' E009º34.850'

 

 

 

Bilen startade ok men så fort jag lättade på kopplingen så fick vi motorstopp! Provade att varva ut motorn innan jag lättade med det var det samma. Då byte jag till lågväxel och det gick lite bättre, bara jag inte växlade till tvåan, för att då dog hon igen.

 

 

 

Till slut så kom vi fram till Rondane SPA, checkade in på rum 101 och kollade vädret innan vi la oss. Tisdag lovade att vara en KANON fin dag för fotograferingen av Valpen! Chattade lite med Andreas och Hasse om problemet och vi kom fram till att det var med största sannolikhet lite skit i bränslesystemet från tanken. Det var för sent och mörkt att kolla så vi beslutade att kolla på morgonen.

 

 

 

 

 

 

 

Tisdag den 30:e Oktober

 

 

 

Klockan var strax efter 9 när vi gick upp. Det var -5 grader och hur soligt som helst! Vi checkade ut och käkade en kanon frukost som skulle hålla oss hela dagen ute i fjällen. Men vi diskuterade och kom fram till att vi MÅSTE åtgärda problemet med bilen först. Vi ville göra en eller två bildvarianter på Valpen i Rondane för att sen utforska Jotunheimen National Park innan vi drar mot Mora på torsdag.... Så vi hoppades på en snabblösning till motorproblemet.

 

rondane-036.jpg

 

 

 

rondane-037.jpg

 

 

 

Bilen startade utan större problem och vi åkte en bit ifrån hotellet för att meka. Med Hasse på luren så guidade han en Valp ägande jänkare som har aldrig mekat på bilar förut. (Stackars Hasse)

 

rondane-038.jpg

 

 

 

Kåpan till bränslepumpen plockades bort och vi började groppa ur skräp som liknade lera! En heldel faktiskt, minst 2 tesked. Vi höll på ett bra tag och vi tror vi har fått ut allt. Startade bilen igen och WOW! Hon var bra mycket nöjdare men ändå inte 100%. PDT_Armataz_02_11.gif

 

rondane-039.jpg

 

 

 

Tack Hasse filmen

 

 

 

Vi tog oss ner för berget och skulle leta efter en Volvo Lastbilsverkstad. Hittade en, fast de hade inte tid för oss men tipsade om Mekonomen för en ny bränslefilter. Snurrade runt, hittade Mekonomen och köpte 2 STORA bränslefiltrar. Tänkte att det kunde vara bra att ha en i reserv.

 

rondane-040.jpg

 

 

 

Med filtret byt, lite lunch, införskaffade kartor över området OCH en ny badad valp så åkte vi upp för berget igen. Lite ojämn var hon men med låg 2:an så gick det bra ändå.

 

rondane-042.jpg

 

 

 

rondane-043.jpg

 

 

 

Det började bli mulet och lite mörkt så vi bestämde oss för att reka olika ställen där vi kan tänka oss att fotografera vid fint väder. Vi hittade två olika ställen som skulle kunna funka och hoppades på att få komma hela vägen fram till Rondvassbu. Där finns det en lite gruppering av stugor vid en liten skyddad sjö. Miljön och terrängen skulle passa perfekt för min bildidé men bommen är låst. Grrrr. PDT_Armataz_02_13.gif

 

rondane-045.jpg

 

 

 

rondane-046.jpg

 

 

 

rondane-047.jpg

 

 

 

rondane-052.jpg

 

 

 

rondane-053.jpg

 

 

 

rondane-054.jpg

 

 

 

rondane-060.jpg

 

 

 

Bäcksvart och vi drog oss ner till Otta igen för att käka middag. Sen var det uuuuuuupp för berget igen. Tanken var vi skulle hitta en öppen jaktstuga som finns lite här och där för att slagga i. Men det var för sent och mörkt för att hitta en öppen stuga så vi åkte tillbaka till hotellet och checkade in igen.

 

rondane-081.jpg

 

 

 

Nu fick vi rum 203 och fick höra att onsdag skulle bli mulet med snöfall. Vi tröstade oss med lite bärs och biljard innan det var läggdax.

 

DSC00364.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Onsdag den 31:e Oktober

 

 

 

Vi gick upp vid 7 för att få det bekräftat att det var en icke fotodag! Mulet, snö och 8 grader kallt. Jag var återigen i kontakt med Hasse och diskuterade Valpens hälsa. Med att vädret inte var till våran fördel och med att bilen gick ojämn och det kom en del svartrök så tipsade han oss att köra 20 mil söderut till Trollstein. Jag ringde ner till Trollstein och pratade med Terje. Han sa att vi var välkommen ner men att de INTE hade tid överhuvudtaget för att meka med bilen och att tisdag morgon var den tidigast han kunde erbjuda! SUCK. Men däremot kunde de berätta för oss vad det var vi skulle göra och att de har antagligen de eventuella delar vi behövde. Ja, det var bättre än ingenting så vi checkade ut igen och åkte ner.

 

 

 

Jag började känna mig ganska så stressad! Nu var det onsdag och vi hade inte tagit en enda bild för kundens räkning. Vädret verkade inte heller till våran fördel tills fredag och vi skulle göra fortfarande en bild i Mora samt vara hemma till söndag!!! Att komma hem utan någonting att visa kunden var inte möjligt och då hade det varit en ganska dyr provtur för Valpen....

 

 

 

Strax före kl 13 kom vi fram och vi fick vänta i kö bakom en Hells Angels medlem som verkade ha redan väntat själv ganska länge. Terje kom ut från kontoret, vi skulle ut för att kolla på Valpen. "Uh. Uh. Jag tror att killen (HA medlemmen) här är före oss!" Sa jag lite nervöst. HA killen log och sa att det var lungt. Han "väntade" på besikningskillen och inte Terje. WHEW! Tänk om han "väntade" på Terje istället!? Då hade vi antagligen inte fått ordning på valpen.

 

rondane-062.jpg

 

Kollade in några troll på vägen ner till Trollstein.

 

 

 

rondane-064.jpg

 

Terjes baksida som vi var glada att se för att då visste vi att vi var i goda händer.

 

 

 

rondane-066.jpg

 

 

 

rondane-067.jpg

 

 

 

rondane-068.jpg

 

 

 

rondane-069.jpg

 

 

 

rondane-070.jpg

 

 

 

rondane-071.jpg

 

 

 

rondane-072.jpg

 

 

 

rondane-073.jpg

 

Morten var i full fart, tändningspolaren åkte ut.

 

 

 

rondane-076.jpg

 

 

 

rondane-078.jpg

 

Bara LITE orolig.

 

 

 

Terje och Trollstein får absolut HÖGSTA betyg av mig! PDT_Armataz_02_02.gif Vänliga, trevliga och kunniga. Fast Terje sa att de inte hade tid för oss så gjorde de så att de kunde meka på bilen ändå. Terje började med att kolla bränslepumpen för att sen kolla förgasaren. Förgasaren var helt igensatt. Den plockades bort och rengjordes. Jag åkte runt lite så han kunde få höra hur hon lät.

 

Provtur

 

"Det var värre" sa han. "Du har tändningsfel".

 

 

 

Då var det bara att parkera igen och tömma bilen. Terjes "B18 expert" Morten behövde komma åt motorn via lastutrymmet. Så efter 35 minuters tömning och Motrens lunch så plockades isär tändspolaren.

 

 

 

När slitna delar var utbyta och justeringar var gjorda så stack Morten och jag ut på en provtur. HOLY COW VAD HON GICK FINT! Det enda som var kvar var att försöka komma ihåg hur vi hade packat bilen så bra. Under tiden Krille packade om bilen så blev det en liten shopping tur för Teddan. Stridlyse, 3 interiör lampor och en burk mörkgrön färg till Morten.

 

 

 

Packade, klar och med fakturan i hand så var vi nu på väg 20mil tillbaka till Rondane.

 

rondane-079.jpg

 

Lite packning.

 

 

 

rondane-080.jpg

 

Fakturan.

 

 

 

Stannade till i Otta för lite kinamat innan vi skulle upp för berget igen. Efter Valpen klättrade galant upp för ett isigt berg så var det ÅTERIGEN dax för att checka-in igen, rum 211 blev det. Biljard, bärs och en god skratt, avslutade dagens äventyr. Vi la oss runt midnatt och skulle upp kl 6 ifall att det var fint väder.

 

DSC00368.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Torsdag den 1:a November

 

 

 

Klockan 6 och det var dax att kliva upp från sängen. När vi tittade ut så visade sig vara den bästa dag hittills, inte bara för att vi såg en glad valp nedanför, men för att vädret var KANON!!! 7 grader kallt och soligt. Det var bara att slänga på oss ett flertal lager med kläder och ta oss ut. Det här gången bestämde vi oss att stanna på hotellet en natt till innan vi dra mot Mora. Vi var lite trötta på att byta rum.

 

 

 

Under onsdag så försökt vi att få kontakt med någon som kunde släppa in oss till Rondvassbu, förbi den låste bommen, men svaret vi fick var NEJ! Vi åkte istället en annan liten grusväg som vi fick tips om.

 

 

 

Där var vi bemöt av en stängd grind fast den var inte låst. Hmmmmm. "No guts. No glory!" Ut med Krille för att öppna och köra vidare. Efter en rak bit så började det bli svängigt och en del terräng. Den fortsatt över en liten bro och upp en brant backe mot en stuga.

 

Åkfilm #1

 

 

 

rondane-082.jpg

 

 

 

rondane-084.jpg

 

 

 

DÄR! Där hittade vi plötsligt den perfekta miljön! Vi parkerade bilen precis där grusvägen blev smalare och blev mer av en vandringsväg. Snötäckte berg i bakgrunden och snart skulle solen komma upp till höger om oss och berget. Vi lekte med olika vinklar och brännvidd och när solen kom fram var det helt makalöst! PDT_Armataz_02_41.gif

 

 

 

(Så fort kunden har bestämt sig så lägger jag upp bilden här) Vi tog en del bilder när en plötslig snöstorm dök upp. Vi kände att vi inte var riktigt färdiga så vi skulle promenera lite och kolla in naturen, det skulle finnas ett fint vattenfall i området.

 

rondane-092.jpg

 

 

 

rondane-095.jpg

 

 

 

rondane-096.jpg

 

 

 

rondane-089.jpg

 

 

 

Stormen började att klarna upp och vi väntade lite längre och lagade lunch under tiden. Vi var ganska så hungriga eftersom vi stack före hotellfrukosten. En kvinna vandrade förbi med sin hund och berättade att vi skulle vara försiktig när vi skulle där ifrån. Morgonens vädret hade gjort vägarna till skridskor banor. Lugnt tänkte jag, vi hade Mortens snökedjor med oss.

 

rondane-101.jpg

 

 

 

rondane-102.jpg

 

 

 

Några bilder till blev det innan vi började rulla mot den andra fotomiljön. Sakta tog vi det nedför en liten brant och svängig väg. UH OH! Låg 4 och 2,5+ ton gjorde inte en jäkla skillnad. Vi gled båda hit och dit.

 

Haltklipp #1

 

 

 

Haltklipp #2

 

 

 

Så fort vägen var plan så tog vi fram kedjorna. Jag har ingen tidigare erfarenhet av dem och efter 1 timme och telefon samtal med Morten så fick vi ge upp. Vi fick inte riktigt till dem och ljuset skulle snart försvinna. Vi kör sakta bara tänkte vi....

 

 

 

Ja. Vi kom runt nästa kurva för att se att de har nu saltat och sandat vägarna!

 

 

 

Vi kom fram till miljö nummer två och det gick lika bra. Solen var låg i himlen och gjorde för ett fantastiskt fint ljus!

 

rondane-106.jpg

 

 

 

rondane-107.jpg

 

 

 

rondane-108.jpg

 

 

 

rondane-109.jpg

 

 

 

rondane-111.jpg

 

 

 

rondane-113.jpg

 

 

 

rondane-125.jpg

 

 

 

På väg till hotellet filmen

 

 

 

Mörkt blev det fort tillslut och vi åkte tillbaka till hotellet för middag och flera rundar biljard, bärs, brasa och rum 211.

 

DSC00370.jpg

 

 

 

 

 

Jag kan beskriva dagen med "DÄR SATT DEN"! Vi kände oss väldigt nöjda och vi bestämde oss att gå upp tidigt och dra mot Mora.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fredag den 2:a November

 

 

 

Klockan 6 var vi uppe och vid halv sju hade vi checkat-ut och var i bilen igen. Vädret var lika fint som dagen innan och det skulle BARA ta 6,25 timmar för att åka till Mora. Det var tidigt så vi tänkte att vi hade tid för att åka till ett område nära en gammal jaktstuga som heter Peer Gynt Hytt.

 

rondane-139.jpg

 

 

 

rondane-149.jpg

 

 

 

Vi lyckades med en tredje variant där för att visa kunden och det kändes verkligen toppen! PDT_Armataz_02_44.gif

 

 

 

Nu var klockan 10 och vi ska ta oss ner för berget för att sen svänga vänster på E6:an. Det var halt igen så det var låg 4 som gällde.

 

rondane-141.jpg

 

 

 

rondane-161.jpg

 

 

 

rondane-169.jpg

 

 

 

rondane-175.jpg

 

 

 

Precis när vi kom till korsningen för att ta vänster på E6 så dog hon. STENDÖD! Hon vägrade fullständigt att starta. Som tur var så kom vi inte ut på vägen, för att precis där så blev E6:an ett fil.

 

rondane-177.jpg

 

 

 

rondane-185.jpg

 

 

 

Nu var det bara att ringa Hasse igen. Vi kom fram till att det hade antagligen nåt med själva tändningssystemet att göra.

 

 

 

Bort med kåpan till pumpen för att rengöra och få bort eventuell kondensvatten som kan ha samlats där. Det fanns lite skit men inte mycket. Då drog vi fram den extra bränslefiltret som vi köpte och byt den med. Hon vägrade fortfarande att starta. När jag hade jag chocken i mitten läge så var det nära att hon startade. Vi provade ett bra tag utan resultat. Sen funderade vi om inte det blev för mycket bränsle i systemet så vi väntade en halv timme, provade igen. SUCK!

 

 

 

Nu var batteriet i stort sätt slut efter alla försök. Efter alla resans turer hittills så vägrade jag att ringa en bilbärare, detta skulle lössas på egen hand! Vi tog nu fram den 5,5 kilowatt elverk som jag köpte inför resan. (Den är fortfarande helt oanvänd och skulle användas ifall att vi behövde extra ljussättning för nån av bilderna) Problemet nu är att den är LÄNGST in i bilen och är för stor för att ta ut via en av dem sidodörrarna. Så Krille och jag fick tömma bilen IGEN. Nu var elverket framme och batteriladdaren på plats. Men elverket är i behov av bensin och vi hade använt upp båda 20L jeepdunkarna! Så det var bara att lyfta in till stan. Fram och tillbaka till stan och fyllde på elverkets tank, men den vill inte heller starta! Det tog oss en kvart innan vi kom på att den ska också fyllas på med olja. Lite olja så var hon glad och i fullfart för att ladda Valpens batteri.

 

 

 

Nu stod vi där och kunde andas ut lite. Vi tittade på varandra och brast ut i garv samtidigt! Allt var som ett stort skämt. Jag sa till Krille att om ingenting annat så hade vi i alla fall fått lite frisk luft under veckan. Jag sa också att vi borde vara glada att det inte regnade eller snöade med tanken på att all packning stod utanför bilen utan skydd.

 

 

 

Under tiden vi väntade på batteriet att få lite landning så kopplade vi in kupévärmaren i lastutrymmet och vi sat oss på bänken för att äta 2 torra ost och skinkbaguetter. Vi satt där i ungefär en kvart när vi såg hur ett hårt snöfall var på väg mot oss från runt andra sidan av dalen! Krille sa att kommentaren om att det inte snöade var helt onödig och att det hade varit bättre om jag hade höljt käften! PDT_Armataz_02_09.gifPDT_Armataz_02_15.gif

 

DSC00381.jpg

 

 

 

DSC00382.jpg

 

 

 

rondane-181.jpg

 

 

 

rondane-182.jpg

 

 

 

rondane-183.jpg

 

 

 

Efter vi täckte för allt som stod längst vägen så började vi att felsöka tändningssytemet. Vi hade nu varit kontakt med Hasse, Andreas OCH Morten på Trollstein och fick bra tips av alla. Vi skulle ta loss en tändstift för att se om den gnistrade när vi försökte starta bilen. Jag kollade in i verktygslådan för att upptäcka att jag inte hade någon hylsa, skiftnyckel eller nåt liknande som skulle funka för att ta loss en tändstift. Då säger Krille;

 

rondane-179.jpg

 

" Va fan har du ingen tändstiftsnyckel!?"

 

 

 

Då kom fram den stora rullen silver tejp för att tysta honom! Svar nej. En kort stund senare så ringer Hasse för att kolla läget. Då kom han med samma kommentar som Krille ang. tändstiftsnyckeln..... PDT_Armataz_02_13.gif

 

 

 

Ja. Ja. Vi fick hoppas på att tändstiftarna inte var problemet eftersom vi inte kunde få loss dem. Vi började då med att plocka bort tändningslocket. Vi skulle se at brytspetsarna glipade som dem skulle. Med dem godkända så var nästa steget att plocka loss kabeln från mitten av tändningslocket för att se om den gnistrade mot karossen. JAPP! Så fram till locket var det ok. Då kollade vi kablarna som leder till tändstiftarna och alla dem gnistrade med. Vad gör vi nu? Försöka ta loss en tändstift så klart. Precis när jag var på väg att lyfta mot stan igen så upptäckte vi en plastpåse med extra saker som tillhör elverket. Och DÄR fanns det en tändstiftsnyckel så klart! När vi tog ut en av stiftarna så såg vi direkt att den var HELT igen sotade och hade starka misstankar att dem andra 3 var i samma skick! Mycket riktigt så var dem det. Vi gjorde rent dem för att sen höra en glad och pigg motor igen!

 

 

 

5 timmar senare och så var problemet löst. Allt var nu tillbaka i bilen.

 

rondane-186.jpg

 

Vi är nytankade och var återigen på väg mot Mora med hala vägar och hårt snöfall. Klockan var då 16.15 och vi skulle vara framme enligt GPSen kl 22.45 i Mora.

 

 

 

Vi var tvungna att ta det lugnt, det snöade hårt och det var riktigt halt! E6 till 219 till 30 till 217 och så vidare tills vi kom till den Svenska gränsen och väg 70 till Mora. Hela vägen till Mora så såg vi i stort sätt ingenting och åkte nästan alla 43 milen mellan 40-60kmh. Den värsta sträckan var i Norge och var en 7 mil lång sträcka på en bergstopp. Sträckan var öppen och helt utan växter så det blåste ordentligt och kallt. Värme fläkten fram gjorde absolut ingenting. Så det var bara att plocka fram torra ullfiltar och se hur sakta dem 7 milen blev kortare och kortare medan vi kunna åka max 40kmh. Det kändes verkligen som det skulle aldrig ta slut.

 

Så här var det i 10 timmar filmen!

 

 

 

rondane-189.jpg

 

 

 

rondane-190.jpg

 

 

 

När vi kom till Sverige så blev snön blötare och gjorde att jag fick stanna och gå ut varannan kilometer för att skaka loss isen från vindrutetorkaren. Det var ganska så jobbigt att behöva stanna och gör rent hela tiden men det var egentligen väldigt bra! Jag var väldans trött och det kalla luften och snö som jag fick i ansikte hjälpte att hålla mig vaken mitt i natten.

 

 

 

TILLSLUT så kom vi fram till de som vi skulle sova hos, kl 02.10! Resan tog oss bara 10 timmar!!!! Familjen hade bäddat fint och lagt fram goda saker för att äta. Vi fick sova på loftet ovanför garaget som mer av en lägenhet. Rummet var varmt och underbart! ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lördag den 3:e November

 

 

 

Vi gick upp runt kl9 och insåg att det inte skulle bli någon fotografering i Mora över huvudtaget. I början av veckan var det mulet men nu var allt täckt med snö. Bilden på den flygande gummibåten var nu helt omöjlig att göra och vi var nästan lite glad för det. Vi var ganska trötta fortfarande och tyckte att det vore ganska skönt att kunna komma hem en dag tidigare. Men vi skulle hur som helst möta upp med alla inblandade och reka lite.

 

rondane-193.jpg

 

 

 

rondane-195.jpg

 

 

 

Efter en trevlig fika och en god lunch tackade vi för oss. Strax efter kl 15 var vi på väg hem. Kl 20.10 var bilen uppackade och sagan är slut.

 

rondane-201.jpg

 

 

 

rondane-203.jpg

 

 

 

rondane-205.jpg

 

 

 

rondane-207.jpg

 

 

 

rondane-210.jpg

 

 

 

rondane-211.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Blir det flera långa resor?

 

 

 

SJÄLVKLART! Bra sällskap hade jag och fast man åkte massor med mil så fick jag inte träsmak i rumpan. Vi hade verkligen superkul fast vi hade några mindre problem med bilen. En gammal bil innebär en del problem även om man har försökt att se till att allt är i ordning. Jag vill igen tacka alla för den hjälpen vi fick under resan. Utan er hade jag antagligen inte klarat av uppdraget åt kunden.

 

 

 

Två viktiga saker har jag lärt mig också:

 

 

 

1. Har man skit i tanken kan du vara säker på att den vill ställa till problem när man är långt ut i naturen. Då ska man se till att man har alltid med sig bra grejor för att göra dig ren och fräsch igen.

 

 

 

2. Det man har lärt sig i sängen kan man ta med sig på vägen. "Älskling! Du kommer absolut ingenstans med en skitig 'tändstift'!"

 

 

 

 

 

A VERY PROUD MEMBER OF

 

rondane-136.jpg

 

 

 

Teddan2007-11-19 00:11:41

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja kul att det gick bra till slut, fina bilder och en resan innehållande många små äventyr, trodde ett tag jag skulle få ordna med hjälp hem men som tur var så löste det sej och grabbarna kom hem, trevligt reportage.

Hoppas på bättre tur nästa gång nu drar i väg PDT_Armataz_02_43.gif

: Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt reportage! Kul med folk som inte ger sig för lite motgångar. Man ser också fördelen med att ha ett fordon utan elektronik. Hade det varit ett modernt fordon som krånglat så, hade det nog inte blivit några bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...